یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 13:33 ::  نويسنده : افسانه
معرفی عجیب ترین آسمان خراش های دنیا
 
 
1.    ساختمان چانگ
 

بر بلندای افق شهر بانکوک، پایتخت تایلند ساختمانی نمایان است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. ساختمان چانگ، هیولایی است با یک چشم، یه جفت دندان دراز و تیز و پاهایی چاق و فربه.
این ساختمان عجیب و در عین حال زیبا و پر عظمت به نوعی به عنوان نماد ملی حیوانات در این کشور شرق آسیا خودنمایی می کند.


2.    برج های دوقلوی لیپو سنتر
 

برج های دوقلوی لیپو سنتر در هنگ کنگ که با نام کوآلا هم شناخته می شوند، یکی دیگر از آسمان خراش هایی است که در سال 1998 کامل شد.
سازندگان این برج های منحصر به فرد که بلندایشان به 186 متر می رسد، تلاش کردند تا آنچه ساخته اند کمتر از برج های دیگر در چشم بیننده خشن به نظر آید. به عبارتی دیگر سعی آنها این بوده که ظرافت را سر لوحه کار خود قرار دهند.

3.    برج فوجی
 

حیرت و تعجب نخستین واکنشی است که نسبت به سازندگان پیشرو و گوی نقره ای برج فوجی در توکیوی ژاپن خواهید داشت.دریای بیکران خودروهایی که از کنار مقر فوجی تلویژن یا همان برج فوجی، یکی از ایستگاه های اصلی تلویزیون توکیو   می گذرند و نیز نورهای لیزری شب هنگام به زیبایی های این ساختمان دیدنی می افزایند.عرض گوی نقره ای این برج جالب و دیدنی در سرزمین چشم بادامی ها 32 متر است.

4.    برج جنکس
 

برج جنکس با آن همه عظمت و شکوه، اولین پدیده ای است که هنگام ورود شما به بلگراد از فرودگاه نیکولا تسلا به شما خوشامد می گوید.این برج 115 متری دارای دو ساختمان بتنی است که با یک پل کوچک و یک رستوران 360 درجه ای به هم متصل می شوند.

5.    کوره خورشیدی
 

این برج دارای دیوار آیینه ایست که نور را از خورشید می گیرد تا گرما تولید کند. بازتاب تصویر حومه فرانسه روی دیوارهای آیینه ای این برج نمایش زیبا و دلنشینی را به وجود می آورد.این کوره خورشیدی که بزرگترین کوره خورشیدی دنیا محسوب می شود، در سال 1970 آغاز به کار کرد.

6. برج زیزکوو
 

یکی از برجسته ترین برج های تلویزیونی دنیا است که در پراگ، پایتخت جمهوری چک واقع شده است.این برج 216 متری بیشترین شهرتش را مدیون نوزادان سیاهی است که چهار دست و پا به نظر در حال بالا رفتن از برج هستند.

7. مقر تلویزیون مرکزی چین
 

ظرافت پدیده ایست که در این برج 234 متری کمتر یافت می شود.یا همان تلویزیون مرکزی چین است.CCTV این برج در واقع ساختمان اصلی شبکه

8. برج ناکاگین کاپسول
 

برجی تجاری – مسکونی در توکیوی ژاپن است که در سال 1972 ساخته شد.این برج دارای 140 اتاقک  جدا از هم است که جا به جا هم می شوند.

9. هتل ریئوگ یونگ
 

ساخت این برج 330 متری در پایتخت کره شمالی در سال 1987 آغاز شد، آمارها حکایت از این دارد که ساخت این برج دارای پنل های شیشه ای بیش از 2 میلیارد دلار هزینه داشته  است.

10. ساختمان در هم ریخته چوبی
 

در نگاه اول احساس می کنید که این ساختمان چقدر بی روح و کسل کننده است، اما در واقع همین ساختمان به ظاهر بی روح زمانی بزرگترین خانه چوبی در تمام دنیا بود.این ساختمان نه چندان منظم چوبی در روسیه قرار دارد
iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 13:32 ::  نويسنده : افسانه

درباره محوطه تاريخي تخت سليمان چه مي دانيد؟

 

تخت سليمان

تخت سليمان و مجموعه آثار باستاني و تاريخي آن يکي از مهم ترين و مشهورترين مراکز تاريخ و تمدن ايران و جهان محسوب مي شود و اين اهميت تا حدي است که اين اثر در فهرست آثار جهاني به ثبت رسيده است.

تخت سليمان در "محال افشار" و تقريباً چهل و پنج کيلومتري شمال شرق بخش تکاب شهرستان مياندوآب قرار دارد. اين محل که مورخان آن را "کنژک" عهد ساساني يا "شيز" و "گنجک " دوره اسلامي دانسته اند و روميان آن را "گزکا" و اشکانيان آن  را "فرا آسپا" ناميده اند، با استناد به آثار به دست آمده از کاوش هاي باستان شناسي و مطابقت آن ها با متون تاريخي، محل يکي از سه آتشکده مهم و معتبر عهد ساساني يعني آتشکده آذرگشسب بوده که خسرو پرويز دوم نيز کاخي در جوار آن بنا نهاده بود و ايامي از سال را در آن اقامت مي کرد. معبد کاخ ساساني در حمله "هراکليوس" – امپراطور بيزانس روم شرقي – به سال 624م منهدم شد. اگرچه آثار بازسازي و مرمت از دوره خلفاي عباسي در اين منطقه ديده شده و نمونه سفال هاي پيش از قرن هفتم هـ . ق نيز ضمن کاوش هاي اين مجموعه به دست آمده است، اما دوره رونق و عمران مجدد آن مربوط به زمان حکمراني دومين ايلخان مغول و برادرزاده هلاکوخان يعني "آباقاخان" (680- 663 هـ.ق) است که آن را براي قصر تابستاني خود مناسب تشخيص داده بود.

تخت سليمان

تاريخچه کاوش هاي باستان شناسي تخت سليمان: عمليات کاوش و حفاري در اين مجموعه که از گذشته تا به امروز در اين منطقه ادامه داشته است، طرح کلي کاخ و آتشکده ساساني و بناهاي ايلخاني آن را مشخص و معين ساخته است.

مجموعه تخت سليمان بر روي صفه و تخته سنگ طبيعي به ارتفاع بيست متر از سطح دشت که عموماً از لايه هاي رسوبي درياچه تشکيل شده است، قرار دارد. آثار اين مجموعه تماماً داخل حصار و ديوار بيضي شکل آن که دور تا دور صفه گسترده شده، بنا شده است. حصار بيروني از سنگ هاي لاشه در ابعاد مختلف و به ضخامت پنج متر و ارتفاع چهارده متر تشکيل شده و محيط بيروني آن هزار و دويست متر است. لايه بيروني حصار با سنگ هاي مکعبي تراش دار نماسازي شده است و دور تا دور آن سي و هشت برج دفاعي مخروطي شکل وجود دارد که هم از نظر شرايط ايستايي حصار و هم  به دليل مسائل تدافعي و نظامي حايز اهميت است. بناي ديوار و حصار بيروني متعلق به دوره ساساني است و در دوره ايلخاني فقط ضمن مرمت قسمت هاي فرو ريخته آن، دروازه جديدي نيز در بخش جنوب شرقي – مجاور دروازه جنوبي ساساني- به آن الحاق شده است. دو دروازه ساساني يکي در شمال تخت و ديگري روبروي آن در جنوب و کاملاً در محور درياچه و آتشکده ساخته شده اند. دروازه جنوبي جنبه خاص داشته ولي دروازه شمالي که بلندتر و عريض است، معبر عام آتشکده بوده است.

تخت سليمان

داخل حصار بيضي شکل دو مربع مختلف المرکز و هم محور به چشم مي خورد. درياچه در مرکز مربع جنوبي (مربع بزرگ تر) و آتشکده در مرکز مربع شمالي (مربع کوچک تر) قرار گرفته است. دور تا دوراين مربع را حصار مستطيل شکلي به طول تقريبي دويست و پنجاه متر وعرض تقريبي صد و پنجاه متر فرا گرفته و شصت برج نيمه مدور آن را احاطه کرده است.

اين درياچه عميق به شکل بيضي ناقص است و هماهنگي و تقارن جالبي را با بيضي حصار تخت القاء مي کند. اين درياچه که حداکثر عمق آن صد و ده متر است به صورت چشمه جوشاني از طبقات تحت الارض فوران مي کند و طبق محاسبه اي که انجام گرفته، در هر ثانيه صد ليتر آب از دل زمين مي جوشد.

 آب درياچه به وسيله دو جوي سنگي و رسوبي به بيرون از تخت جريان مي يابد و اراضي زراعتي را سيراب مي سازد. درياچه به صورت کاسه اي گود از سطح اطراف حدود يک متر پايين تر است. در مواقع پر آبي و طغيان درياچه، آب آهکي فسفردار آن رسوباتي از خود بر جاي مي نهد و اين رسوبات طي ساليان متمادي لايه هاي رسوبي ضخيمي از خود بر جاي گذاشته است.

در جبهه شمالي غربي درياچه و در زاويه مربع بزرگ تر، ايوان رفيع ساساني معروف به "ايوان خسرو" که از آجر قرمز و ملاط ساروج ساخته شده، قرار دارد. در حال حاضر از اين ايوان جز يک جرز و ازاره هاي ديوار آن چيزي باقي نمانده است. قطر دهانه ايوان5/18 متر و عمق آن بيست متر است. ايوان ساساني بعد از ويراني توسط ايلخانان بازسازي شد؛ اما مصالحي که در بازسازي آن به کار رفته، قلوه سنگ و ملاط گچ است و همين اختلاف مصالح محدوده اثر ساساني و ايلخاني را مشخص مي سازد. ايوان به دو اتاق يا حوضخانه هشت گوش راه مي يابد که مربوط به دوره ايلخانان است. در جبهه جنوبي ايوان خوابگاه منتسب به خسرو پرويز قرار دارد. اين خوابگاه در سطحي پايين تر از سطح آثار ديگر قرار گرفته و با يک راه مخفي به کنار درياچه باز مي شده است.

در مرکز مربع شمالي آتشکده معروف واقع شده است که از سويي رو به دروازه شمالي دارد و از جنوب هم راه به درياچه مي برد. يقيناً در زمان آباداني و رونق آتشکده، سطح آب درياچه هم سطح کف درگاه ورودي جنوبي آن بوده است. از آن زمان تاکنون بالغ بر يک متر سطح آب و رسوبات اطراف آن بالا آمده است.

در حد فاصل آتشکده و دروازه شمالي، چندين راهرو و حياط به چشم مي خورد که کار کاوش و خاک  برداري آن ها هنوز پايان نيافته است.

آتشکده آذر گشسب که به طور کامل حفاري شده، مجموعه اي است مشتمل بر يک تالار مرکزي مربع شکل با چهار جرز قطور آجري (با نقشه چهار طاقي) که يک گنبد بزرگ آجري، آن را مي پوشانده و در حال حاضر فرو ريخته و تنها اشاراتي از آن باقي مانده است. آن گاه  سي اتاق، راهرو، ايوان، حياط و تالارهاي ستون دار ديگر آن را همچون نگيني در ميان گرفته اند.

تخت سليمان

مجاور اين مجموعه در بخش غربي، مجموعه ديگري است که از يک آتشکده صليبي شکل با ابعاد کوچک تر و دو تالار ستون دار با ستون هاي مدور و چهار گوش و تعدادي اتاق و فضاهاي جانبي تشکيل شده است. ظاهراً اين قسمت کاخ هايي بوده که در ايام توقف شاه ساساني مورد استفاده او و خانواده اش قرار مي گرفته است و در طول سال نيز موبدان نگهبان آتشکده در آن ساکن بوده اند.

جز مجموعه بناهاي ياد شده، بقاياي ابنيه پراکنده و منفرد فراواني در اطراف درياچه وجود دارد که از سنگ لاشه و ملاط گچ ساخته شده اند. اين بناها عموماً مربوط به دوره ايلخاني است هر چند از نظر مصالح به کار گرفته شده و شيوه و اسلوب ساختمان سازي هرگز به پاي ابنيه ساساني که معماري فاخر و استادانه دارند، نمي رسند. تنها مزيت آن ها داشتن تزيينات مختلف گچ بري و کاشي کاري در زمان آباداني خود بوده است. تنوع کاشي هاي اسلامي تخت سليمان به قدري است که مي توان آن ها را به رده ها و مکتب هاي مختلف تقسيم بندي کرد.

مهم ترين آنها کاشي هاي زرين فام کتيبه دار و کاشي برجسته هاي زمينه لاجوردي و فيروزه اي زراندود با نقوش حيوانات اساطيري همچون سيمرغ و اژدها است که در تزيين ديوار کاخ ها به کار رفته است.

منبع: ميراث فرهنگي استان آذربايجان غربي

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 13:27 ::  نويسنده : افسانه
باغ های مشهور ایران
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 13:21 ::  نويسنده : افسانه
تحولات جديد اقتصادي در ايران
پايان‌نامه كارشناسي ارشد ـ دكتر محمدحسين گنجي /آوريل 1938 (خرداد 1317) ـ(15)


آنچه در پي آمده است پايان‌نامه كارشناسي ارشد دكتر محمدحسن گنجي است كه در سال 1317 براي ارائه به دانشگاه ويكتوريا در منچستر به رشته تحرير درآمده و نگاهي دارد به تحولات اقتصادي ايران در آن سال‌ها .

* * *

تنباكو

در ايران انواع تنباكو به عمل مي‌آيد از جمله نوع زبر و خشن آن است كه براي توليد سيگار و سيگارت مناسب نيست و اغلب در قليان (حقه در هندوستان) استفاده مي‌شود و در تمام نقاط ايران مي‌رويد.

نوع دوم، تنباكوي معمولي معروف به توتون است كه در توليد سيگار و سيگارت به كار مي‌رود. رشد اين نوع توتون محدود به ولايات مرطوب جنوب درياي خزر است مقداري هم در آذربايجان به دست مي‌آيد.تنباكوي ايران (مخصوصاً نوع محصول شيراز) زماني در سراسر غرب آسيا متداول بود، ولي معمول شدن سيگار و وضع ماليات‌هاي سنگين و تعرفه‌هاي گمركي از ميران توليد آن كاسته است.در گذشته‌ مقداري از محصول تنباكوي ايران به خارج صادر مي‌شد، ولي اكنون به خاطر افزايش سريع مصرف محلي كمتر به خارج صادر مي‌شود در حاليكه سطح زير كشت آن روز به روز بيشتر مي‌شود.

جدول زير آخرين اطلاعات را درباره توليد و سطح زير كشت تنباكو ارائه مي‌كند.

نوع سال سطح زير كشت محصول توليد در هكتار

تنباكو 4ـ1933 2213 هكتار 6077 تن 2747 كيلوگرم در هكتار

تنباكو 4ـ1934 2442 هكتار 6595 تن 2697 كيلوگرم در هكتار

توتون 4ـ1933 8489 هكتار 10039تن 1124 كيلوگرم در هكتار

توتون 5ـ1934 10167 هكتار 16180تن 1591 كيلوگرم در هكتار



ولايت گيلان مهم‌ترين مركز توليد تنباكو و توتون است بعد از آن كردستان، كرمانشاهان، تهران، قم، همدان و غيره. توليد سيگار براي مصرف داخلي ايران از ديرباز آغاز شده ولي از سال 1927 كه قانون انحصار دخانيات وضع شده، اين صنعت توسعه يافته است.

سيگار در ايران كمتر مصرف مي‌شود، ولي توليد سيگارت روزافزون شده و اكنون كارگاه‌هاي سيگارت پيچي در اغلب شهرها وجود دارد، مهم‌ترين مراكز آن عبارتند از تهران، رشت، تبريز، مشهد و جاهاي ديگر.

در اين جا لازم است اشاره‌اي به كارخانه عظيم دخانيات كه اخيراً در خارج تهران به وجود آمده است و وسعتي برابر 48 هكتار را پوشانده است، به عمل آيد.

اين كارخانه به بهاي 26000000 ريال بنا شده و روزي 12500000 نخ سيگار، 22000 كيلوگرم توتون چپق و 8000 كيلوگرم تنباكو توليد مي‌كند. در اين كارخانه 1746 نفر كار مي‌كنند و از اين لحاظ بزرگترين كارخانه نوع خود در ايران به شمار مي‌آيد.

ترياك

كشت بوته ترياك در كشاورزي ايران سابقه‌اي هم پاي خود كشاورزي دارد به خاطر اينكه هيچ محصول ديگري مانند آن مناسب با آب و هواي ايران نيست و در نتيجه كشت ترياك در همه جاي اين كشور امكان‌پذير است.ترياك تا اواسط قرن گذشته (قرن 18) در ايران مصرف دارويي داشت و در 1855 بود كه اول بار به عنوان يك ماده تجاري به جاوه، هنگ‌كنگ و سنگاپور حمل شد. بعد از آن به سرعت توسعه يافت و بيشتر دهاقين كشت آن را به جاي اقلام ديگر برگزيدند به خاطر اينكه از حمله ملخ مصون بود و محصول آماده‌اي فراهم مي‌ساخت كه به آساني تا مرزها قابل حمل بود و به بهاي خوبي به آساني به فروش مي‌رسيد.

جدول زير رشد توليد و بهاي محصول ترياك را به خوبي نشان مي‌دهد.

سال محصول به پوند وزن انگليسي بهاي آن به ريال

4ـ1933 770516 698416 ليره انگليسي

2ـ1921 255697

3ـ1922 660647

5ـ1924 1077290

6ـ1925 1130057 1565121ليره انگليسي



در سال 1926 ترياك 6/16درصد صادرات ايران و 15/7درصدجمع ماليات‌ها را به خود اختصاص داده بود. در 1931 ايران در كنوانسيون جامعه ملل به منظور تقليل دادن توليد ترياك و محدود ساختن مواد مخدر شركت كرد و نماينده ايران از طرف دولت خود تعهد كرد كه از ميزان كشت و توليد ترياك بكاهد و كميسيوني به سرپرستي دلانو (F.A.DELANOE) آمريكايي تشكيل يافت كه براي مطالعه موضوع به محل اعزام شود. اين كميسيون مقرر داشت كه دولت ايران اقدامات زير را به عمل آور

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 13:19 ::  نويسنده : افسانه

منظره هوايي يك ميدان كه مانند يك باغ ژاپني زيبا آراسته شده است .شهر لانووو ويل ـ دووان ـ نانسي در منطقه لورن در فرانسه.

 


قوري چاي و ليوان - شهر مغنيه در الجزاير

 


هلی کوپتر زینت بخش میدان - شهر مارينيان در منطقه بوش ـ دو ـ رن فرانسه

 


دكوري عجيب درميدان - شهر سيدني- استراليا.

 


يك ماهيگير  سوار بر اسب پوشيده از برگهاي سبز زينت‌بخش ميدان- شهر اوستدانكرك دربلژيك در حاشيه درياي شمال .

 


نمایش ذوق و ابتكار شهردارشهر- شهرايپر در بلژيك

 


تصوير ديدني ميدان شهر وير در منطقه كالوادوس در فرانسه كه نياز به توضيح بيشتر ندارد

 


پنير مشهور گروير و ظرف چوبی تهیه این گون پنیر زینت بخش میدان شهر –شهر بول در كشور سوئيس

 


میدان ماويانگلام در شهر يانگون پايتخت سابق برمه (میانمار ) درهنگام شب.

 


مجسمه کشاورز در حال دوشیدن شیر بزنشان دهنده وجود گله های بز شهر فوئرته ‌ونتورا در مجمع‌الجزاير قناري اسپانيا 

 










 

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 13:17 ::  نويسنده : افسانه

مکان های دیدنی دنیا

 چند مکان بسیار جذاب و دیدنی جهان را ببینید.

 1. سریلانکا
سریلانکا را می‌توانیم یکی از زیباترین جزیره‌های روی کره زمین بنامیم. شواهد و دلایل محکمی ‌دال بر وجود تمدن بشری 2000 ساله در این جزیره کوچک وجود
دارد.

  غار معبد Dambulla



 


تندیس پیکر بودا



2. کیوتو، ژاپن
 
 باغهای کیوتو و نمایش  "چهره پنهان" ژاپن



 

  معبد کوشک طلایی


 

  پاییز در کیوتو


 




3. لاس وگاس، آمریکا
لاس و گاس زیبا، خصوصا هنگام شب!

 


 




4. ونیز، ایتالیا
اینجا ونیز است، شهر شناور با آب و هوای بد، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند هنر و زیبایی طبیعی شهر است. هنرمندان بسیاری از این شهر الهام گرفته‌اند ...

 


 


 



  5. پاریس، فرانسه

 

  پاریس -طاق نصرت پیروزی


 


  موزه لوور پاریس




 

  پاریس،برج ایفل  




 





6. هندوستان
کشور افسانه ای و زیبا

 

  تاج محل، یکی از عجایب هفتگانه جهان



 

  معبد Rockfort Ucchi Pillayar

 

 

  معبد Gadi Sagar


  قلعه سرخ آگــرا



 


  ساحل گوا



7. ریو دوژانیرو، برزیل
 ریو شهری آنتیک و بی‌نظیر و دارای سواحل بسیار زیبا است، منطقه ای شهری با زمینهای ناهموار.

 

 
دورنمایی از ریو دوژانیرو

 

 

مجسمه مسیح ، عجایب هفتگانه جهان



  8. هاوایی
سواحل ‌هاوایی




 




9. قاهره، مصر
مصر سرزمین تفاوتها، عجایب و شگفتیهاست

 

  اهرام ثلاثه



 

  مجسمه بزرگ ابوالهول



 

  بناهای مصر باستان



 



 

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 13:15 ::  نويسنده : افسانه

تاريخ خبر: شنبه 6 اسفند 1390 ـروزنامه اطلاعات
اخبار کوتاه اقتصادي
 

ثبات قيمت پيش‌فروش سكه در سيستم بانكي

پيش‌فروش سكه هشت ماهه در اين هفته بدون تغيير قيمت نسبت به هفته گذشته در شعب بانك ملي انجام مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، نرخ سكه پيش‌فروش هشت ماهه در اين هفته 5 ميليون و 989 هزار ريال است.

يادآور مي‌شود تصميم‌گيري در مورد نحوه پيش‌فروش به صورت هفتگي و پس از پايش وضع انجام مي‌شود.



قيمت موز شب عيد کيلويي 1450 تومان تعيين شد

قيمت موز شب عيد درب سردخانه کيلويي 1300 و براي مصرف کننده 1450 تومان تعيين شد.‏

سيد رضا نوراني رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي در گفت‌وگو با فارس با اعلام اين خبر افزود: اين قيمت در سراسر کشور لازم‌الاجرا بوده و کساني که تخلف کنند سازمان تعزيزات با آنها برخورد مي‌کند.‏ وي افزود: اين قيمت از 20 اسفند تا 20 فروردين سال 91 پايدار و لازم‌الاجرا خواهد بود.‏



توسعه آنتن‌دهي تلفن همراه اپراتور سوم

هفت شهر اصلي كشور تا پايان شهريور 1391 تحت پوشش اپراتور سوم تلفن همراه قرار مي‌گيرد.

مديرعامل اين اپراتور افزود: براساس برنامه، بعد از عرضه سيمكارت در شهرهاي كرج و تهران، نخست شهرهاي مشهد، قم و اهواز تحت پوشش شبكه اپراتور سوم قرار مي‌گيرند و در گام بعدي شهرهاي شيراز، تبريز و اصفهان به شبكه اين اپراتور خواهند پيوست.



زمان بسته شدن حساب‌هاي بانكي بدون هويت

بانك صادرات ايران اعلام كرد در اجراي دستورالعمل‌هاي بانك مركزي و به منظور اصلاح و تكميل اطلاعات هويتي مشتريان، تمامي حساب‌هايي كه داراي اطلاعات هويتي ناقص هستند، در دو مرحله غيرفعال مي‌شود.

در مرحله اول حساب‌هايي كه موجودي آنان كمتر از 10 ميليون ريال است از هشتم اسفند و در مرحله دوم حساب‌هايي كه موجودي آنان بيشتر از 10 ميليون ريال است از 15 اسفند غيرفعال خواهد شد.

براين اساس از مشتريان حقيقي و حقوقي خواسته شده است به منظور جلوگيري از غيرفعال شدن حساب‌ها و بهره‌مندي از خدمات آتي اين بانك با به همراه داشتن اصل كارت ملي، شناسنامه و همچنين اسناد و مدارك شركت به نزديك‌ترين شعبه بانك صادرات ايران مراجعه و نسبت به تكميل و اصلاح اطلاعات هويتي خود اقدام كنند.



پشتيباني اپراتور چهارم از 7 ميليون مشترك‏

در برنامه داريم كه اپراتور‎ ‎چهارم بتواند تا پنج سال آينده 7 ميليون مشترك را پشتيباني ‌كند‎. ‎

رضا تقي‌پور وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات ‎در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد‎: ‎اميدواريم بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، ‌توسعه و تکميل شبکه فيبر نوري کشور‎ در هشت سال آينده نهايي و کامل شود‎.‎

وي با تاكيد بر اينكه در گذرگاه‌هاي مخفي در ‎نرم‌افزارها، ابزارهاي سرقت و جاسوسي وجود دارند که بايد با ايجاد امنيت ذاتي، اين‎ ‎گذرگاه‌ها را از بين ببريم، گفت: تهديدهاي موجود در دنياي امروز بسيار پيچيده و‎ ‎نامشهود است، با توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي و الکترونيکي شدن امور، تهديدهاي‎ ‎پيچيده‌اي ايجاد شده که نبايد از آن‌ها غافل بود‎.‎



نخستين جشنواره فروش ويژه شيريني و شكلات برگزار مي‌شود

نخستين جشنواره ويژه فروش شيريني، شكلات، آجيل و تنقلات از 22 تا 26 اسفند برگزار مي‌شود.

محمد نصرتي رئيس اتحاديه كشوري قنادان و شيريني فروشان با بيان اين مطلب به ايسنا گفت: در اين جشنواره بهترين نمونه‌هاي تنقلات و شيريني با تخفيف ويژه به مشتريان عرضه مي‌شود.



توليد ايران‌خودرو از مرز 712 هزار دستگاه عبور كرد

گروه صنعتي ايران خودرو از ابتداي سال تا چهارم اسفند بيش از 712 هزار دستگاه انواع خودرو سواري و تجاري توليد و روانه بازار كرد.

حسين نجاري قائم‌مقام ايران‌خودرو درخصوص اهميت اين رقم توليد خودرو افزود: اين ميزان توليد نشان‌دهنده توانايي و قابليت‌هاي ايران‌خودرو براي ركوردزني در جاده جهاني است.



كارت‌هاي بازرگاني صادركنندگان رتبه‌بندي مي‌شود

كارت‌هاي بازرگاني صادرکنندگان با توجه به ميزان صادرات آنها رتبه‌بندي مي‌شود.‏

کيومرث فتح اله کرمانشاهي معاون سازمان توسعه تجارت ايران در گفت‌وگو با مهر با بيان‎ ‎اينکه مراسم تجليل از صادرکنندگان رتبه دوم امروز با حضور مقامات کشور برگزار‎ ‎مي‌شود، گفت: وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت همه ساله صادرکنندگان نمونه‎ ‎در سطح ملي را در روز ملي صادرات که 29 مهر است، معرفي مي‌كند.

وي تصريح کرد: صادرکنندگاني که در روز ملي صادرات‎ ‎تجليل مي‌شوند، صادرکنندگان طلايي به شمار مي‌روند، ضمن اينکه صادرکنندگاني که در ‎سطح استان‌ها مورد تقدير قرار مي‌گيرند هم صادرکنندگان برنزي هستند‏‎.‎ کرمانشاهي گفت: از ميان صادرکنندگان نمونه استاني،‎ ‎يک صادرکننده از هر استان که بيشترين امتياز را کسب کرده باشد، انتخاب شده و به‎ ‎عنوان صادرکننده نقره‌اي امروز معرفي مي‌شود‎.‎

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 13:9 ::  نويسنده : افسانه
بازار سرمايه در سال 91 وضع مناسبي خواهد داشت
 


رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار پيش بيني كرد كه بازار سرمايه سال آينده با توجه به وضع سودآوري شركت‌ها در سال جاري مطلوب و مناسب باشد.‏ علي صالح آبادي در گفتگو با ايرنا، گفت: وضع سودآوري شركت‌ها و پوشش سود شركت‌ها در سال جاري بهتر از پارسال بوده و پيش بيني مي‌شود با توجه به پوشش سودي كه شركت‌ها داشته‌اند سال 91 سال مناسبي براي بازار سرمايه باشد. ‏

وي در پاسخ به پرسشي در برخي انتقادات در مورد بالا بودن قيمت در عرضه‌هاي اوليه سهام شركت‌هاي دولتي، ادامه داد: بازار در بورس و فرا بورس قيمت سهام را تعيين مي‌كند.

صالح آبادي با بيان آنكه، نبايد انتظار داشت بر اساس ادبيات چند سال گذشته، سهمي با قيمت پاييني عرضه شود و سپس در مدت زمان كمي قيمت‌ها چند برابر شود، اظهار داشت: شايد به اصطلاح لزوما اين اتفاق تكرار نشود و سهم عرضه اوليه بايد به گونه‌اي باشد كه در طول زمان قيمت آن رشد كند نه اينكه در يك هفته يا چند روز درصد بالايي رشد كند.

وي ادامه داذ: اين انتظارات عرضه و تقاضا كنندگان است كه قيمت را تعيين مي‌كند و ما به عنوان سازمان بورس هيچ قيمتي مد نظر مان نيست.

به گفته صالح آبادي، قيمت عرضه اوليه بايد به گونه‌اي باشد كه در طول زمان و بر اساس پتانسيل سود آوري رشد يابد تا عرضه‌كننده و خريدار متضرر نشوند. ‏ يك عضو هيات مديره‎ ‎كارگزاري تامين سرمايه نوين هم معتقد است در پي آزاد سازي قيمت‌ها سال آينده با افزايش‎ ‎قيمت سهام روبه رو خواهيم بود‎.

زينت مرادي نيا در گفتگو با ايسنا، بازدهي كه بورس اوراق بهادار سال 90 به‎ ‎سرمايه گذاران داد را ناچيز و بسيار كمتر از ساير بازارها دانست و گفت: علت اين‎ ‎اختلاف تفاوت بين احتمالات پيش روي سرمايه‌گذار و اخبار بازار سرمايه است‎.

وي سود سهام را تعيين‌كننده ارزش يك‎ ‎شركت ندانسته و معتقد است: دارايي‌هاي يك شركت اهميت ويژه‌اي دارد گرچه برخي‎ ‎شركت‌ها از دارايي خود سود خوبي به دست نمي‌آورند كه سهامداران بايد در اين باره‎ ‎مديران شركت‌ها را به چالش بكشند‎.

اين كارشناس بازار سرمايه با يادآوري‎ ‎افزايش سود سپرده‌هاي بانكي كه تاثير قابل توجهي به بازار سرمايه بويژه اوراق‎ ‎بهادار وارد آورد پيش بيني كرد: ‌سال آينده قيمت سهام بالا خواهد رفت‎.

وي در توضيح اين پيش بيني اظهار كرد: به‎ ‎دنبال افزايش نرخ طلا و ارز تعداد زيادي از سهامداران بورس سرمايه خود را به بازار‎ ‎ارز و سكه منتقل كردند و اين امر ميزان حضور سرمايه گذاران از نظر حجم نقدي را كاهش‎ ‎داد اما به زودي بازار طلا و ارز اشباع شده و با ثبات قيمت‌ها مواجه مي‌شود و به‎ ‎اين ترتيب بخشي از سرمايه گذاران خارج شده از بورس به اين بازار باز خواهند گشت‎.

مرادي نيا ادامه داد: به اين ترتيب سال‎ ‎آينده با افزايش سرمايه گذاري و افزايش قيمت سهام روبرو خواهيم بود‎.

عضو هيات مديره كارگزاري تامين سرمايه‎ ‎نوين يكي ديگر از دلايل اميد به افزايش قيمت سهام در سال آينده را واقعي شدن اقتصاد‎ ‎به دنبال آزاد شدن قيمت و حذف يارانه‌ها دانست و اظهار كرد: ممكن است آزاد شدن قيمت‎ ‎و حذف يارانه‌ها در كوتاه مدت بازار را دچار شوك كند اما به طور قطع در بلند مدت به‎ ‎بورس كمك خواهد كرد‎.

اين كارشناس همچنين معتقد است: سياست‌هاي‎ ‎كلي حاكميت در اين زمينه كه بخشي از تامين مالي توسط بازار سرمايه تامين شود، منجر‎ ‎به اقدامات موثري براي جذب سرمايه شده است‎.

وي افزود: براي جذب سرمايه گذار بازار‏‎ ‎بورس بايد جذاب باشد. نقدشوندگي يكي از مهمترين عوامل جذاب بازار است. هر چند با‎ ‎توجه به قيمت‌هاي جهاني كه خارج از كنترل ماست نقدشوندگي با مشكل روبرو است‎.

وي وجود مشكلاتي كه بي‌اعتمادي‎ ‎سرمايه‌گذاران به بازار سرمايه را دامن مي‌زند از جمله چالش‌هاي پيش روي بازار‎ ‎بيان و در مثالي اظهار كرد: پست‌بانك به عنوان يكي از شركت‌هاي مشمول اصل 44 با‎ ‎اين مسئله مواجه است كه نبايد خصوصي مي‌شد. با توجه به چنين اتفاقي چه تضميني وجود‎ ‎دارد كه سرمايه‌گذاران براي ورود به شركت‌هاي اصل 44 سرمايه گذاري كنند. اين‎ ‎زمزمه‌ها و تصميمات به جذب سرمايه گذار صدمه مي‌زند‎.

همچنين در اعلام كارنامه امسال پذيرش شركت‌ها در بورس از عرضه سهام هفت شركت در بورس ياد شده است.

در اعلام كارنامه امسال پذيرش شركت‌ها در بورس، علي سنگينيان با اشاره به اينكه امسال سهام هفت شركت در بورس پس از پذيرش عرضه شده است، افزود: سال 90 حدود 13 شرکت پذيرفته شده که از اين تعداد حدود هفت شرکت عرضه شدند.

بقيه واگذاري‌ها در صورت بررسي زمان‌بندي تا پايان سال و در غير اين صورت در سال آينده عرضه خواهد شد.

سنگينيان افزود: کارت اعتباري ايران کيش پس از برگزاري جلسه معارفه و به محض تکميل روند اطلاع رساني براي عرضه آماده است.وي با اشاره به اينکه شرکت بعدي نفت جي است ادامه داد: نام شرکت نفت جي در تابلوي بورس درج شده اما به دليل تغيير آن مديريت دچار يك وقفه شد و تلاش ما اين است که اسفند ماه عرضه شود.

معاون پذيرش شرکت بورس با بيان اينكه دو شركت ديگر نفت پاسارگاد و پالايش بندرعباس براي واگذاري آماده هستند، افزود: بررسي درج و عرضه اين دو شرکت به زمان بيشتري احتياج دارد. بورس در حال بررسي وضع اين دو شرکت است.

وي با اشاره به اينکه سهام بيمه ملت پذيرفته شده است و به نظر مي‌رسد تا پايان سال در بورس عرضه شود.اقدامات لازم براي آماده سازي و درج آن در حال انجام است.

سنگينيان گفت: احتمالاً تا پايان سال جلسه هيات پذيرش براي دو شركت سيمان آبيک و هلدينگ پتروشيمي خليج فارس البته پس از تكميل اطلاعات ارسالي آنها برگزار خواهد مي‌شود.

وي درباره شرکت‌هاي اصل44 گفت: شرکت هلدينگ پتروشيمي خليج فارس شامل 15شرکت پتروشيمي دولتي است که در قالب هلدينگ واگذار مي‌شود. در ضمن شرکت پالايشگاه نفت بندرعباس هم جزو شرکت‌هاي دولتي است که در ليست واگذاري قرار دارد اما بقيه شرکت‌هاي پذيرش شده امسال خصوصي هستند.

معاون پذيرش بورس تهران در پاسخ به اينکه بحث انحلال سازمان خصوصي سازي در رسانه‌ها مطرح شده است، نظر شما چيست؟ افزود: در اين مورد مشخصاً نمي‌توانم اظهار نظر کنم اما مرحله آماده‌سازي و واگذاري شرکت‌هاي دولتي کار سخت و زمان بري است. تبديل شرکت‌ها از ساختار دولتي به خصوصي جزو اقدامات سازمان خصوصي است که با همکاري بورس انجام مي‌شود. اگر قرار باشد سازمان خصوصي سازي منحل شود بايد يک متولي ديگر بحث واگذاري‌ها را پيگيري کند. چون شرکت‌هاي دولتي به شکل فعلي آماده واگذاري نيستند.

‏از سوي ديگر رئيس شوراي رقابت آخرين وضع افزايش قيمت سنگ آهن و واگذاري هلدينگ پتروشيمي خليج فارس را اعلام کرد و از برنامه قيمت گذاري براي مترو و عوارض جاده ايي و همچنين قيمت گذاري واگن و لوکوموتيو خبر داد.

جمشيد پژويان در گفت وگو با فارس، آخرين اخبار و تصميمات گرفته شده در شوراي رقابت به همراه برنامه‌هاي مدنظر را اعلام کرد و به سئوالات مربوط به تعيين تکليف افزايش صوري قيمت سنگ آهن با هدف کمک به صندوق کارکنان فولاد و همچنين واگذاري هلدينگ خليج فارس پاسخ داد.


وي با اشاره به آخرين مصوبه شوراي رقابت اظهار داشت: انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي شکايتي را از طرف توليدکنندگان لوکوموتيو و واگن به اين شورا داده بود و به قيمت گذاري انجام شده توسط راه آهن معترض بود، چرا که به اعتقاد مسؤولان انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي،اين رويه به ورشکستگي توليدکنندگان خواهد انجاميد.

وي ادامه داد: در اين باره شوراي رقابت جلسه‌اي را با دعوت از رئيس هيات مديره انجمن صنفي و مديرعامل شرکت راه آهن تشکيل داد،اما مديرعامل راه آهن علي‌رغم دعوت قبلي در اين جلسه حاضر نشد،بر همين اساس مقرر شده شورا اين مسئله را با دقت بررسي کند تا در جلسه بعد و با دعوت مجدد از مديرعامل راه آهن،اين موضوع مطرح شود.

اين مقام مسؤول تاکيد کرد: قيمت گذاري مواردي چون لوکوموتيو و واگن به عهده شوراي رقابت است و نبايد به عنوان يک انحصار در اختيار راه آهن باشد،بنابراين اگر مسؤولان راه آهن در جلسه بعدي حضور نداشته باشند و يا توجيه آن مورد قبول نباشد، در آن صورت شوراي رقابت از مرکز ملي رقابت خواهد خواست نسبت به بررسي و تهيه پيش‌نويس دستورالعمل قيمت گذاري حمل و نقل ريلي اقدام کند تا جهت بررسي و تصويب در شوراي رقابت طرح شود.

 

منبع روزنامه اطلاعات7/12/1390

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 13:4 ::  نويسنده : افسانه
دلايل نزول15 پله‌اي‌ ايران در فضاي کسب‌وکار
 


رئيس سازمان سرمايه‌گذاري خارجي با اشاره به علت کاهش رتبه کشور در رتبه کسب و کار درمورد طرح اتاق بازرگاني براي بهبود فضاي کسب و کار کشور، گفت: وقتي اين طرح را بررسي مي‌کنيم متوجه مي‌شويم که هيچ ارتباطي با کسب وکار کشور ندارد و نمي‌تواند فضاي کسب و کار را بهبود دهد.‏

بهبود فضاي کسب و کار در کشور چند سالي است که مطرح و پيگيري مي‌شود. رتبه ايران از 170 در سال 85 پارسال به 129 رسيد اما با 15 رتبه نزول به 143 سقوط کرد.

بهروز عليشيري در گفتگو با فارس يادآور شد: براساس آخرين گزارش بانک جهاني بيشترين سقوط به شاخص اخذ مجوز‌ها مربوط مي‌شود اين شاخص از 143 به 164 رسيده است که اين شاخص مربوط به شهرداري تهران مي‌شود و شاخص دومي که سقوط داشته‌ايم شروع کسب و کار بود با 11 پله نزول از 42 به 53 رسيد است.‏

شاخص پرداخت ماليات هم 11 پله سقوط داشته است و ساير شاخص‌ها هم به تناسب کاهش رتبه داشته‌ايم اما اينکه چرا 15 رتبه کاهش داشته‌ايم دو دليل دارد.‏

وي افزود: اين شاخص‌ها با وضع پارسال ما مقايسه نمي‌شود بلکه با شرايط ساير کشورها مقايسه مي‌شود و تحليل سطح کسب و کار بين‌المللي است و ممکن است شما بدويد اما کشور ديگري از شما سريع‌تر حرکت کرده باشد. آيا کشورهايي که دارايي رتبه‌ 120 تا 160 هستند همانند ما حرکت مي‌کنند يا بيشتر فعاليت مي‌کنند، بنابراين يکي از دلايل اين است که آن کشورها بيشتر از ما فعاليت کرده‌اند.‏

بايد بررسي کنيم که در سه سال گذشته چه کارهايي انجام داده‌ايم که رتبه کشور 30 پله صعود کرد. ما برخي از مقررات را اصلاح کرديم و همين شاخص اخذ مجوز‌ها که امروز بيشترين سقوط را داشته دو سال قبل بيشترين صعود را پيدا کرده و از رتبه 141 يک صعود قابل توجه صورت گرفته است.‏

عليشيري تاكيد كرد: در شاخص ثبت شرکت‌ها فقط گردش کار را الکترونيکي کرديم و به جاي اينکه فرد براي ثبت شرکت در صف بايستد و مهر بزند و رسيد بگيرد و ثبت شرکت يک ماه طول بکشد،‌ به دو روز کاهش يافت و وقتي به ‏ifc‏ اعلام کرديم که مدت زمان ثبت شرکت از يک ماه به دو روز کاهش يافته باور نمي‌کردند و به ايران آمدند و يکي از مسائلي که تاکيد داشتند از نزديک ببينند اين بود.‏

در آنجا يک بار گردش‌ کارها را کوتاه مي‌کنيم اما همه کار اين نيست هم‌اکنون طبق قانون مجوز سرمايه‌گذاري 45 روزه بايد داده شود اما امروز اين کار را به 15 روز و کمتر از دو هفته کاهش داده‌ايم. اما همه کارها اين نيست و بايد بخش‌هاي ديگري بررسي و اصلاح شود. وقتي از کسب و کار صحبت مي‌کنيم براي اينکه يک پروژه بخواهدانجام شود چند مرحله را بايد طي کند، امروز براي دريافت مجوز بايد به چند دستگاه مراجعه کنيد. مدت زماني که مي‌برد چقدر است و هزينه آن چقدر خواهد بود، پس سه سوال، چقدر هزينه دارد و چقدر زمان مي‌برد و در چند مرحله بايد مجوز دريافت کرد.

وي اضافه كرد: وقتي تعداد مراحل کوتاه شد، رتبه کشور حدود 33 پله بهبود يافت. اما تعداد اسناد را نمي‌توان به اين شکل کوتاه کرد زيرا اسناد بايد از طريق قانون اصلاح شود. مثلا قانون صادرات و واردات تکليف مي‌کند اگر يک تجار بخواهد صادرات انجام دهد، حتما بايد کارت بازرگاني داشته باشد، گرفتن کارت بازرگاني يک مرحله است که هزينه آن را هم بايد پرداخت کرد که با اين اقدام رتبه کشور سقوط مي‌کند.‏

بنابراين بايد برخي قوانين اصلاح شوند و در سال پنجمي که در حال بررسي فضاي کسب و کار هستيم، قوانيني مانند قانون تجارت، قانون کار، آيين دادرسي تجاري و قانون صادرات و واردات بايد اصلاح شوند و بخشي هم مربوط به نهادها مي‌شوند مانند شهرداري‌ها که رتبه کشور نامناسب بود.‏

پس از آنکه بررسي کرديم متوجه شديم که به عنوان مثال براي نظارت بر ساخت يک سوله صنعتي چهار يا پنج بار تکرار مي‌شود که در هيچ جاي دنيا اين کار انجام نمي‌شد و با اصلاح اين روند چند پله رتبه کشور افزايش بهبود يافت. اما هم‌اکنون بايد به سمت اصلا قوانين حرکت کنيم.‏

دو ديدگاه در زمينه اصلاح قوانين وجود دارد. بايد بين دولت و مجلس تعيين تکليف شود. عده‌اي مي‌گويند هم‌اکنون قانون تجارت در مجلس در حال بررسي است و با اصلاح آن مشکل برطرف مي‌شود اما ما معتقديم در کارهاي بين‌المللي يک روز معادل يک ماه و يک ماه معادل يک سال است. قانون تجارت بيش از هزار ماده دارد و فکر نمي‌کنم بررسي و در مدت عمر اين مجلس به اتمام برسد.

عليشيري يادآور شد: به نظر مي‌رسد چهار سال ديگر هم به اتمام نرسد و بنگاه‌ها و بخش‌هاي خصوصي تا کي بايد صبر کنند. ديدگاه دوم که ما به آن معتقديم اين است که بخش‌ها و موادي که در کسب و کار اختلال ايجاد مي‌کند، اصلاح شوند و اگر اين ديدگاه حاکم شود يک قانوني به نام قانون کسب و کار خواهيم داشت البته نه آن طرحي بهبود فضاي کسب و کار مجلس.‏

در آن قانون مثلا گفته مي‌شود اصلاح ماده 9 قانون تجارت، ماده 141، ماده سه قانون صادرات و واردات، ماده سه صدور مجوزهاي شهرداري انجام مي‌شود و مقداري براي کساني که مسئول هستند سخت است اما ما هم‌اکنون به اين سمت در حال حرکت هستيم.‏

البته يکي از حسن‌هاي اصلاح نزول رتبه کشور همين مساله که متوجه شديم کشورهاي ديگر از ما سريع‌تر حرکت مي‌کنند و از مشاورين بين‌المللي استفاده مي‌کنند. لذا يکي از دلايل سقوط ما در فضاي کسب و کار فعاليت بيشتر آنها و کندي ما است.‏

وي يادآور شد: از زماني که گزارش جديد بانک جهاني منتشر شده بيش از 200 جلسه کارشناسي برگزار شده و در عين حال زمان تعيين کرديم تا تاريخ هشتم اسفند که دستگاه‌ها بايد چه کار‌هايي انجام دهند. در حال حاضر آخرين وضع اين است که اين جلسات برگزار شده و دستگاه‌ها به توافقات عمل کرده‌اند و نمايندگان دستگاه‌ها مجددا به ما معرفي شده‌اند تا کارهايي که در اين چند ماه انجام شده اجرايي شود،البته اين همه کار نيست. لذا فاز اول تمام شده و در فاز دوم نمايندگان دستگاه‌ها را معرفي کرده‌ايم تا ببينيم مي‌توانيم جايگاه خود را حفظ کنيم يا رتبه ما باز هم کاهش خواهد يافت.‏

عليشيري افزود:‌ حتي نماينده اتاق بازرگاني، اتاق تهران و بخش‌هاي خصوصي مانند کانون وکلا هم نمايندگان خود را معرفي کرده‌اند. برخي بخش‌ها مانند وکلا براي هر شاخص يک نفر را معرفي کرده‌اند و اين نشان مي‌دهد که چقدر کار تخصصي است. تقريبا اگر اشتباه نکنم، هم‌اکنون حدود 120 تا 140 نفر به عنوان نماينده دستگاه‌ها انتخاب شده‌اند.‏

ما در حال انجام اين کارها هستيم اما ممکن است کشور ديگري چند بخشي از قوانين خود را اصلاح کند و در مدت يک سال 10 پله از ما جلوتر برود. 150 جلسه با حضور بنده برگزار شده به غير ساير جلسات، ممکن است نتيجه اين جلسات چند درجه فضاي کسب و کار را بهبود دهد اما کشور ديگري مانند جمهوري آذربايجان با دو اصلاحيه مقرراتي 20 پله صعود کند. بنابراين اين نسبت‌ها در تعيين رتبه کشور بسيار مهم است.‏

وي در پاسخ به اينكه به نظر شما طرح اتاق بازرگاني براي بهبود فضاي کسب و کار چه هدفي را دنبال مي‌کند. آيا منجر به بهبود فضاي کسب و کار خواهد شد؟ گفت: با ترازوي من خير. وقتي اين طرح را بر روي اين ترازو قرار مي‌دهيم، وزن 100 گرم هم نشان مي‌دهد. اين طرح کسب وکار را وقتي بررسي مي‌کنيم، مي‌بينيم که هيچ ارتباطي با برنامه‌هاي ما ندارد. ‏

وي در مورد اينكه مي‌توان گفت که اين طرح بيشتر به دنبال افزايش نقش اتاق بازرگاني در تصميم‌گيري‌ها و سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي است؟ پاسخ داد:‌اي کاش اين اسم را براي آن انتخاب مي‌کردند. واقعا نگارش اين مواد را بخوانيد واقعا تعجب مي‌کنيد. مثلا در ماده چهار آمده که اتاق‌ها موظفند به منظور اطلاع سياست‌گذاران از وضع محيط کسب و کار در کشور تمامي شاخص‌هاي محيط کسب‌وکار را تدوين و به طور سالانه و فصلي حسب مورد به تفکيک استان، بخش و فعاليت‌هاي اقتصادي، سنجش و اعلام کنند. اين ماده چه معنايي دارد؟ يعني مي‌خواهند ترازوي جديدي اختراع کنند، اما اين ترازو وجود دارد و اين واقعا يک مساله عجيب و غريبي است.‏

وي افزود: يعني اين طرح کسب و کار همه چيز را به آينده موکول کرده است. به قول معروف پشت کوه‌هاي شمران احتمالا هوا خيلي آفتابي خواهد بود. به دليل همين مساله بود که ديدم انجمن‌هاي صنفي و سنديکاها و بنگاه‌ها و خود شرکت‌ها خصوصي به ما گفتند که اصلا اين طرح را قبول نداريم. نامه رسمي آنها موجود است که البته اعلام عمومي هم شد. اين مسائل پاسخگوي نياز بنگاه نيست و ما هم به آنها گفتيم که نيازي به اختراع شاخص جديد نيست.‏

نکته بعدي در مورد اين ماده که خيلي جالب است تبصره آن است. در تبصره آن آمده که وزارت امور اقتصادي و دارايي موظف است با همکاري دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي بين‌المللي جايگاه ايران در رتبه‌هاي بين‌المللي را بهبود بخشد و وضع اقتصادي مناسب کشور را به سرمايه‌گذاران خارجي معرفي کند.‏

codex03x

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 12:58 ::  نويسنده : افسانه

 

از نوترینوهای فوق‌سریع تا سلول‌های بنیادی: مروری بر رویدادهای مهم دنیای علم در سال ۲۰۱۱ / پرونده هفته 

دانش‌های بنیادی - آغاز سفر به مریخ، موفقیت در کاهش مبتلایان به ایدز و شناخت بهتر تاریخچه انسان به کمک تعیین توالی ژنتیکی تنها یک روی سکه دستاوردهای دنیای علم در سال 2011 میلادی است.

مجید جویا، محبوبه عمیدی: سال 2011 همانند سیاست و اقتصاد، برای دانش نیز سال تغییرات بنیادی بود که تاثیرات آن تا ده‌ها سال برجا می‌ماند. ایالات متحده سه نشان باارزش قدرت علمی خود را از دست داد: برنامه شاتل‌های فضایی، برخورددهنده ذرات تواترون و سود بی‌شمار پرفروش‌ترین داروی جهان، هر سه به پایان رسید.

ولی این سال همچنین شاهد نشانه‌هایی از آینده دانش هم بود: امید به این که بعد از بهار عربی پژوهش‌ها غنچه کنند، واکسن‌های ارزان‌قیمت راه خود را به آفریقا باز کنند و اولین محصولات توالی ژنی در بیمارستان‌ها به کارگرفته شوند. البته همه این‌ها تحت‌الشعاع شوک‌های سه‌گانه زمین‌لرزه، سونامی و ذوب جزئی راکتور هسته‌ای در ژاپن و کاهش پیوسته حمایت مالی از سرمایه‌گذاری‌های علمی در کشورهای درگیر بحران مالی قرار گرفت. نیچر، معتبرترین نشریه علمی جهان مسیر پیشرفت دانش را در سال 2011 میلادی چنین روایت می‌کند:

 

برترین کشورها در تولید علم

برای مشاهده اینفوگراف در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

 

ترن هوایی سلول‌های بنیادی
2011، سالی احساسی برای حامیان و منتقدان پژوهش‌های سلول‌های بنیادی جنینی بود. در ماه جولای / تیر، هنگامی که یک قاضی فدرال، شکایتی را که برای تعلیق حمایت مالی دولت ایالات متحده از تحقیق بر روی سلول‌های بنیادی جنین انسان بود، نپذیرفت، پژوهشگران نفس راحتی کشیدند. اما در ماه اکتبر / مهر، دادگاهی اروپایی ثبت حقوق معنوی مبتنی بر سلول‌های بنیادی جنین انسان را ممنوع کرد، هرچند اثر این رای بر پژوهش‌های اروپایی نامشخص است. اما ماه نوامبر / آبان آبستن شوک دیگری بود و آن هنگامی بود که شرکتی که برای اولین بار محصولات سلول‌های بنیادین جنینی را بر روی بیماران آزمایش کرده بود (شرکت ژرون از منلوپارک کالیفرنیا) از میدان رقابت خارج شد. ولی در آزمایشگاه، سلول‌های بنیادی جنینی در یک ظرف آزمایشگاهی هم‌محور شدند تا بافت‌های پیچیده سه بعدی از جمله شبکیه و یک غده هیپوفیز را شکل دهند. دانشمندان همچنین تصمیم گرفتند که با استفاده از فناوری شبیه‌سازی بر روی یک بیضه انسانی (تنها جایی که سلول‌ها حاوی یک سری کروموزوم اضافی هستند)، یک خط از سلول‌های بنیادی خلق کنند. هم‌زمان، علاقه اولیه دانشمندان به سلول‌های بنیادین تحریک شده (iPS)، منجر به تشخیص دقیق‌تر و جزئی‌تر از قابلیت‌های آنها گردید. در نیمه اول سال، زنجیره‌ای از مقاله‌های پژوهشی نگران‌کننده نشان داد که سلول‌های برنامه‌ریزی شده بالغ می‌توانند سبب شروع واکنش‌های ناسازگار سیستم ایمنی در موش شوند و شاید حاوی اختلالات ژنتیکی باشند. ولی دیگر تحقیقات نشان از فواید بالقوه داشت: سلول‌های iPS گرفته شده از بیماران را می‌توان برای بررسی بیماری آنها در لوله آزمایشگاه به کار برد که چند نمونه از آن نیز منتشر شد، مانند یک حالت نادر مرتبط با پیرشدگی شتاب یافته و اختلالات عصبی مانند شیزوفرنی.
 

معمای ذرات زیراتمی
چه داستان جالبی! بعد از جمع کردن شواهدی از تقریبا 420 هزار میلیارد برخورد پروتون-پروتون در ال.اچ.سی (برخورددهنده بزرگ هادرون در سرن، آزمایشگاه فیزیک ذرات اروپا در نزدیکی ژنو سوئیس) فیزیکدان‌ها در دسامبر / آذر اعلام کردند که هنوز نمی‌توانند با اطمینان اعلام کنند که بوزون هیگز وجود دارد یا خیر (هرچند که محتمل‌ترین مکان اختفای آن را در جرم تقریبی 125 گیگاالکترون‌ولت تعیین کرده‌اند). این معما به دیگر معمای فیزیک نوین پیوست، این ادعای حیرت‌انگیز که نوترینوها می‌توانند سریع‌تر از نور حرکت کنند. در ماه سپتامبر / شهریور، گروهی در آزمایش OPERA (یک حسگر نوترینو در آزمایشگاه ملی گران‌ساسو در نزدیکی لاکویلای ایتالیا) ادعا کرد که پرتوی از نوترینو را مشاهده کرده که سفر 730 کیلومتری از سرن را 60 نانوثانیه سریع‌تر از نور طی کرده و احتمالا رکورد سرعت کیهانی را شکسته است. به رغم این‌که فیزیکدان‌ها تلاش کرده‌اند تا نتایج این تحقیق را زیر سوال ببرند، تاکنون کسی نتوانسته ایراد مشخصی در آن پیدا کند و گروه‌های مستقل دیگری از دانشمندان درتلاشند تا با تکرار این آزمایش، به صحت و سقم آن پی ببرند. معماها با ماده تاریک ادامه پیدا کرد و بارانی از نتایج آزمایش‌های اخترفیزیکی، ترکیبی از سیگنال‌های گیج‌کننده و متناقض را فراهم کرده است. ولی در سال جاری دست کم یک داستان به پایان خود رسید: بعد از 25 سال برخورد دادن ذرات، شتاب‌دهنده بزرگ تواترون در آزمایشگاه فرمی در باتاویای ایلینویز، به کار خود پایان داد.
 

شهرت بربادرفته
هیچ سالی خالی از رسوایی‌های علمی نیست، ولی سال 2011 از این حیث نیز پربار بود. در ماه اکتبر / مهر، روانشناس برجسته دریک استیپل از دانشگاه تیلبورگ هلند اخراج شد، چرا که یک کمیته تحقیق به تقلب‌های گسترده در کار وی پی برد. سه ماه پیش از آن نیز، مارک هاوسر روانشناس تکاملی، پس از افشای تخلف از دانشگاه هاروارد استعفا داد، ولی در حالی که اداره اخلاق پژوهشی ایالات متحده به بررسی این پرونده ادامه می‌دهد، جزئیات دقیق کاری که وی انجام داده به خوبی پنهان مانده است. پرونده رسوایی آنیلو پوتی، ژنتیک‌شناس سرطانی که به استعفای او از دانشگاه دوک در دورهام کالیفرنیای شمالی در سال 2010 منجر شد، در ماه سپتامبر / شهریور وارد مرحله جدیدی شد و آن، هنگامی بود که بیمارانی که در جریان تحقیقات وی، روی آنها آزمایش صورت گرفته بود، پرونده‌ای حقوقی را علیه دانشگاه و دانشمندان درگیر آزمایش به جریان انداختند و ادعای ضرر و زیان کردند. و ماه نوامبر / آبان نیز شاهد دستگیری دراماتیک جودی میکوکویتز بود، که شهرتش را (البته تا پیش از این پرونده) مدیون کارش در ارتباط دادن سندروم خستگی مزمن با یک ویروس بود.
 

بیداری عربی
دانشمندان برجسته در روز 11 فوریه / بهمن 1389، پس از این‌که حسنی مبارک پس از 30 سال از سمت ریاست‌جمهوری مصر استعفا داد، به انقلابیون شادمان پیوستند. استعفای او چند هفته پس از آن بود که قیام مردم تونس، موجب فرار زین‌العابدین بن‌علی رئیس‌جمهور این کشور عربی شد. با خروج دیکتاتورها، خیلی از پژوهشگران خوشبین بودند که آزادی جدید بهار عربی منجر به پیشرفت علمی، آموزشی و دموکراسی خواهد شد. ولی زمانی که معمر قذافی رهبر لیبی در ماه اکتبر / مهر کشته شد، روشن شده بود که تغییرات پیش رو بسیار کند خواهد بود و بستگی به افرادی خواهد داشت که قدرت را در دست می‌گیرند. یک تاثیر آنی انقلاب‌ها، آشفته کردن کار باستان‌شناسی بود: باستان‌شناسان خارجی مجبور شدند که لیبی و مصر را ترک کنند و شورای عالی آثار باستانی مصر هم پس از آن‌که زاهی حواس، رئیس جنجالی و در عین حال کاریزماتیکش (عکس مقابل)، مجبور شد که در ماه جولای / تیر دفتر خود را ترک کند، عملا فلج شد.
 

خط لوله خشکیده دارو
پرفروش‌ترین داروی جهان، لیپیتور (با آتورواستاتیت)، در 14 سال گذشته بیش از 100 میلیارد دلار امریکا را به حساب پی‌فایزر؛ شرکت سازنده دارو ریخت. ولی این دوران طلایی با انقضای دوران اعتبار حق مالکیت این دارو در 30 نوامبر / اوایل آذر به پایان رسید و در حالی که در آینده نزدیک تعداد بیشتری از داروهای پرفروش به چنین سرنوشتی دچار می‌شوند، یک پرسش آشنا مطرح می‌شود: چرا پژوهش‌گران داروهای سودآور کافی برای پر کردن جای این داروها تولید نمی‌کنند؟ مطابق معمول، استراتژی‌های جبرانی در سال جاری قابل مشاهده بود: شرکت‌ها بودجه‌های پژوهشی را کاهش دادند و به همکاری‌های خارجی با دانشگاه‌ها و دیگر شرکت‌ها روی آوردند. در قابل ذکرترین مورد، در ماه فوریه / بهمن 1389 شرکت سانوفی در معامله‌ای 20 میلیارد دلاری، یک شرکت پیشروی بیوتکنولوژی به نام جنزیم را در کمبریج ماساچوست خرید. ولی برخی از روش‌های درمانی نوآورانه هم بود که چشم‌انداز آینده را روشن کنند: بوکپرویر و تلاپرویر، اولین داروهایی از موج داروهای هپاتیت سی بودند که موفق به دریافت تاییدیه شدند. پس از آنها، بلیموماب اولین داروی تایید شده برای درمان بیماری لوپوس در نیم قرن گذشته؛ و ایپیلیموماب، درمانی برای ملانومای پیشرفته (تومور قشر عمیق پوست) آمدند که خانواده کوچک داروهای ضد سرطان را برای بیماران با شرایط خاص ژنتیکی گسترش دادند. یک پیشرفت بنیادین هم به لطف پژوهشگرانی به رهبری برایان کوبیلکا از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا اتفاق افتاد. آنها ساختار بلوری بازیگری کلیدی در سطح سلول‌ها را تصویر کردند (گیرنده زوج شده با پروتئین جی) که در یک جنین با زوج خود قفل شده بود. بین یک سوم و یک دوم تمام داروها این گیرنده‌ها را هدف قرار می‌دهند، در نتیجه دانستن این که آنها چگونه کار می‌کنند می‌تواند به تحقیق و توسعه این صنعت کمک شایانی کند.

 

محققان، سانسور و فشارهای سیاسی
در سالی که گذشت، تعدادی از محققان تحت فشار قرار گرفتند تا ‌حقوق انسانی‌شان را از کار روزمره تحقیق جدا کنند. به عنوان مثال آدلین هیچر، فیزیکدان فرانسوی- الجزایری که بدون اینکه در دادگاهی شرکت کرده باشد، سومین سال حضورش را در زندان‌های فرانسه آغاز کرده است. در ایالات متحده نیز باراک اوباما دارد تلاش می‌کند با ایجاد تغییراتی در خط مشی این کشور در قبال علم و ارائه آزادی بیان بیشتر به محققان برای بحث و تبادل نظر بیشتر در مورد زمینه‌های کاری آنها، هزینه‌های سانسور محققان در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش را به شکلی جبران کند.

 

پیش به سوی افق‌های تازه
پس از 30 سال و انجام 135 مأموریت، دوران شاتل‌های فضایی با فرود آتلانتیس در تاریخ 21 جولای 2011 / 31 تیرماه 1390 به پایان رسید و از این به بعد ناسا باید برای جابجایی فضانوردان و محموله‌های متعدد به ایستگاه فضایی بین‌المللی به کپسول‌های سایوز روسی اکتفا کند. این سازمان علاوه بر این باید با هزینه رو به افزایش چند میلیارد میلیارد دلاری ساخت تلسکوپ جیمز وب و کاهش بودجه که تکمیل آن‌را به تعویق انداخته، دست‌وپنجه نرم کند. شکست مأموریت گلوری در مارس گذشته که قرار بود تعاملات انرژی خورشیدی را بررسی کند، یکی از ناکامی‌های ناسا به شمار می‌رود. در کنار آن کیوریاسیتی، پیشرفته‌ترین کاوشگر این سازمان به مقصد مریخ پرتاب شده و فضاپیمای جونو، سفر 5 ساله خود به مشتری را آغاز کرده است. فضاپیمای مسنجر وارد مدار عطارد شده و مأموریت علمی فضاپیمای داون به دور سیارک وستا آغاز شده است. نزدیک‌تر به زمین، آکواریوس شوری اقیانوس‌ها را از مدار زمین رصد می‌کند. همزمان با ایالات متحده، چین برای ورود به رقابت فضایی گام‌های بلندی برمی‌دارد و تلاش‌های روسیه برای سفر به مریخ با شکست مواجه شده است. اروپا هم بالاخره سیستم ناوبری ماهواره‌ای خود موسوم به گالیله را به فضا پرتاب کرد، اما شگفت‌انگیزترین دستاورد فضایی سال متعلق به تلسکوپ فضایی کپلر است که با هدف کشف سیارات فراخورشیدی مشابه زمین به فضا پرتاب شده است. تاکنون بیش از 700 دنیای جدید شناخته‌شده اند اما هیچ‌کدام دقیقا مانند زمین نیستند.

تعیین ارزان توالی ژنتیکی به کمک تراشه‌ها
توالی ژنتیکی گیاهان و جانوران متعددی طی سال‌های گذشته شناسایی شده، اما مطمئنا جالب‌ترین توالی‌های کشف‌شده توالی‌هایی هستند که از تاریخ انسانی و مهاجرت‌های اجداد ما پرده برمی‌دارند. به عنوان مثال اولین ژنوم کشف‌شده از بومی‌های ساکن استرالیا نشان می‌دهد اجداد آنها حدود 60هزار سال پیش آفریقا را به مقصد سرزمین‌های جنوبی ترک کرده‌اند یا استخراج یرسینیا پستیس - باکتری عامل طاعون – از دندان‌های یک قربانی نشان می‌دهد مرگ سیاه چطور در قرن چهاردهم میلادی به اروپا رسید. در حال حاضر ژنتیک میکروبی به‌قدری پیشرفت کرده که جهش‌های تازه ژنتیکی با فاصله کوتاهی پس از رخ دادن شناسایی می‌شوند. نمونه این موفقیت را می‌توان کشف توالی ژنتیکی نمونه تازه‌ای از اشریشیاکولای عنوان کرد که در بهار گذشته قربانیان متعددی در اروپا گرفت. محققان برای کشف این توالی از نسل تازه‌ای از تعیین‌کننده‌های توالی ژنتیکی استفاده کردند که مبتنی بر تراشه‌ها هستند. سازندگان این تراشه‌ها می‌گویند هزینه تعیین توالی ژنتیکی توسط آنها زیر 1000 دلار خواهد بود. این سازندگان علاوه بر این به بازار این تراشه‌ها در آینده برای تعیین توالی ژنتیکی کامل افراد و تخمین احتمال ابتلای آنها به بیماری‌های گوناگون چشم دوخته‌اند.

 

کاهش مداوم بودجه
به نظر می‌رسد دوران ریاضت برای مراکز تحقیقاتی و محققان آغاز شده است. در سالی که گذشت، بسیاری از دولت‌ها در اندیشه کاهش بودجه بودند و در نتیجه محققان تلاش کردند تا حد امکان بودجه را برای انجام تحقیقات بنیادی استفاده کنند. در ایالات متحده بسیاری از مراکز پژوهشی با حداقل افزایش ممکن در بودجه 2012 مواجه شده‌اند و سال 2013 به مراتب سال سخت‌تری خواهد بود. در انگلستان کاهش بودجه‌ای که از سال 2010 آغاز شده و باعث شده بسیاری از ساختمان‌های پژوهشی و تجهیزات اصلی در انتظار بودجه بمانند، با کاهش بودجه سال‌های بعد شدید و شدیدتر می‌شود. در اسپانیا بزرگترین مرکز زیست‌پزشکی این کشور دچار کاهش بودجه شدید شده و مؤسسه تحقیقاتی سن‌رافائل در والنسیا، ایتالیا پس از بدهی 1.5میلیارد دلاری به کمک بودجه کمکی واتیکان سر پا باقی‌مانده است. در مورد سازمان‌های غیردولتی نیز شرایط به همین شکل است: سازمان جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا می‌گوید به دلیل کاهش بودجه تا سال 2014 نمی‌تواند کمک‌های تازه‌ای را در برنامه خود بگنجاند. از طرف دیگر کشور چین با وجود رشد اقتصادی پرشتابش، افزایش بودجه 12.5درصدی برای تحقیقات را پیش‌بینی کرده و اتحادیه اروپا بسیارخوش‌بینانه بودجه‌ای 104میلیارد دلاری را تا سال 2020 برای تحقیقات در نظر گرفته است.

 

سایه فوکوشیما بر سر انرژی هسته‌ای
زلزله 9 ریشتری و سونامی مارس / اسفند گذشته، ژاپنی‌ها را که بیشتر از هر نقطه جهان در برابر سونامی و زلزله آمادگی داشتند در بدترین شرایط ممکن قرار داد. با اینکه ده‌هاهزار نفر کشته و صدها هزار نفر دیگر ناچار به ترک خانه و شهرهایشان شدند، هیچ چیز نتوانست به اندازه ذوب جزئی هسته رآکتورهای دای‌ایچی در فوکوشیما جهان را نگران کند. این فاجعه هسته‌ای پس از چرنوبیل بدترین فاجعه هسته‌ای جهان بود و حدود 9 ماه طول کشید تا خاموشی سرد این رآکتورها اعلام شود. با اینکه باد بخش بزرگی از مواد رادیواکتیو را به دریا ریخته اما سال‌ها تلاش و میلیاردها دلار هزینه لازم است تا منطقه، آب و خاک پاکسازی شود. این فاجعه باعث شد خط مشی انرژی در ژاپن، آلمان، ایتالیا و سوئیس به شکل ناگهانی تغییر کند و این کشورها به فکر جایگزینی با آلایندگی پایین برای انرژی هسته‌ای باشند. بسیاری از کشورها به استخراج گاز طبیعی ذخیره شده در لایه‌های زیرین زمین به کمک فرایند fracking رو آورده‌اند اما امکان آلودگی آب و هوا به وسیله این فرایند اعتراضات گوناگونی را به دنبال داشته است. از سوی دیگر تولیدکنندگان تجهیزات دریافت انرژی خورشیدی به دلیل عدم استقبال بازار و عرضه بیش از حد پنل‌های خورشیدی دچار مشکلات مالی شده‌اند و شرکت‌های متعددی اعلام ورشکستگی کرده‌اند اما خبر خوب برای خریداران اینکه پنل‌های خورشیدی به سرعت ارزان می‌شوند.

 

زندگی در عصر زمین‌شناسی انسان
جمعیت انسان‌های روی زمین در حال عبور از مرز 7میلیارد نفر است و افزایش گازهای گلخانه‌ای همراه با آن ادامه دارد. این بخشی از دلایل زمین‌شناسان برای پایان دادن به دوره هولوسن - دوره زمین‌شناسی کنونی – و اعلام آغاز دوره آنتروپوسن که دوره استیلای انسان بر زمین و منابع طبیعی آن است، به شمار می‌رود.

کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس تغییرات آب‌وهوایی در دوربان، آفریقای جنوبی در توافقی برای کاهش تولید گاز دی‌اکسیدکربن، برای آلایندگی هوا در استرالیا مالیات کربن تعیین کرده‌اند و خواستار کاهش جنگل‌زدایی در منطقه آمازون شده‌اند تا به این شکل روند تأثیرات انسانی بر کره زمین را کندتر کنند. با این حال برای 3.4میلیارد نفر از انسان‌های روی زمین که کمتر از 2 دلار در روز درآمد دارند، هنوز هم دسترسی به آب سالم و غذای کافی در کنار عدم ابتلا به بیماری‌ها اولویت اول است و از سوی دیگر خشکسالی‌های اخیر و روند صعودی قیمت نفت باعث شده کمک به این انسان‌ها روزبه‌روز دشوارتر شود. در حوزه سلامت اما نتایج باارزشی به دست آمده و واکسیناسیون علیه ذات‌الریه و روتاویروس که عامل اسهال در کودکان و مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال است، در سطح گسترده‌ای در آفریقا انجام شده است. با اینکه نتایج فاز سوم بالینی مالاریا در مهرماه گذشته، مأیوس‌کننده بود، اما در زمینه مبارزه با گسترش اچ.آی.وی نتایج رضایت‌بخشی بدست آمده است. آزمون‌ها نشان می‌دهند مصرف داروهای ضد رتروویروس در افراد آلوده به اچ.آی.وی می‌تواند احتمال انتقال آلودگی توسط آنها را کم کند و بعضی از پژوهشگران می‌گویند استفاده از این داروها در افراد سالم نیز می‌تواند شانس ابتلا به این ویروس را در آنها کاهش دهد.

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 12:54 ::  نويسنده : افسانه

برخلاف ادعای دانشمندان ایتالیایی

اینشتین اشتباه نکرده بود، چیزی سریع‌تر از نور حرکت نمی‌کند 

دانش‌های بنیادی - پژوهشگران آزمایش اوپرا که شهریورماه گذشته ادعا کردند نشانه‌هایی از حرکت ذرات نوترینو با سرعت بیشتر از سرعت نور را مشاهده کرده‌اند، اعلام کرده‌اند این اندازه‌گیری احتمالا به دلیل خطای انسانی است!

مجید جویا: آشکار ساز OPERA در ماه سپتامبر / شهریور گذشته این ادعای انقلابی را مطرح کرد که توانسته نوترینو‌هایی را با سرعت بالاتر از سرعت نور به دام بیندازد، ادعایی که در صورت اثبات به معنای پایان حکمرانی نظریه نسبیت خاص آلبرت اینشتین بر فیزیک مدرن بود.

اما به گزارش نیوساینتیست، اکنون به نظر می‌رسد که این کشف بزرگ پیش از این که باعث تغییر قوانین فیزیک شود، باعث جدی‌تر شدن نظارت بر تجهیزات خواهد شد، چرا که اکنون سخن از خطای انسانی در این نتیجه عجیب به میان آمده است.
پایان اینشتین!
در ماه سپتامبر / شهریور، پژوهشگران آزمایش OPERA داده‌هایی را گردآوری کرده بود که نشان می‌داد نوترینوهایی که در آزمایشگاه سرن در نزدیکی سوئیس تولید شده بودند و در مسیر 730 کیلومتری به آشکارساز اپرا در آزمایشگاه ملی گران ساسوی ایتالیا فرستاده شده بودند، 60 نانوثانیه سریع‌تر از یک پرتو نور به مقصد رسیده‌اند. یعنی اگر به جای نوترینوها، یک پرتو نور از سرن تابیده می‌شد، زمان رسیدن آن به مقصد 60 نانوثانیه دیرتر از این بود.
برای برخی، این نتیجه سیلی محکمی برای نظریه نسبیت اینشتین بود، که بیان می‌دارد که هیچ ذره‌ای قابلیت حرکت با سرعت بالاتر از سرعت نور را ندارد. اگر یک ذره توانسته باشد از این حد سرعت بگذرد، آنگاه یک قرن گذشته و تمام آزمایش‌های دیگری که صحب بقیه بخش‌های این نظریه را نشان داده بودند، به زیرسوال می‌رفت.

باز هم فیبر نوری
لوکا استانکو، یکی از 15 عضو گروه 160 نفره اپرا است که حاضر به امضای بیانیه اولیه نتایج نشد، چون آن را بیش‌از حد مقدماتی می‌دانست. او می‌گوید:‌«اگر این اشتباه اثبات شود، قطعا به دلیل خطای انسانی است. من سعی کردم بگویم که محتاط‌تر باشید».
خیلی از فیزیکدان‌ها به این نتیجه مشکوک بودند، ولی به نظر می‌رسید که اندازه گیری‌ها به دقت انجام شده و به سطح آماری چشمگیری رسیده است. ولی بر مبنای بیانیه‌ای که اپرا دیروز منتشر کرد، دو مشکل احتمالی در این آزمایش کشف شده است. همان‌گونه که خیلی از فیزیکدان‌ها به نتایج عجیب این آزمایش گمان داشتند، هر دوی این مشکلات به استفاده این آزمایش از سیستم مکان‌یاب جهانی GPS برای هم‌زمان کردن ساعت‌های اتمی هر دو سوی این مسیر برمی‌گشت. اول، گذر زمان در ساعت‌ها بین رسیدن سیگنال سنکرون‌کننده باید در نظر گرفته می‌شد و اپرا اکنون می‌گوید که احتمالا این کار به درستی انجام نشده است. دوم، احتمالا یک اتصال مشکل‌دار بین سیگنال جی‌پی‌اس و ساعت اصلی اپرا وجود داشت.
البته غیر از مسئله اتصال خراب فیبر نوری، یک احتمال دیگر هم وجود دارد: این که احتمالا نوترینوها حتی از آن‌چه در آزمایش قبلی پیش‌بینی شده بود هم، سریع‌تر حرکت می‌کنند!
خطای احتمالی دوم مربوط به نوسان‌سازی است که برای اعمال برچسب‌های زمانی برای سنکرون کردن جی‌پی‌اس به کار می‌رفت. طبق بیانیه اپرا، خطای این نوسان‌ساز می‌تواند منجر به اشتباه در برآورد زمان سفر نوترینوها و اضافه‌تر محاسبه شدن این زمان شده باشد. به عبارت دیگر، در این حالت، نوترینوها در عمل سریع‌تر از آن‌چه در گزارش چند ماه پیش اپرا اعلام شده بود حرکت می‌کنند. استانکو می‌گوید: «ما در مورد پایداری زمان بندی کاملا مطمئن نیستیم».
خبر اشتباه اپرا را اولین بار همین دیروز یک منبع ناشناس به ساینس‌اینسایدر اطلاع داد. بر مبنای این گزارش، شاید اتصال نادرست فیبر نوری، مقصر اصلی در این اثر 60 نانوثانیه‌ای بوده باشد.
بیانیه رسمی اپرا اما به این امر اذعان نمی‌کند و می‌گوید که احتمالا دو منبع برای نقطه خطا در دو سوی این مسیر وجود دارند و هنوز در حال کار بر روی آن است. اولین مورد مربوط به نوسان‌سازی است که برای تولید برچسب‌های زمانی در میان سنکرون سازی جی‌پی‌اس استفاده می‌شود. و نقطه دوم هم مربوط به اتصال فیبر نوری است که سیگنال جی‌پی‌اس خارجی را به ساعت اصلی اپرا متصل می‌کند.
در ادامه بیانیه وعده داده شده که با رفع مشکل، آزمایش در سال 2012 تکرار شود و همچنین گزارش جامعی نیز در مورد خطای آزمایش سال گذشته منتشر شود.
کارن هانتر یکی از اعضای اپرا از دانشگاه هامبورگ آلمان، می‌گوید: «گروه در این زمان تصمیم گرفت که در بیانیه خود به کمیت‌ها اشاره نکند، چون ما باید همه چیز را دوباره بررسی کنیم و یافته‌های خود را کامل‌تر و با دقت بیشتری مورد بحث و بررسی قرار دهیم».
سخنگوی سرن، جیمز گیلیز هم هشدار می‌دهد که پاسخ واقعی هنوز معلوم نیست. «یک توضیح احتمالی وجود دارد، ولی ما تا زمانی که آزمایش‌های بیشتری انجام نشود نمی‌توانیم در مورد پرتو مطمئن باشیم».
آزمایشگاه‌های دیگری هم نوترینوها را خواهند آزمود. آزمایش MINOS در آزمایشگاه فرمی در باتاویای ایلینوز، قرار است که نتایج این آزمایش را با ارسال یک پرتو نوترینو از مینسوتا بیازماید.

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 12:50 ::  نويسنده : افسانه

 

دریاچه‌ای در قمر زحل  

نجوم - پس از شش سال انتظار، فضاپیمای کاسینی توانست بازتاب نور خورشید را از سطح دریاچه‌های متانی تیتان ثبت کند. وجود این دریاچه‌ها در تصاویر راداری کاسینی اثبات شده بود، ولی این نخستین نشانه مستقیم است.

به گزارش اسپیش فلایت ناو، فضاپیمای کاسینی موفق شد برای نخستین بار، تصاویری از دریاچه‌های سطح تیتان، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قمر منظومه سیاره‌ای زحل تهیه کند. موقیت کاسینی در این عکس سبب شد بازتاب نور خورشید از دریاچه‌های متان مایع به دوربین های کاسینی برسد و تصویر آن ثبت شود.

تیتان جوی به ضخامت 600 کیلومتر دارد که لایه‌های کدر، مانع از عبور نور مریی و دیدن سطح این قمر می‌شود. دمای سطح آن نیز به قدری پایین است که آب به شکل قطعات یخ‌زده کروی و بسیار سخت در سطح آن وجود دارد؛ درمقابل، این دمای پایین سبب می‌شود متان و اتان بتوانند در حالت مایع تشکیل شوند.

وجود آب و مایعات در تیتان سبب شده است این قمر به‌همراه همراه با اروپا، قمر مشتری که شواهدی از وجود اقیانوسی از آب مایع در زیر سطحش نشان می‌دهد، مهم‌ترین قمرهای منظومه را تشکیل می‌دهند.

پیش از این، فضاپیمای کاسینی توانسته بود با استفاده از رادار، وجود این دریاچه‌ها را آشکار کند. اما دانشمندان از همان آغاز ماموریت کاسینی در سال 1382 / 2004 در انتظار ثبت چنین تصاویری بودند. متاسفانه فرارسیدن زمستان در نیم‌کره شمالی تیتان که حاوی دریاچه‌های بیشتری است، مانع از این تصویربرداری شد. اما با فرارسیدن اعتدال بهاری در منظومه زحل در مرداد امسال؛ شرایط تابش نور خورشید به نیم‌کره شمالی بهتر شد.

تصویر جدید، در 17 تیرماه امسال و نزدیک به اعتدال بهاری در زحل گرفته شده و هرچند جو زحل بسیاری از پرتوها را جذب یا پخش کرده، اما این پرتوها توانسته‌اند از آن خارج شوند و چون نگینی درخشان، حلقه زیبای جو را در اطراف تیتان تزیین کنند. تصویر را دوربین و طیف‌نگار فروسرخ کاسینی ثبت کرده است.

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 12:48 ::  نويسنده : افسانه

 

ماه آب‌دار 

 اطلاعات تازه منتشرشده نشان می‌دهد ادعای ده سال پیش دانشمندان درمورد وجود منابع فراوان آب در ماه، تنها قمر زمین درست بوده است. مجید جویا: یک دهه پیش از این فیت ویلاس، مدیر تلسکوپ چند آینه‌ای آریزونا، درگیر یک وسواس فکری در مورد ماه شد. او که اطلاعات آرشیو شده ماموریت فضاپیمای گالیله را به مشتری بررسی می‌کرد، چیز عجیبی را در تصاویر ارسالی‌اش از ماه دید. هنگامی که او تصاویر را برای برخی طول موج‌های خاص امواج فروسرخ فیلتر کرد، سیگنال مشخصی را در چند نقطه در نزدیکی قطب جنوب ماه آشکار کرد. این سیگنال، دست کم در سیارک‌ها با فیلوسیلیسات‌ها رابطه دارد، فیلوسیلیسات‌ها موادی معدنی هستند که برای تشکیل به گرما و آب نیاز دارند. آیا این می‌توانست نشانه‌ای بر وجود مقادیری از یخ باشد که زیر دهانه‌های آتش‌فشانی دو قطب ماه پنهان شده باشند؟

بر همین اساس، او سخنرانی کوتاهی را برای کنفرانس سال 1999 / 1378علم نجوم ارائه کرد. ولی برای چندین سال او نمی‌توانست این نظریه را منتشر کند. او می‌گوید: «آشکارا جلوی ارائه این نظریه گرفته شده بود».

ولی اکنون از نظریه او حمایت می‌شود. نتایجی که به زودی از دو سفینه دیگر منتشر می‌شوند، اطلاعات طیف‌سنجی دقیق و کاملی را نشان خواهند داد که ثابت می‌کند به راستی مناطق قطبی ماه پر از موادی معدنی هستند که در مجاورت آب قرار داشته‌اند.

این همه داستان نیست. نتایج اولیه مدارگرد اکتشافی ماه (LNR) ناسا که تیرماه به سوی ماه پرتاب شد، آرایه گسترده‌ای از سیگنال‌های مرتبط با آب را در خود دارند. دانشمندان ماه شناس هر روز بیش از روز پیش به این نتیجه می‌رسند که این شک و تردید چند ده ساله به پایان رسیده است. در حقیقت، در هر جایی در ماه آب پیدا می‌شود: نه فقط در دل مواد معدنی، که روی سطح آن نیز نشانه‌های گسترده‌ای از وجود آب دیده می‌شود؛ و حتی در صفحات پهناوری در اعماق نیز شاید بتوان ذخایر بزرگ یخ را یافت.

آنتونی کلاپریت، جستجوگر ارشد ماهواره مشاهده و تشخیص دهانه‌های آتش‌فشانی ماه (LCROSS) می‌گوید: «ما در آستانه یک رنسانس در نحوه نگرش خود نسبت به قطبین ماه قرار داریم، که شامل این می‌شود که آب چگونه به آنجا رسید». این ماهواره در روز 9 اکتبر به یک دهانه آتش‌فشانی در قطب ماه برخورد خواهد کرد تا با متلاشی کردنش و به بالا پرتاب کردن آن‌چه در زیر این دهانه نهفته، امکان رصد یخ را برای تعداد زیادی از تلسکوپ‌های زمینی فراهم کند. «این ساده‌ترین کار ممکن است».

شواهد جدید، اذهان دانشمندان را به شدت درگیر خود کرده است، نه فقط برای توضیح منشا و نحوه حرکت آب در آنجا، بلکه برای توجیه اینکه چگونه سیگنالی که ده سال پیش دیده شد، این همه مدت کسی به آن توجه نکرد و فراموش شد.

یکی از دانشمندان ماه شناس که در مورد تحقیقات جدید که قرار است در مجله ساینس منتشر شود نیز اطلاعاتی دارد، می‌گوید: «هیچ کس آن تحقیق (کار خانم ویلاس) را جدی نگرفت، تا این‌که بالاخره خبر یافته‌های اخیر منتشر شد، و بعد مجبور شدن که آن را به یاد بیاورند».

زیادی هیدروژن
نتایج اولیه ال‌آر‌او این حدس را تایید می‌کند که برای میلیاردها سال یخ زیر سطح ماه به دام افتاده بود. یک ابزار نقشه برداری گرمایی نشان داد که منطقه دائما تاریک ماه در نزدیکی قطبین، دمایی در حد 35 درجه کلوین (منفی 238 درجه سانتی‌گراد) دارد. ریچارد وندراک، دانشمند این پروژه می‌گوید که این‌ها سردترین نقاط در کل منظومه شمسی هستند؛ حتی سردتر از سطح پلوتون.

ولی شگفتی اصلی از یک ابزار دیگر نصب شده روی ال‌آر‌او ناشی می‌شود، ابزاری که نوترون‌های کند را می‌شمرد تا بتواند مقدار هیدروژن موجود در عمق یک متری سطح ماه را بسنجد. این هیدروژن معمولا به عنوان نمایشگر ذخیره یخ تفسیر می‌شود، به رغم این‌که می‌تواند هیدروژن مولکولی یا حتی هیدروژن حبس شده در مولکول‌های دیگر نیز باشد. مانند ماموریت پیشین اکتشافی ماه، ابزار ال‌آر‌او نیز توانسته ذخایر گسترده‌ای از هیدروژن را در قطبین تشخیص دهد.

ولی با دقت بیشتری که این ابزار دارد، تفاوت تعجب انگیز در میزان هیدروژن در مناطق قطبی آشکار شده است. بعضی از دهانه‌ها مملو از هیدروژن هستند. در حالی که برخی دیگر فاقد آنند و عجیب‌تر از آن این‌که در برخی مناطق بیرون دیواره دهانه‌ها (که تصور می‌شد که گرم‌تر از این باشند که آب در آنجا دوام بیاورد) مقدار زیادی از هیدروژن یافت شده است. به گفته وندراک این نشان می‌دهد که ممکن است که آب به تازگی به آنجا رسیده باشد، یا در صورتی که برخوردها سبب فرو رفتن در خاک ماه شده باشد، بیشتر دوام آورده باشد.

به گفته استیوارت نازت، جستجوگر ارشد ابزار رادار نصب شده بر روی ال‌آر‌او؛ این رادار که به جای سیگنال گمراه کننده‌تر حسگر نوترونی، به دنبال تکه‌ها یا قطعات بزرگ یخ می‌گردد، تغییر پذیری مشابهی را نشان می‌دهد. در قطب جنوب، او سیگنال‌های قوی مانند یخ را در پای بعضی از دهانه‌های عمیق آن ناحیه مشاهده کرده است. ولی این را هم می‌گوید که متاسفانه، هیچ سیگنال قوی‌ای در کابیوس آ، همان دهانه‌ای است که ناسا در 9 سپتامبر به عنوان محل برخورد LCROSS تعیین کرده، مشاهده نمی‌شود.

سیگنال ضعیف رادار در کابیوس آ کلاپریت را نیز نگران کرده است، و در پرتو اطلاعات جدید به دست آمده او برخورد نهایی ماهواره را به تعویق انداخته است. او در هفته جاری و پیش از ضرب‌العجل 26 سپتامبر برای تغییر خط سیر ماهواره تصمیم نهایی خود را خواهد گرفت. به گفته او دهانه اصلی کابیوس در حال حاضر بهترین جایگزین برای کابیوس آ است.

برخورد عمیق
اگر برخورد LCROSS یخ را به هوا پرتاب کند، آخرین باقیمانده‌های شک و تردید در مورد آب در ماه را نیز با خود از میان خواهد برد. این می‌تواند کاوش جدیدی را نیز شروع کند: یافتن سابقه‌ای از رخدادهای برخورد، مانند برخورد دنباله‌دارهای مملو از آب که اولین بار آب را به آنجا آوردند. به گفته واندراک این‌ها، اگر البته هیچ وقتی اتفاق افتاده باشند، می‌توانند ارزش مشابهی به هسته‌های یخی قطب جنوب زمین ببخشند و راهی برای تعیین تاریخ یک بمباران قدیمی بیابند که از حافظه زمین پاک شده ولی ممکن است در دهانه‌های ماه باقی مانده باشد.

با کشف یخ در ماه، نوبت بحث و جدل در مورد سرمنشا این یخ و سازوکاری که آن را در ماه قرار داد می‌رسد. یکی بمباران توسط دنباله‌دارها را منشا این آب می‌داند؛ پدیده‌ای که اوج آن در 3.9 میلیارد سال پیش اتفاق افتاده بود. این برخوردها مقادیر زیادی از آب را در اعماق این قمر دفن کرد. ولی دیگر دانشمندان بر این باورند که این واقعه زمان بیشتری به طول انجامیده و ممکن است که ته‌نشین شدن آب‌های سطحی سبب آن شده باشد؛ آب‌هایی که یک منشا برای آن می‌توانسته خرده سیارک‌ها بوده باشد، خرده سیارک‌هایی که همواره با ماه برخورد می‌کردند و مقادیر کمی از آب در خود داشتند.

یک منبع دیگر می‌توانسته بادهای خورشیدی باشد که طوفان مداومی از پروتون‌ها را به سوی سطح ماه روانه می‌کند، و در آنجا آنها می‌توانند با اکسیژن موجود در خاک‌های سطح ماه ترکیب شوند و آب را به وجود آورند. بیشتر این آب به سرعت وارد فضا می‌وشد، ولی بخشی از آن نیز می‌تواند از طریق حرکت تصادفی مولکول‌ها به قطبین رسیده و در آنجا گیر کرده باشد. آبی که تا به امروز دوام آورده است.

تفاوت در میزان هیدروژن و امواج رادار بین دهانه‌ها نشان از برخوردهای گاه و بیگاه دنباله‌دارها در زمانی بسیار قدیمی‌تر از امروز دارد، ولی سیگنال‌های بیرون از دیواره دهانه‌ها می‌تواند نشان از یک حرکت سطحی پیوسته‌تر داشته باشد. واندراک می‌گوید که هر دو نظریه می‌توانند تا حدی درست باشند. «مسئله اینجا، یا این یا آن نیست».

در همین زمان، ماه شناسان مشتاقانه منتظر اطلاعاتی از دو گروه جستجو هستند که به دنبال مواد معدنی هیدراته در مناطق قطبی بیرون از ناحیه تاریک ماه می‌گردند (اینجا تنها ناحیه‌ای است که ابزارهای مبتنی بر انعکاس نور می‌توانند کار کنند). مشاهدات انجام شده در جریان ماموریت تمدید شده حسگر برخورد عمیق، و مشاهدات نقشه بردار مواد معدنی ماه، (که ابزاری است که هندی‌ها به تازگی با ماهواره چاندرایان 1 به سوی ماه گسیل داشته‌اند) در مجله ساینس منتشر خواهد شد، و اطلاعات دقیق‌تری از شواهد طیف‌نگاری انواع مواد معدنی آب‌داری به دست خواهد داد که ویلاس سال‌ها پیش از این در تصاویر گالیله دیده بود.

البته ویلاس نیز در نهایت موفق شد که نتایج خود را در سال گذشته در یک نشریه ژاپنی منتشر کند. او می‌گوید: «من از این ناراحتم که این کار این همه مدت نادیده انگاشته شد؛ ولی از این که در نهایت ثابت شد که حق با من بوده است بسیار هیجان‌زده هستم».

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 12:44 ::  نويسنده : افسانه

 

منشا آب روی زمین و گودال‌های روی ماه، یکی است 

 مطالعه اخیر نشان می‌دهد که این دنباله‌دارهای یخی بودند که با بمباران زمین و ماه،‌ گودال‌های عمیق سطح ماه و اقیانوس‌های زمین را به جا گذاشته‌اند.

بهنوش خرم‌روز: مطالعه جدیدی که روی صخره‌های باستانی گرینلند انجام شده،‌ نشان می‌دهد که در حدود 3.85 میلیارد سال پیش، این دنباله‌دارهای یخی بودند که ضربه‌های سهمگینی را به زمین و ماه وارد کردند، نه سیارک‌های صخره‌ای. بر اساس این مطالعه،‌ به نظر می‌رسد بخش اعظم آب موجود در کره زمین توسط همین دنباله‌دارهای یخی به این سیاره آورده شده است.

به گزارش نیوساینتیست، یوف گری یورگنسن، ‌اخترشناس موسسه نیلز بور در کوپنهاک دانمارک می‌گوید:‌ «ما با چشم غیرمسلح هم می‌توانیم گودال‌های ایجاد شده بر سطح ماه را ببینیم،‌ اما هیچ کس دقیقا نمی‌داند آن‌ها چه طور ایجاد شده‌اند. کار سیارک‌های سنگی بوده،‌ یا سیارک‌های فلزی و یا یخ؟ پیدا کردن شواهدی که نشان می‌دهد عامل این گودال‌ها در واقع یخ بوده،‌ بسیار جالب است.»

شواهد نشان می‌دهد که هم ماه و هم زمین در حدود 4.5 میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند. اما تقریبا تمام گودال‌های سطح ماه به دوره‌ای موسوم به بمباران سنگین باستانی در حدود 3.8 تا 3.9 میلیارد سال پیش برمی‌گردند که طی آن، در حدود صد میلیون میلیارد تن صخره و یخ به سطح ماه برخورد کردند. در همان زمان، ‌زمین هم از چنین برخوردهایی در امان نبود،‌ با این وجود، صفحه‌های زمین‌ساختی قدری از آثار این برخوردها را محو کرده‌اند.

یورگنسن برای پی بردن به این که سیارک‌ها و یا دنباله‌دارها عاملان اصلی بمباران‌ها بوده‌اند،‌ تصمیم گرفت سطوح عنصر ایریدیوم را در صخره‌های باستانی زمین بررسی کند. ایریدیوم در سطح زمین بسیار نایاب است، چرا که تقریبا تمام ایریدیوم زمین اندکی پس از زمان تشکیل آن،‌ به همراه آهن به اعماق زمین فرورفت. اما در دنباله‌دارها و شهاب‌سنگ‌ها میزان نسبتا بالایی از ایریدیوم وجود دارد.

صخره یا یخ
گروه وی میزان ایریدیومی را که سیارک‌ها در مقایسه با دنباله‌دارها ممکن بوده است روی زمین و ماه به جای بگذارند، محاسبه کرد. دنباله‌دارها به دلیل مدارهای کشیده‌تر خود به دور خورشید از عناصر فرار بیشتر و سرعت برخورد بالاتری برخوردارند، به همین دلیل نسبت به سیارک‌ها برخورد قوی‌تری ایجاد می‌کنند که باعث آزاد شدن ایریدیوم بیشتری در فضا می‌شود.

پیش‌بینی گروه این است که بمباران سیارکی در حدود ده‌هزار تا 18هزار قسمت در هر هزار میلیارد ذره ایریدیوم در صخره‌های زمین و ماه به جا گذاشته باشد؛ در حالی که این ارقام برای برخورد دنباله‌دارها در حدود 10 تا 130 است. سنگ‌هایی که چهل سال پیش طی ماموریت‌های آپولوی ناسا از سطح ماه به زمین آورده شده‌اند، ایریدیوم زیادی نداشتند، به‌طوری‌که حاوی 10 قسمت در هزار میلیارد یا کم‌تر بوده‌اند. برای به دست آوردن این ارقام در سنگ‌های زمینی، گروه یورگنسن از برخی مناطق بسیار قدیمی سرزمین سبز که در حدود 3.8 میلیارد سال قدمت دارند، نمونه‌برداری کردند و از آزمایشگاه‌های ژاپنی خواستند سطح ایریدیم آن‌ها را حتی دقیق‌تر از قبل، ارزیابی نمایند. آن‌ها حاوی 150 قسمت در هزار میلیارد ایریدیوم بودند. بنابراین این نظر که دنباله‌دارها و نه سیارک‌ها عاملین بمباران سهمگین بوده‌اند، قویا تایید می‌شود.

گروه یورگنسن محاسبه کرد که اگر چنین بوده باشد، به هر متر مربع از زمین در حدود 3400 تن از مواد تشکیل‌دهنده دنباله‌دارهای یخی برخورد کرده است. نیمی از این مواد کمانه کرده و به فضا بازگشته‌اند، در حالی که در حدود یک میلیارد کیلومتر مکعب آب به جای گذاشتند.

این مقدار،‌ تقریبا برابر با همان حجم آب‌های اقیانوس‌های امروز سیاره زمین است، با این حال هنوز مشخص نیست که آیا در زمین اولیه هم بر اثر واکنش‌های شیمیایی آب وجود داشته است یا نه. مایکل موما،‌ متخصص دنباله‌دارها در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا که در این پژوهش مشارکت نداشته است، معتقد است این مطالعه بسیار جالب است. وی می‌گوید:‌ «این مقاله بحث‌های قابل توجهی را بر خواهد انگیخت.»

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 12:42 ::  نويسنده : افسانه

 

درختان سنگی روی ماه 

 دانشمندان، راکتوری را ساخته‌اند که می‌تواند از صخره‌های کره ماه، گاز اکسیژن را استخراج کند. وجود چنین دستگاهی برای تاسیس پایگاه‌های فضایی در کره ماه بسیار حیاتی است.

مجید جویا: بسیاری از سازمان‌های فضایی زمین هم‌اکنون درحال مقدمه‌چینی برای برنامه‌های جاه‌طلبانه خود به مقصد ماه هستند. ساکنان هر ایستگاهی که در آینده در کره ماه ساخته شود، چه بخواهند منابع موجود در در این کره را استخراج کنند، یا از این قمر به عنوان پایگاهی برای اکتشاف در اعماق فضا استفاده کنند، برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن خواهند داشت. انتقال مقادیر عظیم این گاز از زمین به ماه، بسیار گران‌قیمت خواهد بود، به‌طوری‌که بنا به برخی تخمین‌ها شاید هزینه‌ای بالغ بر یکصد میلیون دلار بر هر تن دربر داشته باشد؛ در نتیجه پژوهشگران به دنبال آزمودن راه‌های ارزان‌تر برای تولید اکسیژن روی سطح خود ماه هستند.

به گزارش نیچر، سال‌ها است که ناسا به دنبال یافتن راهی برای تولید اکسیژن از صخره‌های ماه می‌گردد. در سال 2005 / 1384، این سازمان به عنوان قسمتی از مسابقات قرن خود، جایزه‌ای 250 هزار دلاری را برای اولین تیمی تخصیص داد که بتواند دستگاهی بسازد که در عرض 8 ساعت، 5 کیلوگرم اکسیژن را از موادی شبیه به صخره‌های ماه استخراج کند،. به رغم این‌که در سال 2008 / 1387، این جایزه با همکاری مسئولین فضایی کالیفرنیا به یک میلیون دلار افزایش یافت، هنوز کسی پیدا نشده که ادعا کند توانسته است چنین دستگاهی بسازد. از سوی دیگر، برنامه جاری استفاده از منابع موجود در محل این سازمان، در حال حاضر به دنبال یافتن فناوری‌های متعدد و متفاوتی است که بتوانند از صخره‌های ماه اکسیژن استخراج کنند.

اکنون، درک فری، متخصص شیمی مواد از دانشگاه کمبریج انگلستان و همکارانش توانسته‌اند با بهینه‌سازی یک فرایند الکتروشیمیایی که در سال 2000 / 1379 برای استخراج فلزات و آلیاژ‌ها از اکسیدهای فلزات ابداع کرده بودند، به راه‌حلی بالقوه دست پیدا کنند. این فرایند از این اکسید‌ها ( که در صخره‌های ماه هم یافت می‌شوند) به عنوان کاتد، در کنار آندی از جنس کربن استفاده می‌کند. برای عبور جریان الکتریسیته در این سیستم، الکترودها در محلول الکترولیتی از جنس کلرید کلسیم مذاب قرار می‌گیرند. کلرید کلسیم یک نمک معمول است که در دمای تقریبی 800 درجه ذوب می‌شود.

فرسایش آند
جریان سبب جدا شدن اتم‌های اکسیژن از صفحه اکسید فلز می‌شود، این اتم‌ها یونیزه شده و در نمک مذاب حل می‌شوند. یون‌های باردار شده اکسیژن که بار منفی دارند، در داخل نمک مذاب به سوی آند می‌روند و در آنجا الکترون‌های اضافی خود را به صفحه آند داده و خود در ترکیب با کربن، دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند. این فرایند منجر به خورده شدن آند کربنی می‌شود. به طور همزمان، در اطراف کاتد، فلز خالص آزاد می‌شود.

برای واداشتن این سیستم به تولید اکسیژن به جای دی‌اکسید کربن، فری مجبور بود از آندی استفاده کند که با اکسیژن واکنش ندهد. این کار خیلی مهم بود، زیر بدون این آندها، این سیستم کار نمی‌کرد. او دریافت که تیتانات کلسیم، که رسانایی الکتریکی ضعیفی دارد، در ترکیب با راتنات کلسیم، رسانایی خیلی بهتری پیدا می‌کند. ترکیب این دو با هم، یک آند می‌سازد که خوردگی ناچیزی دارد! بعد از 150 ساعت کار این دستگاه، فری محاسبه کرد که آند در عرض یک سال، تنها سه سانتی‌متر خوردگی خواهد داشت.

فری و همکارانش در آزمایش‌های خود از یک سنگ شبیه‌سازی شده ماه به نام JSC-1 که توسط ناسا تولید شده، استفاده کردند. فری انتظار دارد که سه راکتور، هر یک به ارتفاع یک متر، برای تولید یک تن اکسیژن از صخره‌های ماه در عرض یک سال کفایت کنند. برای تولید یک تن اکسیژن به این روش، به 3 تن صخره از ماه مورد نیاز خواهند بود و بر اساس آزمایش‌ها، می‌توان شاهد بازیافت تقریبا 100 درصدی اکسیژن بود. فری نتایج آزمایش‌های گروه خود را هفته گذشته در جریان کنفرانس انجمن جهانی شیمی محض و کاربردی در گلاسکوی انگلستان ارائه کرد.

فری اشاره می‌کند که برای گرم کردن راکتور روی ماه نیاز به اندکی نیرو خواهد بود، و بعد از آن می‌توان راکتور را به لحاظ گرمایی عایق کرد تا گرما را در خود نگاه دارد. این مشکل خاصی نخواهد بود. سه راکتور نیاز به تقریبا 4.5 کیلووات نیرو دارند، که می‌توان از طریق صفحات خورشیدی یا حتی یک راکتور هسته‌ای کوچک که روی ماه نصب شود، این نیرو را تامین کرد.

فری می‌گوید که با تقریبا 16.5 میلیون دلار قادر خواهد بود که نمونه خوبی از راکتور قوی‌تر بسازد که بتوان آن را از راه دور کنترل کرد. او اکنون در حال همکاری با آژانس فضایی اروپا برای رسیدن به این هدف است.

نصب خودکار
دونالد سادووی از ام.آی.تی، در حال طراحی فرایند مشابهی برای استخراج اکسیژن از صخره‌های ماه است. ولی فرایند او نیاز به دمای خیلی بالایی در حدود 1600 درجه سانتی‌گراد دارد؛ که به این معنا است که سنگ ماه ذوب می‌شود و می‌توان از خود آن به عنوان الکترولیت استفاده کرد. در این فرایند، فلزات ذوب شده‌ای مانند آهن تولید می‌شوند که ته‌نشین می‌شوند. فری می‌گوید که فرایند او خیلی کارامدتر است چون در دمای پایین‌تری کار می‌کند، ولی سادووی اصرار دارد که الکترولیز نمک مذاب، (نامی که فرایند او به آن نامیده می‌شود) به رغم دمای بالاتر، کاربردی‌تر است. او می‌گوید: «در فرایند درک، نمک مذاب به او اجازه می‌دهد که در دمای خیلی پایین‌تری کار کند، ولی او کماکان نیاز دارد که سنگ‌های ماه را در حالت جامد محکم کند» و این کار معمولا و به دلیل ماهیت ماسه‌ای این سنگ‌ها خیلی سخت است».

راکتور سادووی حتی می‌تواند خود را بسازد. سطح داخلی آن سنگ‌پوش ماه است (سنگ‌های پودری که سطح ماه را شکل می‌دهند) که با استفاده از برق، گرم و ذوب می‌شود. سطح خارجی آن نیز از همان سنگ‌ها است که سرد شده است. او می‌گوید: «ما با منجمد کردم سنگ مذاب سطح خارجی راکتور را می‌سازیم، ولی شروع فرایند مشکل خواهد بود».

سادووی می‌گوید که با حمایت مالی کافی، او می‌تواند در عرض دو سال این سیستم را در مقیاس بزرگ بسازد. هرچند ناسا طرح او را پذیرفته و از آن حمایت مالی می‌کند؛ ولی به اذعان خود او هنوز این طرح با مشکلاتی روبرو است و از آزمایشگاه خارج نشده است.

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 12:33 ::  نويسنده : افسانه

 

بالاخره چه چیز لایه ازن را از بین می‌برد؟ 

شیمی‌دانان تایوانی توانستند پس از 2 سال، مدل‌های نقصان ازن را در اتمسفر به تایید دوباره برسانند و با انتشار اطلاعاتی جدید، فرضیه‌های قبلی را تایید کنند. مدل قبلی که نشان می‌داد چگونه کلروفلوروکربن‌ها (سی.اف.سی‌ها) باعث تخریب ازن در استراتوسفر قطبی می‌شوند، با انجام یک‌سری آزمایشات تکمیلی توسط یک گروه تحقیقاتی دیگر زیر سئوال رفته بود.

مدل استاندارد قبلی حاکی از این بود که کلرین‌پراکساید(Cl2O2) که بر اثر تجزیه سی.اف.سی‌ها تولید می‌شود در نسبت خاصی توسط نور شکافته و تجزیه می‌شود و بر اثر این واکنش، رادیکال‌های کلرین آزاد می‌شوند که با مولکول‌های O3 واکنش می‌دهد و با رقیق ساختن لایه ازن، آن‌را از بین می‌برند. اما در سال 1386 / 2007، یک شیمی‌دان علوم جوی ناسا به نام فرانسیس پوپ دریافت که نسبت فتولیز کلرین‌پراکساید در شرایط استراتوسفری پایین‌تر از حدی است که بتواند کاهش ازن قطبی را در اواخر زمستان توجیه کند.

نتایج کار این گروه تحقیقاتی باعث خدشه‌دار شدن اعتبار مدل تخریب ازن در استراتوسفر قطبی شد که توانسته بود جایزه نوبل را از آن خود کند. این یافته‌ها موج شوکی را به جامعه تحقیقاتی علوم جوی وارد کرد.

ناخالصی، متهم اصلی
پوپ و همکارانش با اندازه‌گیری مقدار نوری که در طول‌موج‌های مختلف توسط کلرین‌پراکساید جذب می‌شود، به این نتیجه دست یافته بودند. به‌همین دلیل شک برخی دانشمندان در زمینه صحت آزمایش‌های وی برانگیخته شد. جیم لین، یکی از شیمی‌دانان انیستیتو علوم ملکولی و اتمی تایپه در تایوان، یکی از افرادی بود که به شدت به این کار و بررسی آن علاقمند شده بود. او و همکارانش حدس زدند که مشکل می‌تواند از ناخالصی نمونه‌ها و نحوه آماده‌سازی آن‌ها باشد.

برای این‌که بتوان میزان جذب طیف را توسط کلرین‌پراکساید اندازه‌گیری کرد، باید بتوان نمونه‌هایی به‌شدت خالص تهیه کرد؛ چون ملکول‌های دیگری که از واکنش‌های جانبی تولید می‌‌شوند، مخفیانه و دور از انتظار وارد عمل می‌شوند و در نتیجه به تفسیر نادرست نتایج می‌انجامند.

با این وجود، تیم تحقیقاتی پوپ از روش جدیدی استفاده کرد و امیدوار بود که مانع از بروز ناخالصی و انجام واکنش‌های ثانویه شود. لین و همکارانش به این فکر افتادند که شاید روش آماده‌سازی نمونه‌های پوپ اشتباه بوده است؛ به همین دلیل دست به آزمایش دیگری زدند تا ببینند آیا می‌توان نمونه‌ها را به‌طور کامل بدون هرگونه ناخالصی آماده کرد یا خیر؟

آن‌ها توانستند میزان جذب دقیق 2 طول‌موج خاص موجود در استراتوسفر را اندازه‌گیری کنند و اعلام کردند این میزان جذب خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که پوپ و همکارانش گزارش داده بودند. آن‌ها با این تحقیق خود علاوه بر تایید مدل استاندارد قبلی، توانستند نشان دهند که نقصان ازن از طریق کلرین کاتالیز شده کارایی به‌مراتب بالاتری در استراتوسفر قطبی دارد.

در حال حاضر گروه‌های مختلفی در سراسر دنیا مشغول انجام آزمایش‌های تکمیلی در این زمینه هستند. گرچه اشتباه بودن نتایج تحقیق پوپ به اثبات رسید، اما نکته مهمی که این اتفاق به همراه داشت، این بود که کار پوپ و گروهش باعث تشویق گروه‌های دیگر به انجام مطالعات بیشتر و یافتن راه‌حل‌های جایگزین شد.

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 12:29 ::  نويسنده : افسانه

 

اکسیژن زمین از کجا آمده است

 

بهنوش خرم‌روز: اکسیژن با چه سرعتی در جو زمین اولیه تشکیل شد؟ تحلیلی جدید که با استفاده از ایزوتوپ‌های کروم در رسوبات بسیار قدیمی اقیانوس‌ها انجام شده،‌ به بینشی غیرمنتظره در مورد این معمای دیرینه دست یافته است.

بر اساس گزارش نیچر، داستان معمول شیمی زمین‌شناختی در این مورد،‌ ترکیبی از دو دوره قوی افزایش مولکول‌های اکسیژن در جو است؛ اولی در حدود 2.2 تا 2.45 میلیارد سال پیش در آن‌چه زمین‌شناسان رویداد اکسایش بزرگ (GOE) می‌خوانند و بعد از آن هم، در حدود 750 میلیون سال پیش، جریان بزرگ دیگری اتفاق افتاد. اما جزییات این رویدادها نامشخص مانده بود. پیش از این با استفاده از ایزوتوپ‌های مولیبدن،‌ رنیوم و سایر فلزات، ‌تلاش‌هایی در جهت فهم شکل‌گیری اولیه اکسیژن صورت گرفته بود که طیفی از نتایج را در مورد آغاز اکسیژن، سرعت پیشرفت آن و این‌که آیا ادامه‌دار بوده است یا خیر، در بر داشت. با این حال، ‌به گفته تیم لیون از دانشگاه کالیفرنیا، بالارفتن اکسیژن جو در رویداد اکسایش بزرگ همچنان جزو چند سوال بزرگ در مورد زمین اولیه باقی مانده است.

نتایجی که گروهی از پژوهشگران به سرپرستی روبرت فری از دانشگاه کوپنهاک دانمارک به دست آورده‌اند، به زمانی بین دو دوره مهم افزایش فراوان اکسیژن برمی‌گردد. روبرت فری، ‌کسی است که از شکل‌گیری آهن نواری،‌ یک سنگ رسوبی غنی از آهن، نمونه‌برداری کرده است. این گروه نشان داده‌اند که در حدود 2.6 تا 2.8 میلیارد سال پیش، ‌اکسیژن در سطح آب‌های اقیانوس پنهان بوده است؛‌ یعنی حداقل 200 میلیون سال قبل از زمانی که تحلیل‌های حاصل از سایر ایزوتوپ‌های فلزی پیش‌بینی کرده بودند.

جالب‌تر این‌که‌ آن‌ها اظهار داشته‌اند در حدود 1.9 میلیارد سال پیش سطح اکسیژن تقریبا به همان اندازه‌ای که پیش از رویداد اکسایش بزرگ بوده تقلیل می‌یابد،‌ یعنی کم‌تر از 1 درصد سطح اکسیژن امروز. به اعتقاد دان کانفیلد از دانشگاه دانمارک و از اعضا گروه پژوهشی که مقاله خود را در این زمینه در نشریه نیچر به چاپ رساندند، این جذاب‌ترین بخش داستان است.

ماده سنگین
روش این گروه بر چگونگی پاسخ کروم به تغییر سطح اکسیژن موجود در هوا تکیه دارد. وقتی اکسیژن کم باشد،‌ کروم به صورتی در سنگ جای می‌گیرد که هر اتم آن سه الکترون کم‌تر از عنصر اصلی فلز کروم دارد،‌ یون کروم 3بار مثبت با اکسایش 3+. اما با بالا رفتن سطح اکسیژن،‌ منگنز فلزی موجود در برخی سنگ‌ها به اکسید منگنز تبدیل می‌شود که الکترون‌های کروم محصور در خشکی را می‌رباید. نتیجه آن،‌ شکل اکسید شده 6+ کروم است که احتمال بیشتری دارد در آب باران حل شود و شسته شود تا به اقیانوس برسد. در آن جا با فلز آهن واکنش می‌دهد و با هم به صورت یون 3بار مثبت تشکیلات آهن نواری تبدیل می‌شوند.

احتمال این که ایزوتوپ سنگین کروم،‌ یعنی کروم 53 اکسایش یابد و با آب شسته شود و به اقیانوس برود، به طور قطع از نسخه سبک‌تر نزدیک به آن،‌ یعنی کروم 52 بیشتر است. یعنی اندازه‌گیری میزان نسبی ایزوتوپ‌های سنگین‌تر و سبک‌تر کروم در تشکیلات آهن نواری مقدار اکسیژن موجود در جو را،‌ زمانی که این ایزوتوپ‌ها جزئی از این سنگ‌ها شده‌اند، نشان می‌دهد.

روبرت هازن، از آزمایشگاه ژئوفیزیک موسسه علوم کارنگی در واشنگتن دی.سی می‌گوید: «این روش واقعا فوق‌العاده است. به نظر می‌رسد که این روش نسبت به تغییرات اکسیژن حساس‌تر است. با این حال ممکن است یون‌های کروم واکنش‌هایی بیشتر از واکنش با اکسید منگنز و آهن داشته باشند که می‌تواند ماجرا را قدری پیچیده‌تر کند. آن چه ما لازم داریم، ‌فهم بهتر فرایند فرسایش کروم است.»

لیونز که در این پروژه مشارکت نداشته،‌ به طور خاص از این مسئله خوشحال است که این نمونه جدید تا مدت‌ها بعد از رویداد اکسایش بزرگ هم به کار خود ادامه می‌داده،‌ چرا که نشانه‌های سایر ایزوتوپ‌های فلزی با افزایش میزان اکسیژن غرق شده‌اند. وی می‌افزاید که نوسان سطوح اکسیژن،‌ به جای یک سیر ثابت افزایشی‌ در زمان خود اهمیت فوق‌العاده‌ای برای حیات داشته است.

فری می‌پرسد: «آیا این نوسانات اکسیژن با نوساناتی در حیات مرتبط بوده است؟» وی امیدوار است که یافته‌های جدید بتواند به این بحث کمک کند که آیا شکل‌هایی از حیات بسیار پیش از رویداد اکسایش بزرگ، فوتوسنتز داشته‌اند که چنین حجم انبوهی از اکسیژن را فراهم آورده است. به گفته فری، ‌این که آیا حیات اولیه باعث اولین پدیداری اکسیژن روی زمین اولیه شده است یا نه، مسئله متفاوتی است که باید بررسی شود. در حال حاضر، هم روش ایزوتوپ کروم و هم نتایج این گروه باید با بررسی سنگ‌های بیشتر تایید شوند.

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 12:25 ::  نويسنده : افسانه

 

موجودات فضایی چه شکلی هستند؟ 

سایر مطالب - وقتی می‌پرسند که موجودات فرازمینی چه شکلی است، نماهای هالیوودی متفاوتی در ذهن شکل می‌گیرد، از مهاجمان خونخوار گرفته تا کوچولوهای دوست‌داشتنی چون ای.تی. اما در واقعیت، یک موجود غیرزمینی به چه شکل است؟

فاطمه محمدی‌نژاد: هیولاهای شاخک‌دار، انسان‌نماهای لاغر و رنگ‌پریده، موجودات نورانی و ... . وقتی این سوال مطرح می‌شود که بیگانگان فضایی چه شکلی هستند، ما آزادیم که تخیلات خود را به کار گیریم. علوم آینده در مورد آناتومی موجودات فرازمینی هنوز نخستین بخش از اطلاعات خود را کسب نکرده است و ما نمی‌دانیم هنگام رویارویی انسان و موجودات فضایی، با چه چهره‌هایی روبرو خواهیم شد.

به گزارش نیوساینتیست، با وجود در اختیار نداشتن چنین مدارکی، ترکیبی از زیست‌شناسی زمینی و اخترشناسی، نشانه‌هایی از آن‌چه در فضا وجود دارد، ارائه می‌دهد. چند تن از دانشمندان سرشناس، در مورد موجودات فضایی که ممکن است در دنیاهای بسیار دور زندگی کنند، حدس‌هایی زده‌اند.

چهره این موجودات فرازمینی بستگی به زمان و مکانی دارد که ما آن‌ها را ملاقات می‌کنیم. به‌جز بشقاب‌پرنده‌هایی که گاه و بی‌گاه دیده می‌شوند، دو حالت وجود دارد: یا در ملاقات‌های خود به سیاره‌ها و قمرهای همسایه از نزدیک با این موجودات برخورد خواهیم کرد و یا تماس‌های فراسیاره‌ای با موجوداتی خواهیم داشت که در سیاراتی بسیار دور ساکن هستند.

برخورد اول: منظومه شمسی
اگر به‌طور اتفاقی اولین برخورد در منظومه شمسی باشد، بنابراین حداقل اطلاعات کمی در مورد این موجودات خواهیم داشت. با توجه به وجود کربن و آب به عنوان حلال، مکان‌های زیادی هستند که می‌توانند پذیرای حیاتی مشابه زمین باشند. خاک زیرین مریخ ممکن است به اندازه کافی گرم باشد که میزبان میکروب‌هایی شبیه باکتری‌های زمینی گردد. حتی ممکن است چهارپایان بزرگ‌تری در دریاهای قمرهای منظومه شمسی مثل "اروپا" قمر مشتری در حال شنا کردن باشند.

کرم‌های کوسه‌صفت اروپا
درک شولتزه ماکوخ، زیست‌شناس فضایی دانشگاه ایالتی واشنگتن معتقد است انرژی حاصل از حفره‌های یخ‌فشان قمر اروپا می‌تواند می‌تواند گروه بسیار بزرگی از میکروب‌ها را تغذیه کند و این خود می‌تواند منجر به هرمی از شکارچیان گردد. شکارچی بزرگ اروپا که هم‌سطح کوسه سفید خودمان است، ممکن است موجودی هولناک به جرم یک گرم باشد. به گفته ماکوخ، اروپا می‌تواند میزبان ارگانیزم‌هایی به اندازه میگو باشد، صید کافی برای تغذیه شکارچیان بزرگ‌تر از آن وجود نخواهد داشت.

البته منظور از موجوداتی به اندازه میگو لزوما این نیست که شکل آن‌ها نیز شبیه میگو است. شولتزه ماکوخ گفت: «سخت است که در مورد شکل احتمالی این موجود سخنی بگوییم. من حدس می‌زنم چیزی شبیه کرم باشد. این موجود، روی زمین جانور موفقی به حساب می‌آید.» حتی روی زمین نیز جانوران تنوع و اشکال بسیار متنوعی دارند.

بیگانگان اسیدی ناهید
در حالی که کرم یخی فرضی قمر اروپا در حفره‌های آب قدیمی شنا می‌کند، برخی زیست‌شناسان فضایی پا را فراتر نهاده و در مورد زندگی خارج از آب سخن می‌گویند. بیشتر مکان‌های منظومه شمسی خیلی سرد یا خیلی گرم هستند و امکان وجود آب مایع را فراهم نمی‌کنند. اما به گفته استیون بنر از موسسه تکامل مولکولی کاربردی در فلوریدا، مایعات فراوانی وجود دارند که ممکن است زندگی فضایی را رقم بزند.

ابرهای سیاره ناهید حاوی قطرات اسید سولفوریک است و میلیاردها سال پیش، احتمالا حوضچه‌هایی از این ماده بر سطح این سیاره وجود داشته است. با وجود این‌که این ماده برای آب معمولی ما بسیار مخرب است، اما ممکن است برای موجوداتی با ساختار زیست‌شیمی مناسب، مایه حیات باشد. این ساکنان اسیدی ممکن است با ساختاری مقاوم شکل گرفته باشند. فیلم بیگانه رایدلی اسکات و بیگانگان جیمز کامروان را یادتان هست؟

بنر گفت:« ناهیدی‌های چند سلولی که در اسید سولفوریک مایع زندگی می‌کنند، ممکن است رگ‌هایی از شیشه داشته باشند!» بنر این را به امید وجود موجوداتی شفاف و شیشه‌ای که به آرامی و دقت از صخره‌های ناهید بالا می‌روند، می‌گوید. اما شیشه تنها گزینه نیست و مواد مقاوم دیگری نیز وجود دارند. بنر خاطرنشان کرد: «پلیمرهای انعطاف‌پذیری وجود دارند که در مقابل اسید مقاومند، مثل تفلون، پلی‌اتیلن و سیلیکون.»

سالمندان یک میلیون ساله تیتان
در مکان‌های دیگر منظومه شمسی ما، دریاچه‌های سطحی و دریاها با این‌که حاوی آب نبوده، اما وجود داشته‌اند. در قمر تیتان زحل، این دریاچه‌ها از محلول سرد هیدروکربن متشکل از اتان و متان تشکیل شده‌اند. به عقیده شولتزه ماکوخ، این دریاچه‌های ممکن است میزبان موجوداتی بزرگ‌تر باشند. وی گفت: «آب دارای کشش سطحی بسیار قوی است که بر حجم تک سلولی‌ها اثر می‌گذارد. به همین دلیل باکتری‌های زمینی این‌قدر کوچکند.»

کشش سطحی در محلول اتان-متان بسیار کمتر است، بنابراین تک سلولی‌های می‌توانند غول‌پیکر باشند. شولتزه ماکوخ با اشاره به رمان خود با نام "فضای ابدیت" گفت:« من موجوداتی را در اندازه‌های یک تخته‌سنگ تصور می‌کنم که بر سطح شناورند و هیدروکربن‌ها را می‌بلعند. البته این یک ماجرای علمی-تخیلی است، اما ممکن است چیزی شبیه به این وجود داشته باشد.»

از نظر ما ممکن است تیتانی‌ها خیلی آسوده خاطر به نظر برسند. دریاها در دمای 180- درجه سانتی‌گراد، آن‌قدر سرد هستند که واکنش‌های شیمیایی را به شدت آرام می‌کنند. شولتزه ماکوخ در این رابطه ابراز داشت: «همه چیز ممکن است آرام حرکت کرده یا آرام رشد کند. طول عمر چنین موجوداتی می‌تواند دست‌کم ده‌هزار سال باشد یا حتی به میلیون نیز برسد.»

کی اونجاست؟
رویارویی با این موجودات، بسیار غریب و حیرت‌آور است؛ اما به نظر نمی‌رسد صحبت کردن با آن‌ها چندا جذابیتی داشته باشد. برای یافتن موجودات فضایی با سطح هوشی برابر خودمان یا حتی بسیار بیشتر از آن، مسلما باید از مرزهای منظومه شمسی خود فراتر رویم. برخی اخترشناسان در جستجوی هوشمندان فرازمینی، در تلاش برای تولید گیرنده‌های رادیویی خاصی برای شنیدن صدای موجودات فضایی بوده‌اند. حالا محققان در حال مذاکره در مورد این موضوع هستند که چطور پا پیش نهاده و پیغام‌هایی ارسال کنند. اگر ما ارتباطی برقرار کنیم چه موجودی آن سوی خط خواهد بود؟

با وجود عدم آگاهی در مورد ساختار یا محل سکونت این موجودات، می‌توان چند حدس زد. ممکن است بدن آن‌ها از گوشت باشد. رین روتسچایلد از مرکز تحقیقات ایمز ناسا گفت:« شکارچیان ممکن است هوشمندتر باشند. با این حساب به احتمال زیاد باید با جانورانی گوشت‌خوار یا حتی موجودات همه‌چیزخوار مثل خودمان روبرو باشیم».

در واقع، هوشمند فرازمینی یا به‌اختصار ای.تی، برای برقراری ارتباط با ما باید قادر به دریافت یا ارسال امواج رادیویی باشد یا از وسیله‌ای استفاده کند که از فاصله‌هایی دور معادل چندین سال نوری عبور کند. (هر سال نوری، مسافتی است که نور با سرعت سیصدهزار کیلومتر بر ثانیه در یک سال طی می‌کند، حدود ده‌هزار میلیارد کیلومتر)؛ بنابراین آن‌ها یا باید موجودات عظیمی باشند که برای استفاده از امواج رادیویی طبیعی در گفتار و شنیدار خود تکامل یافته‌اند و یا موجوداتی دارای فناوری باشند.

بنابران فضایی‌های پیغام‌دهنده احتمالا نوعی اجتماع دارند که لزوما شبیه جوامع انسانی نیست. شولتزه ماکوخ در این رابطه گفت: «نوعی هوشمندی در جوامع زنبورها و موریانه‌ها دیده می‌شود. تصور من چیزی شبیه یک کلونی مورچه یا موریانه است که بسیار هوشمند شده‌اند.» اما این صحبت‌ها، اطلاعاتی در مورد این‌که آیا آن‌ها پشمالو، فلس‌دار یا لزج هستند، به ما نمی‌دهند. حتی روی زمین هم مغزهای هوشمند به اشکال مختلفی وجود دارند: دلفین‌ها و پستانداران، طوطی‌ها و کلاغ‌ها، سمورهای دریایی، گورکن‌ها و اختاپوس‌ها جزو این دسته‌اند.

جک کوهن، زیست‌شناس تولیدمثل که فیلم‌سازان بسیاری را در تولید فیلم‌های عملی‌تخیلی یاری رسانده، گفت: «روی زمین در طول زمان خیلی چیزها تکامل یافته‌اند مثل: قلب، چشم‌ها، دست‌ها و پاها، جنسیت، پرواز و .... این اتفاقات به صورت مستقل در شاخه‌های مختلف درخت زندگی روی داده‌اند. اگر زمین از ابتدا آغاز شود، دوباره همه این‌ها را خواهیم داشت.»

بنابراین اگر با موجودات فضایی که محل سکونتشان زیاد با زمین متفاوت نیست برخورد کنیم، به احتمال زیاد خصوصیات مشابهی با زمینی‌ها خواهیم دید. ممکن است آن‌ها صورت داشته باشند. یا حتی دست. اما این احتمال هم هست که دم‌های قابض یا خرطوم داشته باشند. روتسچایلد گفت: «ممکن است آنتن یا شاخک داشته باشند. ممکن است یک اختاپوس به ما نگاه کند و با خود فکر کند چطور این موجود با دو دست بدترکیب می‌تواند به فناوری دست یابد؟»

اگر این موجودات هوشمند آبزی باشند، سوال این است که چطور زندگی می‌کنند؟ در زمین انسان‌ها از آتش تقریبا در همه موارد زندگی استفاده می‌کنند، امری که برای موجودات آبزی غیرممکن است. احتمالا بهتر است هیولاهای شاخک‌دار پیش از تشکیل امپراتوری خود از آب بیرون بیایند.

با همه این‌ها یک زیست‌فضاشناس شجاع باید خود را برای رویارویی با موجوداتی چندسلولی و اجتماعی آماده کند که چشم و جنسیت دارند.

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 13:23 ::  نويسنده : افسانه

در راهکار اقتصاد باز تاکید خاص بر بخش تجارت خارجی وسرمایه گذاری بخش خصوصی است. کشور های که راهکار اقتصاد باز را دنبال می کنند باید درهای خود را نه تنها برروی تجارت خارجی بلکه بر روی حرکت های بین المللی عوامل تولیدی چون کار، سرمایه وتکنالوژی باز بگذارد. چنین راهکار می تواند برای کشورهای که دارای بازارهای داخلی کوچک هستند، مناسب باشد مشروط برآنکه بتوانند دربازارهای جهانی حضور یابند وبه رقابت بپردازند.
بدیهی است که در این راه تلاش میخواهد تا درجهت افزایش معیار های کیفی محصولات خود و کاهش هزینه های تولیدی گام بردارند، تا بتوانند درعرصه رقابت های بین المللی موفق گردند.
میردال که از نظریه پردازان معروف این علم است اعتقاد دارد که صادرات کالاهای سنتی و بومی به سود کشور های درحال توسعه نیست. آنها باید به ترکیب صادرات خود توجه کنند، و با توجه به شرایط بازارهای بین المللی ونیاز های جامعه بشری، تحولات ارزشی، قیمتی و درآمدی کالاها به صادرات بپردازند. بطورکلی دراین سیاست اعتقاد برین است که از طریق ایجاد شرایط مناسب جهت ورود سرمایه های خارجی، تشویق وگسترش صادرات و برداشتن موانع از سر راه تجارت خارجی و امکان دستیابی به توسعه اقتصادی فراهم می شود.
رعایت مواردی ازجمله موارد زیر می تواند در موفقیت سیاست تشویق وگسترش صادرات موثر واقع شوند:
۱٫ به کارگیری سیاست های پولی و مالی مناسب به منظور کاهش هزینه های داخلی و ایجاد مازاد تولید برای صادرات؛
۲٫ ثابت نگهداشتن قیمت ها وجلوگیری از فشار تورمی؛
۳٫ استفاده از تکنالوژی برتر درتولید کالا های صادراتی و ارتقاء‌کیفیت کالا های صادراتی وکنترول آن؛
۴٫ ازبین بردن موانع سر راه صادرات؛
۵٫ ایجاد تسهیلات جهت تامین مواد اولیه و کالا های سرمایوی و ضرورت های مورد نیاز کالا های صادراتی؛
۶٫ تامین اعتبار مالی لازم جهت گسترش تولیدات کالا های صادراتی؛
۷٫ و هم چنین تامین تسهیلات زیربنایی لازم مانند حمل و نقل و بیمه؛
۸٫ ارایه اطلاعات لازم به صادرکنندگان درمورد شرایط بازار بین المللی و نوسانات ارزی کشور واردکننده؛ و بطور کلی شرایط اقتصادی وارد کننده کالاهای صادراتی مورد نظر.

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 13:7 ::  نويسنده : افسانه

چرا اقتصاددانان در پیش‌بینی بحران اقتصادی در جهان ناکام بودند و چرا با این حال کمک آنها هنوز هم برای بهبودی شرایط اقتصادی حیاتی و سرنوشت ساز است؟

اکثر اقتصادانان در پیش‌بینی بدترین بحران اقتصادی در جهان از دهه ۱۹۳۰ ناکام بوده‌اند. در حال حاضر آنها نمی‌توانند در نحوه حل‌وفصل و رهایی جهان از این بحران به توافق برسند.

بنابراین مردم این سوال را مطرح می‌کنند که پس وجود اقتصاددانان چه فایده‌ای دارد؟

اخیرا در جایی مطلبی را خواندم که نوشته بود چه اتفاقاتی رخ داده که اقتصاددانان نتوانستند بحران مالی دنیا را پیش‌بینی کنند.

خوب آنها نتوانستند و پدر و مادر من هم که هیچ اطلاعاتی در امور اقتصاد ندارند، هم نتوانستند. پس چه فرقی میان اقتصاددانان و پدر و مادر بی اطلاع من وجود دارد.

این مطلب ادامه می‌داد اگر شما یک اقتصاددان باشید و نتوانید حوادث و اتفاقات اقتصادی آینده را تا حدودی پیش‌بینی کنید، باید به طور جدی در اعتبار آموخته‌هایتان شک کنید و بهتر است بروید کاری ارزشمند برای جامعه همچون چیدن سبزیجات انجام بدهید.

اما بیایید صادق باشیم. نمی‌توان از اقتصاددانان جهان انتظار داشت که آینده را به طور دقیق پیش‌بینی کنند. دنیا پیچیده‌تر از آن است که بتوان حوادث آینده را پیش‌بینی کرد. اما اقتصاددانان می‌بایست حداقل توانایی دادن هشدار نسبت به خطرات پیش روی جوامع را داشته باشند و یا حتی زمانیکه اتفاقات ناگوار رخ می‌دهد، بدانند که برای رهایی از آنها چه باید کرد.

مردم به دقت به اظهارنظرها و عملکرد اقتصاددانان در این برهه زمانی بسیار توجه دارند چون اقتصاددانان گفته‌اند که می‌دانند چگونه از تکرار رکود اقتصادی بزرگ جلوگیری کنند. اما هفت دهه پس از رکود بزرگ، اقتصاددانان هنوز در آموخته‌های خود اجماع نظر ندارند.

نسیم نیکلاسی طالب یک کارشناس امور اقتصادی در این رابطه می‌گوید باید جامعه‌ای بسازیم که به پیش‌بینی‌های اقتصاددانان نامعقول نیاز نداشته باشد.

ویا پاول ویلمت یک کارشناس امور مالی نیز معتقد است الگوها و مدل‌های اعلام شده از سوی اقتصاددانان افتضاح هستند. اقتصاددانان کاملا فراموش کرده‌اند که تا چه حد عامل بشر در جهان مهم به شمار می‌رود.

برای رهایی از این شرایط نابسامان اقتصادی و حصول این اطمینان که بار دیگر این بحران به وجود نخواهد آمد، لازم است که بهترین اندیشه و تامل را در مورد نسل بشر انجام داد و اینجاست که به یاد می‌آوریم، اقتصاددانان بزرگ، آنهایی که در امور چرخش تجارت و رشد اقتصادی متخصص هستند، پیشتر اقدامات مثبت انجام داده‌اند.

برای نمونه تحقیقات انجام شده در دهه۷۰ به خیلی از کشورها برای متوقف کردن تورم شدید با تاکید بر اهمیت داشتن یک بانک مرکزی مستقل و قوی کمک کرد.

راجر ای.آی فارمر از دانشگاه کالیفرنیا معتقد است زمان آن فرا رسیده که ایده‌های اقتصادی جدیدی مطرح شود، بیشتر از آنچه که در دهه۳۰ و۷۰ عنوان شده بود.

حتی اگر هم در مورد اعتبار و ارزش اقتصاددانان تردید وجود دارد، غیرممکن است که آنها را به حساب نیاورد.

به هر ایده‌ای که برای مقابله با بحران اقتصادی فکر می‌کنید، براساس حدسیات و مفروضاتی است که یا از اکادمی‌های اقتصادی برآمده و یا از سوی اقتصاددانان مطرح شده است.

پیش از بحران اقتصادی به نظر می‌رسید که اقتصاددانان ممکن است اختلاف‌نظر میان یکدیگر را حل‌وفصل کرده باشند.

در همین رابطه پال کروگمن پیشتر در یکی از کتابهای خود عنوان کرده بود که راز آشکار اقتصادانان برجسته مدرن این است که تا چه حد آنها طی سال گذشته به اجماع نظر میان یکدیگر رسیده ‌اند.

بارزترین انتقادی که متوجه اقتصاددانان برجسته در جهان است این می‌باشد که تقریبا همه آنها به رغم بروز یک عده نشانه‌های هشداردهنده، در پیش‌بینی رکود اقتصادی در جهان ناکام بودند.

پس چه باید کرد؟

زمانیکه این بحران به پایان رسید، دستور کار بعدی اقتصاددانان برجسته باید اقدامات در راستای کمک به اقتصادهای جهان باشد تا از این پس اقتصادهای دنیا با ثبات‌تر و قوی‌تر عمل کنند.

منبع: بیزنس ویک.

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 12:14 ::  نويسنده : افسانه

مراسم ازدواج دختر شایسته ایران با وزیر دفاع کانادا

نازنین افشین جم متولد ایران است و به همراه خانواده خود در دهه ۱۹۷۰ به کانادا مهاجرت کرد.

به گزارش سه نسل، وی توانست عنوان دختر شایسته کانادا را در سال ۲۰۰۳ کسب کند و در همان سال در مسابقات میس ورلد که در شهر سانیا در کشور چین برگزار میشد شرکت کرد و پس از روزانا دیویسون (نماینده ایرلند) به مقام دوم رسید.

 

البته ناگفته نماند که وی سوابقی در امور خوانندگی و بازیگری نیز دارد.

خانم افشین جم حدود ۷ سال پیش با مک کی آشنا شد. وی فارق التحصیل در رشته روابط بین الملل است و در زمینه امور حقوق بشر، فعالیت می کند. مک کی از اشتیاق خود برای ازدواج با  خانم نازنین افشین جم در وبلاگ شخصی خود خبر داده بود و در ادامه افزود، من دوست دارم مراسم عروسی بصورت کاملا خصوصی و با حضور خانواده و اقوام برگزار شود.

 

سرانجام خانم نازنین افشین جم ۳۲ ساله روز چهار شنبه ۴ ژانویه ۲۰۱۲ در کشور مکزیک با پیتر مک کی ۴۶ ساله ازدواج کرد.

 

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 12:9 ::  نويسنده : افسانه

سراینده واقعی شعر معروف روباه و زاغ کیست؟
همه درس ” روباه و زاغ ” دوران مدرسه را به یاد داریم…همان شعر معروفی که تا به امروز در ذهن اکثر ما مانده است و فکر می کردیم که این شعر سروده ی فردی به نام ” حبیب یغمایی” است .ولی این شعر در واقع در قرن هفده توسط یک شاعر فرانسوی به نام ” ژان دو لا فونتن ” سروده شده است.حبیب یغمایی مترجم این شعر است.

شکاف دیجیتالی چیست؟
شکاف دیجیتالی نابرابری های‌ موجود میان کشور های مختلف‌ جهان‌ است که از چگونگی‌ بهره گیری آنان‌ از تکنولوژی‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ در جهت‌ توسعه‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ ناشی می شود‌.این اصطلاح طی ده سال گذشته کاربرد وسیعی برای بیان تغییرات گسترده در دسترسی به فن‌آوری های اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان یافته است.در دهه ۱۹۹۰ و قبل از ورود رسانه‌های دیجیتالی، متفکران به وجود "شکاف آنالوگی" اشاره می کردند و از این اصطلاح وجود تمایز و تفاوت بر حسب تولید محتوا و دسترسی به فن‌آوری‌های رسانه های سنتی نظیر رادیو، تلویزیون و تلفن را مراد می کردند.بروز شکاف دیجیتالی تاثیرات زیادی در تجارت الکترونیک، اقتصاد و آموزش خواهد داشت. حاصل این امر عقب افتادگی در علوم و فن‌آوری کشورهای در حال توسعه خواهد بود. عمیق تر شدن این شکاف به معنای فاصله گرفتن اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورهاست که نتیجه آن تحمیل کالا ها و تولیدات فرهنگی صاحبان تکنولوژی برای سست کردن باورها، سنت ها و فرهنگ ها ی کشورهای در حال توسعه است که پیامدش نوعی استثمار فرهنگی، بحران بی هویتی نسل جوان یاس و افسردگی در سطح جوامع خواهد شد.

نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری در ایران
تا سال ۱۳۳۵ در ایران دوره آموزش روزنامه نگاری (به مفهوم آکادمیک) دایر نشده بود .صاحبان روزنامه ها از روزنامه هایی که از خارج وارد می شد و یا این که ناشران در مسافرت های خارجی خود می دیدند الگو می گرفتند. در ۱۳۳۵ هجری خورشیدی (۱۹۵۶ میلادی) موسسه اطلاعات برای تکمیل کادر تحریری خود چنین دوره ای را دایر کرد . دانشجویان این دوره توسط موسسه سنجش هوش و استعداد دانشگاه تهران از میان صدها متقاضی بر گزیده شده بود. این دوره در دو سال متوالی بعدی با حضور دو استاد آمریکایی در ساختمان دانشکده حقوق دانشگاه تهران برپا شد.این دو دوره ویژه بازآموزی روزنامه نگاران شاغل بود. دوره های چهار ساله روزنامه نگاری (لیسانس در دهه ۱۳۴۰) در دانشگاه تهران و مدرسه آموزش عالی وابسته به موسسه کیهان دایر شدند . دانشگاه تهران پس از مدتی، این مقطع را به دلیل نبود بازار کار برای روزنامه نگاران تازه، تعطیل و یک دوره فوق برنامه (گواهینامه) به مدیریت و استادی مسعود برزین (روزنامه نگار قدیمی، زبان دان، نخستین دبیر سندیکای روزنامه نگاران و آخرین مدیرعامل سازمان رادیو ـ تلویزیون نظام سابق) را جانشین آن ساخت که سال ها ادامه یافت. در دوران طولانی ریاست نصرت الله معینیان بر سازمان انتشارات و رادیو و بعداً وزارت اطلاعات و جهانگردی (وزارت ارشاد فعلی) چند دوره کوتاه مدت خبرنویسی برای خبرگزاری پارس (ایرنا) و رادیو و تلویزیون (در آن زمان تلویزیون غیر دولتی و موظف بود اخبار خود را از خبرگزاری پارس دریافت و پخش کند) دایر شد که انضباط سخت بر آنها حکمفرما بود. سپس دوره های روزنامه نگاری چهار ساله و بالاتر در بیشتر دانشگاه ها دایر گردید که ادامه دارند . روزنامه نگاری یک دیسپپلین آکادمیک نیست، باید استعداد این کار را داشت و تمرین و تجربه فراوان لازم دارد. به عبارت دیگر؛ به همان گونه که با رفتن به مدرسه شعر نمی توان شاعر شد با رفتن به مدرسه روزنامه نگاری هم نمی توان یک روزنامه نگار واقعی شد.

اتوبان ابتکار کدام کشور است؟
اتوبان واژه ای آلمانی است . در آلمان هنوز محدودیت سرعت وجود ندارد و وسوسه اتومبیلرانی با سرعت زیاد در اتوبان های پهن جنوب این کشور هر سال بسیاری از علاقه مندان این عرصه را مهمان آلمان می کند.برداشت غالب در آلمان این است که ایده ساخت اتوبان و بهره برداری از نخستین اتوبان متعلق به نازی هاست. این باور عمومی وجود دارد که ساخت اتوبان بخشی از برنامه کارآفرینی گسترده رژیم هیتلر بود. گروهی هم گسترش شبکه بزرگراهی در این کشور را در راستای ایجاد شبکه ارتباطی منسجم و سریع برای چرخش چرخ های ماشین جنگ نازی ها می دانند.ناسیونال سوسیالیست ها ایده ساخت اتوبان را متعلق به شخص پیشوا (آدولف هیتلر) و اجرای آن را هم پس از به قدرت رسیدن رژیم او می دانند. فیلم های تاریخی بسیاری از سال های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۷ وجود دارند که در آن هیتلر اتوبان های مختلف را یکی پس از دیگری افتتاح می کند.بنا بر ادعای ماشین تبلیغاتی عظیم نازی ها، هیتلر ایده ساخت اتوبان را در سال ۱۹۲۳ مطرح کرده است. آنها حتا واژه Autobahn را هم ابداع خود می دانندAuto) معنای خودرو و Bahn به معنای مدار و مسیر است.(بررسی های بیشتر اما خلاف ادعای نازی ها را اثبات می کنند. رد پای نخستین خیابان هایی که می شد با سرعت زیاد در آن ها راند، در متون مربوط به دهه ۱۹۲۰ میلادی دیده می شود. این مسیرها اما عمومی نبودند.آلمانی ها در واقع در سال ۱۹۲۹ و اندکی پیش از آغاز بحران مالی جهانی شروع به ساختن جاده ای به ابعاد اتوبان های کنونی بین شهرهای کلن و بن کردند. این مسیر عمومی که ششم اوت ۱۹۳۲ افتتاح می شود، نه تنها نخستین اتوبان در آلمان که اولین اتوبان در جهان به حساب می آید.ناسیونال سوسیالیست ها حدود ۵ سال پس از این تاریخ به قدرت رسیدند. کُنراد آدناوئر، مبتکر ساخت اتوبان بود. وی شهردار کلن و از مخالفان سرسخت نازی ها بود که پس از سقوط رژیم هیتلر، به عنوان نخستین صدراعظم آلمان غربی سوگند یاد کرد.

چطور مغز خود را جوان نگه دارید؟
مغز انسان بعد از سن ۳۰ سالگی شروع به کم کاری می کند و به آرامی به سوی پیر شدن پیش می رود. به تازگی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که پیر شدن و از بین رفتن مغز در کنار گذر سن به یکسری از فعالیت ها نظیر؛ ورزش،جستجو در اینترنت،مسواک زدن،حل جدول و خوردن میوه بستگی دارد. ورزش می تواند از پیر شدن مغز جلوگیری کند. هنگامی که شما به جستجو در اینترنت می پردازید انگشتان و ذهن شما باید هماهنگ شوند تا بتوانید دکمه مورد نظر را فشار دهید این کار باعث می شود تا فعالیت مغز شما افزایش یابد. سلامت دهان به طور مستقیم با سلامت مغز در ارتباط است. طی مطالعاتی که دندانپزشکان بر روی یک گروه هزار نفره که سنی بین ۲۰ تا ۵۹ سال داشتند انجام دادند به این نتیجه رسیدند که برخی از بیماری های مغز مربوط به رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. در دانشگاه آلاباما تحقیقاتی بر روی سه هزار زن و مرد کهنسال انجام گرفت که طبق آن مشخص شد، افرادی که روزانه ۶۰ تا ۷۵ دقیقه از ورزش های ذهنی مانند جدول حل کردن یا حل معماها استفاده می کنند، مغزی جوان تر و با کارایی بالاتر نسبت به افراد کوچکتر از خود دارند.میوه ها با توجه به ویتامینی که دارند همیشه باعث می شوند تا بدنی سالم داشته باشیم و همین بدن سالم می تواند تضمین یک مغز سالم نیز باشد

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 12:8 ::  نويسنده : افسانه

کاهش آب شیرین در سطح جهان

سازمان ملل متحد از بحران کم آبی در جهان هشدار داد. بنا به آخرین نتایج تحقیقات گروهی پژوهش‏گر فرانسوی، گذشته از عواملی هم‏چون فرایند گرمایش کره زمین که پدیده بحران آب آشامیدنی را تشدید می‏کند، روند افزایش میزان جمعیت کره‏ زمین می‏تواند در سال‏های آینده مهم‏ترین عامل کاهش منابع آب شیرین شود. به گفته‏ این پژوهش‏گران، با توجه به پیش‏بینی‏ های سازمان ملل متحد و با در نظر گرفتن سیر صعودی ازدیاد جمعیت در کره‏ ی زمین، در سال ۲۰۵۰، نیاز مواد اولیه و مواد غذایی جهانی، نسبت به وضعیت کنونی، دوبرابر خواهد شد. بیشترین میزان آب شیرین مورد استفاده توسط انسان، برای تولید مواد غذایی، خصوصاً در صنعت کشاورزی است. کشاورزی و دام‏داری ۹۵درصد آب موجود و قابل استفاده‏ ی جهان را به ‏خود اختصاص می‏دهد و پنج‏ درصد باقی‏مانده برای مصارف آب آشامیدنی و کارخانجات مختلف مورد استفاده قرار می‏گیرد. بنا بر نتایج تحقیقات پژوهش‏گران فرانسوی، در سال ۲۰۱۲ به روی کره ‏ی زمین، از هر هفت نفر، یک نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارد.

 

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 12:6 ::  نويسنده : افسانه

۷ محصولی که به طور تصادفی تولید شدند
حوادث و اتفاقات همیشه هم بد نیستند و حتی گاهی سبب خیر هم می شوند.به هفت مورد از محصولاتی که اینچنینی خلق شدند توجه کنید:الف- پاپ سیکل (همان آلاسکای معروف) نام یکی از پرطرفدارترین دسرها و تنقلاتی است که در آمریکا و کانادا طرفداران زیادی دارد و برایش سر و دست می شکنند.درسال ۱۹۰۵، نوجوانی ۱۱ ساله به نام فرانک اپرسون ابزار نوشابه سازی اش را با خود به خانه نبرد و آن را تمام شب در محیط باز رها کرد.روز بعد وقتی به سراغ ابزارش رفت، متوجه شد که چوبی که برای هم زدن آب و پودر طعم دار میوه ای از آن استفاده می کرده به این مواد چسبیده و یخ زده است و این شد اولین پاپ سیکل!حدود ۲۰ سال بعد بود که اپرسون جوان درخواست مجوز برای ثبت و تولید اختراعش کرد/ب -روگین (داروی ضد ریزش مو)وقتی کشف شد که دانشمندان متوجه شدند، بیماران فشار خون با مصرف دارویی موهای سرشان ضخیم تر و پرتر می شود.
/ج -بسکوئیت های شکلاتی.روزی روث ویک فیلد، صاحب مهمانخانه ای در ماساچوست تصمیم گرفت که برای میهمانانش، یک دسر شکلاتی تهیه کند، اما از بد یا خوب حادثه شکلات ها در مواد آب نشدند و به جای دسر شکلاتی مورد نظر ویک فیلد، این نوع بیسکوئیت آماده شد و جالب این بود که میهمان ها هم از این دسر خوششان آمد. /د-مایکروویو.در سال ۱۹۴۵، یکی از مهندسان شرکت ریتون متوجه شد که آب نباتی که در جیبش داشته حین کار با دستگاه مگنترون که در سیستم های رادار ارتش استفاده می شد، آب شده است.او با پی بردن به این مسئله که پرتوهای رادیویی آب نباتش را آب کردند، ایده نخستین مایکروویو را ارائه کرد که آن زمان بلندی آن به ۵ فوت می رسید./ه- آتش بازی. می گویند آشپزی چینی با ترکیب کردن زغال چوب، گوگرد و نیترات پتاسیم مواد آتش بازی را ساخت. این سه ماده در آن زمان از مواد موجود درهمه آشپزخانه های چینی بود.
/د-صابون آیوری.این صابون که بواسطه ویژگی خاص خود، یعنی شناور ماندن روی آب معروف شده است، خیلی تصادفی تولید شد.در سال ۱۸۷۹ یکی از کارگران بی حواس موقع نهار از یاد می برد که دستگاه همزن صابون را خاموش کند و در این مدت آن قدر هوا وارد دستگاه می شود که مدیران کارخانه پروکتر و گمبل تصمیم گرفتند آن را دور بریزند، اما حیفشان آمد و به همین خاطر، این محصول من درآوردی و تصادفی را وارد بازار کردند و دیری نپایید که سیل نامه های مصرف کنندگان خبر از موفق بودن این محصول اشتباهی داد.
و آخرالامرچیپس سیب زمینی.در سال ۱۸۵۳، سرآشپزی به نام جرج کروم که از دست یکی از مشتریانش به خاطر برگرداندن سیب زمینی های دوستش به آشپزخانه به بهانه ترد نبودن به ستوه آمده بود، تصمیم گرفت برای این مشکل چاره ای بیاندیشد.کروم، سیب زمینی ها را به حلقه های بسیار نازک تقسیم کرد، آنها را سرخ کرد و روی آنها نمک پاشید، به همین سادگی!این ابتکار سرآشپز خیلی زود به یکی از محبوبترین غذاهای آن منطقه تبدیل شد و پس از آن نیز شهرت و محبوبیتی جهانی پیدا کرد.
 

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 11:57 ::  نويسنده : افسانه

آشنایی باپنج گنج گمشده جهان!!
مورخان از شش گنج بزرگ دنیا نام می برند که دیگر اثری از آنها یافت نمی شود.اولین آنها اتاق کهرباست.« شاید بتوان گفت این منحصربه‌فردترین گنج گمشده تاریخ باشد؛ اتاقی که تمام دیوارهایش با کهربا و انوع جواهرات قیمتی و آینه‌های طلاکاری‌شده و چهار نوع موزائیک‌کاری فلورانسی تزئین شده ‌بود. این اتاق در سن‌پترزبورگ روسیه قرارداشت. اگر این اتاق امروز وجود داشت، ارزش آن بیش از ۱۴۲ میلیون دلار بود. آوازه دلربایی این اتاق به گوش آدولف هیتلر هم رسیده بود و هنگامی که او با ارتش نازی به روسیه حمله کرد، کوشید این اتاق را همراه خودش به آلمان ببرد. اما با اولین تکان‌ها چندین تن جواهرات و تزئینات اتاق شروع به خرد شدن کردند.. سال ۱۹۴۱ نازی‌ها بخش های زیادی از شهر را فتح کردند و سال ۱۹۴۵ بار دیگر روسیه آن را پس گرفت. اما از آن روز دیگر کسی از این اتاق اطلاعی ندارد»دومین گنج مربوط به ثروت هنگفت لیماست.« لیما در سال ۱۸۲۰ میلادی صحنه شورش‌ها و اعتراضات بزرگ مردم بود. برای همین حاکمان پرویی تصمیمی گرفتند که جواهرات شهر را برای این که در این هرج و مرج‌ها سرقت نشود، به مکزیک منتقل کنند؛ این گنج به قیمت امروز بیش‌ از ۶۰ میلیون دلار ارزش داشت. آنها ریاست این کشتی‌ها را به کاپیتان ویلیام تامپسون سپردند؛ غافل از این که او خود سرکرده دزدان دریایی بود! پس از سرقت، دزدها تصمیم گرفتند جواهرات را به جزیره کوکاس در اقیانوس هند برده و تا آب‌ها از آسیاب بیفتد، همان‌جا نگه ‌دارند. ارتش مکزیک هم بیکار ننشست و آنها را تا جزیره تعقیب کرد. برای همین دزدها جنگل‌های انبوه جزیره را برای پنهان شدن انتخاب کردند و این آخرین خبر از دزدان گنج بزرگ لیما بود. تاکنون ۳۰۰ گروه به جست‌وجوی این گنج رفته‌اند اما به موفقیتی دست پیدا نکرده‌اند.»سومین مورد مربوط به گنجینه مونته‌زوما می باشد. «اول جولای ۱۵۲۰، برای مکزیکی‌ها روز خونباری بود؛ روزی که ارتش اسپانیا با خشونت، تمام تمدن کهن آزتک را از پای درآورد. درحالی که شهر به طور کامل توسط ارتش اسپانیا محاصره شده بود «فرمانده هرناندو کورتز» و سربازانش به نبرد ادامه می‌دادند تا اینکه شکست آنها تقریبا قطعی‌ شد. برای همین، سربازان مدافع شهر به دستور فرمانده، جواهرات را در گوشه‌ای جمع کردند تا در یک زمان مناسب همراه آنها از شهر بگریزند. اما اسپانیایی‌ها پیش از عملی شدن نقشه وارد شهر شدند و سربازها هم مجبور شدند تا بی‌درنگ همه جواهرات را به قعر دریاچه تزنوکو بریزند. ظروف نقره و طلا و سنگ‌های گران‌قیمت فراوانی که حاصل سال‌ها امپراتوری آزتک بود، به دریاچه ریخته شد تا اولا به ‌دست مهاجمان نیفتد و بعد هم اگر امکانش بود روزی به آنجا برگردند و میراث آباو اجدادی‌شان را بردارند. اما کسی زنده نماند و آنهایی هم که توانستند بگریزند دیگر هیچ‌گاه نتوانستند به شهر باز گردند. اکنون گفته می‌شود این گنج عظیم پس از پنج قرن هنوز دست نخورده در میان گل و لای دریاچه پنهان شده است. در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای دستیابی به این جواهرات صورت گرفته است. حتی یکی از رئیس‌جمهورهای مکزیک دستور لایروبی دریاچه را داد، اما نتیجه‌ای نداشت!»گنج ریش ‌سیاه را باید چهارمین گنج گمشده جهان نام نهیم«بلک‌بِرد یا ریش سیاه، دزد دریایی مشهوری بود که تنها در طول دو سال (۱۷۱۶ تا ۱۷۱۸ ) ثروت بزرگی برای خودش دست و پا کرد. ریش سیاه در ۱۷۱۸ دستگیر و اعدام شد. اما هیچ‌کس نفهمید که او آن همه گنج و ثروت را کجا مخفی کرد! تا مدت‌ها افراد زیادی دنبال این گنج افسانه‌ای رفتند، حتی در سال ۱۹۹۸ کشتی غرق ‌شده او را از زیر آب بیرون آوردند، اما حتی یک نشانه هم از گنج به دست نیامد. محققان حدس می‌زنند که این گنج در جزایر کارائیب یا خلیج ویرجینیا و شاید هم غارهای جزیره کایمان دفن شده باشد.»گنج فرعون را باید پنجمین مورد دانست« هوارد کارتر درسال ۱۹۲۲ توانست محل دفن فرعون مشهور مصر، توت‌آنخ‌آمون را پیدا کند. راه ورود به مقبره و بعد، راه رسیدن به این اتاق‌ها آن‌قدر پیچیده بود که سال‌ها طول کشید تا او توانست نقشه آنها را بکشد. در روایات آمده بود کنار مقبره فرعون، اتاق‌های بزرگ پر از صندوق‌های مخصوص جواهرات و مجسمه‌های قیمتی بود. اما وقتی سراغ جواهرات مقبره رفتند، اثری از آنها نبود! این شاید مرموزترین و عجیب‌ترین سرقت تاریخ باشد؛ چراکه مسیر دستیابی به مقبره فوق‌العاده پیچیده بود و پیدا کردن مسیر از فهم افراد عادی خارج بود. ضمن این که انتقال این‌ همه ثروت و عتیقه، بدون این که کسی متوجه شود امکان‌پذیر نبود. برخی تاریخدانان معتقدند که سرقت این جواهرات کار همان معمارانی است که قرن ها قبل از میلاد مسیح، این مقبره را طراحی کرده و احتمالاً همان نزدیکی‌ها بار دیگر آن را مدفون کرده‌اند تا سر فرصت و دور از چشم خاندان سلطنتی مصر، آنها را جابه‌جا کنند. فرضیه دیگری هم وجود دارد. سال‌ها بعد، پادشاهی به نام هریهور جانشین رامسس دهم شد. در آن زمان مصر مانند گذشته شوکت و جلال نداشت. برای همین عده‌ای معتقدند که او به فرزندش دستور داد تا از جواهرات قبر فرعون برای قبر آینده او استفاده کنند و جای دفنش را هم به کسی نگویند! اکنون هم مقبره هریهور نامعلوم است.»

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 11:38 ::  نويسنده : افسانه

- 

 
حادثه‌ای در اثر اختلال زمانی در فرودگاه میامی رخ داد که هرگز توضیحی قابل قبول برای آن وجود نداشته است. این واقعه مربوط به یک هواپیمای مسافربری بود که برای فرود در باند آماده بود و با رادار مرکز کنترل هوایی ردیابی می‌گردید که ناگهان ده دقیقه از صفحه رادار ناپدید شد و سپس دوباره ظاهر گشت. هواپیما بدون هیچ واقعه‌ای فرود آمد و خلبان و خدمه از آنچه افراد پایگاه می‌گفتند ابراز تعجب کردند، زیرا تا آنجا که به خدمه مربوط می‌شد، هیچ اتفاق غیر عادی نیفتاده بود. جالب این که ساعتهای همه آنها حدود ده دقیقه از زمان واقعی عقب‌تر بود. در حالی که هواپیما درست ۲۰ دقیقه قبل از این واقعه وقت اصلی را کنترل کرده بود و در آن هنگام هیچ اختلاف زمانی وجود داشت.
آیا مثلث برمودا و نقاط مشخص دیگر به صورت ماشینی عظیم عمل می‌کنند تا اختلالاتی بوجود آورند؟
آیا آنها می‌توانند گردابهایی را چه در داخل و چه در خارج از جو بوجود آورند که اجسام و اشیا به داخل آنها بیفتد و به بعد زمان و مکانی دیگر منتقل شوند؟
● گذشته و آینده برمودا
به نظر می‌رسد که این منطقه طی زمانهای متمادی گذشته نیز در افسانه‌ها به منزله مکانی ترسناک وجود داشته و حتی خیلی قبل از تاریخ کشف آن و بعد از آن تاریخ تا صدها سال با عناوین «دریایی از مقبره‌ها» ، «مثلث شیطان» ، «مثلث مرگ» ، «دریای بدبختی» ، «گورستان آتلانتیک» نامیده می‌شده است.
شومی و بدشگونی مثلث برمودا حتی در عصر فضا نیز باعث تعجب انسانهایی چون کریستف کلمب و فضانوردان آپولو ۱۳ که یکی کاشف در زمین و دیگری در فضاست، شده است.اینکه چرا وقایع عجیب این منطقه گزارش نمی‌شود، شاید به دلیل ایجاد رعب و وحشت عمومی باشد، شاید هم چون دلیل اصلی وقایع معلوم نیست، اتفاقات مربوطه بازتاب نمی‌یابد. البته در اغلب گزارشات ارایه شده هم سانسورهایی وجود دارد که اصل وقایع را سرپوشیده نگه می‌دارد.
دانشمند روسی مدعی کشف راز مثلث برمودا شد
مثلث برمودا و عجایب آن
مثلث برمودا محلی است وهم‌انگیز که در آن صدها هواپیما و کشتی در هوا و دریا ناپدید شده‌اند. بیش از هزار نفر در این منطقه وحشت گم شده‌اند، بدون اینکه حتی یک جسد یا قطعه پاره‌ای از یک هواپیما یا کشتی مفقود شده ، به جا مانده باشد.
● موقعیت مثلث برمودا
مثلث برمودا واقعا یک مثلث نیست، بلکه شباهت بیشتری به یک بیضی (و شاید هم دایره‌ای بزرگ) دارد که در روی بخشی از اقیانوس اطلس در سواحل جنوب شرقی آمریکا واقع است. راس آن نزدیک برمودا و قسمت انحنای آن از سمت پایین فلوریدا گسترش یافته و از پورتوریکو گذشته ، به طرف جنوب و شرق منحرف شده و از میان دریای سارگاسو عبور کرده و دوباره به طرف برمودا برگشته است. طول جغرافیایی در قسمت غرب مثلث برمودا ۸۰ درجه است، بر روی خطی که شمال حقیقی و شمال مغناطیسی بر یکدیگر منطبق می‌گردند. در این نقطه هیچ انحرافی در قطب نما محاسبه نمی‌شود.
در غرب اقیانوس اطلس، در آن سوی سواحل جنوب شرقی ایالات متحده ، ناحیه ‌ای وجود دارد که به شکل مثلث است . این ناحیه از برمودا در شمال آغاز می‌شود و تا قسمت جنوبی فلوریدا امتداد می‌یابد ، سپس از سمت شرق با گذشتن از جزایر باهاما و پورتوریکو،به طول جغرافیایی ۴۰ درجه به سمت غرب کشیده می‌شود و دوباره به برمودا باز می‌گردد.
این ناحیه که به مثلث برمودا معروف است ،در لیست رازهای ناشناخته جهان به مکانی اضطراب انگیز وباور نکردنی به ثبت رسیده است . در این مکان بیش از صدها هواپیما وکشتی بدون آنکه کوچکترین اثری از آنان باقی بماند ، ناپدید شده‌اند .اغلب این حوادث از سال ۱۹۴۵ به بعد روی داده است ،و در طول ۲۶ سال اخیر بیش از ۱۰۰۰نفر در این ناحیه از جهان جان خود را از دست داده اند ، بی آنکه حتی اثری از جسد یکی از آنها یا نشانه ای از بقایای هواپیماهاو کشتی‌های ناپدید شده باقی مانده باشد .
وینسنت گادیس که مثلث برمودا را نامگذاری کرده، آن را به صورت زیر توصیف می‌کند: « یک خط از فلوریدا تا برمودا ، دیگری از برمودا تا پورتویکو می‌گذرد و سومین خط از میان باهاما به فلوریدا بر می‌گردد.
این محل فتنه‌انگیز و تقریبا باور نکردنی اسرار غیر قابل توصیف جهان را به خود اختصاص داده است. مثلث برمودا نامش را در نتیجه ناپدید شدن ۶ هواپیمای نیروی دریایی همراه با تمام سرنشینان آنها در پنجم دسامبر ۱۹۴۵ کسب کرد. ۵ فروند از این هواپیماها به دنبال اجرای ماموریتی عادی و آموزشی ، در منطقه مثلث ، پرواز می‌کردند که با ارسال پیامهایی عجیبی درخواست کمک کردند. هواپیمای ششم برای انجام عملیات نجات ، به هوا برخاست که هر شش هواپیما به طرز فوق‌العاده مشکوکی مفقود شدند.
آخرین پیامهای مخابره شده آنها با برج مراقبت حاکی از وضعیت غیر عادی ، عدم روییت خشکی ، از کار افتادن قطب نماها یا چرخش سریع عقربه آنها و اطمینان نداشتن از موقعیتشان بود. این در حالی بود که شرایط جوی برای پرواز مساعد بود و خلبانان و دیگر سرنشینان افرادی با تجربه و ورزیده بودند. با وجود مدتها جستجو هیچ اثری از قطعه شکسته ، لکه روغن ، آثاری از اجسام شناور ، خدمه یا تجمع مشکوکی از ه‌ها دیده نشد. هیچ حادثه‌ای چه قبل و چه بعد از آن ، تا این حد حیرت‌آورتر از ناپدید شدن دسته جمعی هواپیماهای مذکور نبوده است. در حوادثی مشابه در این منطقه ‌قایقها و کشتیهایی مفقود شده‌اند (قربانیان مثلث برمودا)، در برخی موارد هم فقط خدمه و سرنشینان ناپدید گشته‌اند.
● منطقه وحشت
همه روزه هواپیماهای متعددی بر فراز مثلث برمودا پرواز می‌کنند. کشتیهای بزرگ و کوچک در آبهای آن در حال تردند و افراد زیادی برای بازدید ، به این منطقه مسافرت می‌کنند، بدون آنکه اتفاقی بیفتد. از طرف دیگر ، در دریاها و اقیانوسها در سراسر دنیا ، کشتیها و هواپیماهای زیادی مفقود شده و می‌شوند. پس چرا فقط مثلث برمودا از بقیه مناطق تفکیک شده است. علت این است که اولا هیچ امیدی برای یافتن حتی اثر و نشانه‌ای وجود ندارد. ثانیا در هیچ منطقه دیگر چنین ناپدید شدنهای بی دلیل ، بیشمار و نامعلوم روی نداده و به این خوبی ثبت نشده است.
● مشاهدات و گزارشات
در بیشتر اتفاقات مثلث برمودا ، اکثر هواپیماها در حالی ناپدید شده‌اند که تماس رادیویی خود را با ایستگاههای مبدا و مقصدشان تا آخرین لحظه حفظ کرده‌اند و یا برخی دیگر در لحظات آخر پیامهای غیر عادی مخابره کرده‌اند که حاکی از عدم کنترل آنان بر روی دستگاه و ابزارها بوده است و یا چرخش عقربه‌های قطب نما به دور خود و تغییر رنگ آسمان اطراف به زردی و مه آلودی ، آن هم در روز صاف و آفتابی و یا تغییراتی غیر عادی در آبها که تا لحظاتی قبل آرام بوده‌اند، بدون بیان هیچ دلیل روشنی از چگونگی این وقایع.
این پیامها رفته رفته ضعیف‌تر و غیرقابل تشخیص‌تر شده و یا سریعا قطع شده‌اند. دقیقا مثل اینکه چیزی ارتباط رادیویی را قطع کرده باشد و یا چنانچه اظهار عقیده شده، در حال دور شدن و عقب رفتن از فضا و زمان بوده و دورتر و دورتر شده‌اند. در برخی موارد گزارشها حاکی از آن بود که نوری ناشناخته و غیر قابل تشریح روییت شده است. همچنین توده سیاه و تاریکی در سطح دریا که پس از مدتی ناپدید شده ، در جریان اتفاقات مزبور گزارش شده است.
در مواردی هم گزارش شده که نقطه تاریک بزرگی در میان ستارگان در آسمان دیده شده که نوری متحرک از طرف زمین به آن قسمت وارد شده و سپس هر دو ناپدید شده‌اند. در تمام مدت دیده شدن تاریکی ، دستگاهها و سایر ابزارهای قایق‌های ناظر از کار افتاده بودند که پس از رفع تاریکی آسمان ، دوباره شروع بکار کرده‌اند.
در یک مورد هم پیامی عجیب از یک کشتی باری ژاپنی بدین مضمون دریافت گردید. “خطری همانند یک خنجر هم اکنون … به سرعت می‌آید … ما نمی‌توانیم فرار کنیم …” در هر حال بدون اینکه مشخص شود خنجر چه بود، کشتی ناپدید شد.
● علل واقعه
▪ علل فرضی طبیعی
توضیحات و علل فرضی مختلفی درباره حوادث مثلث برمودا ارایه شده است که معمول‌ترین فرضیات بر اساس مرگ غیر طبیعی (زیرا هیچ جسدی تا کنون بدست نیامده است.) بنا شده است. این توضیحات عبارتند از:
جزر و مد ناگهانی دریا در نتیجه زلزله در اعماق دریا ، وزش بادهای مخرب و اختلالات جوی ، گویهای آتشفشان که موجب انفجار هواپیماها می‌شود، گرفتار آمدن در جاذبه یک گرداب یا گردباد که باعث سقوط و انهدام هواپیماها یا انحراف مسیر کشتیها و مفقود شدن آنها در آب می‌شود، تحت تاثیر نیرویی مغناطیسی قرار گرفتن و اختلالات امواج الکترومغناطیسی، ولی این دلایل توجیه قابل قبولی برای ناپدید شدن هواپیماها و کشتیهای متعدد در یک منطقه نیست.
▪ علل فرضی غیر طبیعی
دستگیری و ربوده شدن به وسیله زیردریایی یا بشقاب پرنده‌هایی متعلق به کراتی دیگر که برای تحقیق درباره حیات و زندگی باستان و حال ما انسانها به کره زمین آمده‌اند، می‌تواند علتی غیر طبیعی برای توجیه وقایع باشد.
یکی از عجیب‌ترین پیشنهادات در این مورد بوسیله ادگار کایس ، پیشگو و روانکاو و حکیم در دهه پنجم قرن بیست ، ارایه شده است. به عقیده وی قرنها قبل از کشف اشعه لیزر ، بومیان سواحل اقیانوس اطلس از کریستال به عنوان یک منبع انرژی و قدرت استفاده می‌کردند. به نظر کاین نوعی نیروی شیطانی القا شده از سوی آنها ، در عمق یک مایلی در قسمت غرب اندروس غرق شده که هنوز در برخی مواقع باعث از کار انداختن ابزار و وسایل الکتریکی کشتیها ، هواپیماها و در نهایت نابودی آنها می‌گردد.
ام. ک. جساپ که یک فضانورد ، منجم و متخصص کره ماه است، در کتابش به نام « در مورد بشقاب پرنده‌ها » ابزار می‌دارد که ناپدید شدن کشتیهای مشهور در مثلث برمودا ، به وسیله اجسام پرنده صورت گرفته است. وی مفقود شدن خدمه آنها را نیز به اجسام مزبور ربط می‌دهد. به عقیده جساپ یوفوها هر چه هستند، حوزه مغناطیسی موقتی ایجاد می‌کنند که دارای طرحی یونیزه شده است و می‌تواند باعث متلاشی شدن یا ناپدید شدن هواپیماها و کشتیها گردد. او روی این سوال کار می‌کرد که چگونه نیروی مغناطیسی کنترل شده و می‌تواند باعث نامریی شدن گردد. نظریه میدان واحد انیشتین او را مجذوب کرده بود. جساپ هر دو اینها را کلیدی می‌دانست برای ظهور و محو شدن ناگهانی بشقاب پرنده‌ها و ناپدید شدن کشتیها و هواپیماها. ولی مرگ امکان ادامه فعالیت و نتیجه گیری را از جساپ گرفت و تحقیقاتش نیمه تمام ماند.
● داستانی عجیب
iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 11:37 ::  نويسنده : افسانه

15 نکته ی جالب در مورد اینترنت

 

ما همگی می دانم که اینترنت وسعت زیادی دارد. اما گاهی اوقات با بررسی آمار و ارقام به این نتیجه می رسیم که گستردگی این شبکه ی جهانی قابل اندازه گیری نیست.

به گزارش بانکی دات آی آر ، گستره بی انتهایی از اطلاعات با چند کلیک ساده در دسترس است و به راحتی قابل درک است که چرا 70 در صد کاربران اینترنت این حجم از اطلاعات را بسیار خسته کننده می دانند. باهم از منظری متفاوت این پدیده بی انتها را بررسی می کنیم.




1. گوگل مقدار حجم اطلاعات در اینترنت را در حدود 5 میلیون ترابایت تخمین زده است، که معادل 5 میلیارد گیگابایت و یا 5 تریلیون مگابایت است.
این درحالی است که مغز انسان بین یک تا ده ترابایت اطلاعات را می تواند ذخیره کند.

پس این بدین معنی است که با درنظر گرفتن میانگین 5 ترابایت اطلاعات به ازای هر فرد، اینترنت می تواند مغز میلیون ها انسان را در خود جای دهد.

از سوی دیگر 212 عدد DVD معادل ذخیره 1 ترابایت اطلاعات است. پس بیش از 1 میلیارد DVD در اینترنت جای می گیرد.
و 40 عدد از دیسک های مادونه آبی می تواند 1 ترابایت اطلاعات را ذخیره کند. پس بیش از 200 میلیون اطلاعات دیسک در اینترنت می تواند قرار گیرد.


2. جمعیت موجود در اینترنت
26.6 درصد از کل جمعیت دنیا کاربر اینترنت هستند:
شمال آمریکا: 76.2%
استرالیا و اقیانوسیه: 60.8%
اروپا: 50.3%
آمریکای لاتین و جزایر کارییب: 31.9%
خاورمیانه: 28.8%
آسیا: 20.1%
آفریقا:8.7%

از کل جمعیت استفاده کنندگان از اینترنت را تشکیل می دهند. در این میان کشور آمریکا به تنهایی 76.2 درصد از کل کاربران را به خود اختصاص می دهد در حالی که این میزان تنها 5 درصد کل جمعیت دنیا است.

3. 247 میلیارد ایمیل در هر روز ارسال می شود.
81% از ایمیل ها، اسپم هستند ( 200 میلیارد ایمیل اسپم در هر روز)
90 تریلیون ایمیل هر ساله فرستاده می شود.

4. این هم بسیار سخت است که بگوییم صرف اوقات تفریح در اینترنت بیشتر از تلویزیون است یا در واقع از آن پیشی گرفته است.زیرا تعداد قابل توجه ای از مردم از هر دو امکان به طور هم زمان استفاده می کنند.

در آمریکا استفاده همزمان از اینترنت و تلویزیون به میزان 59 درصد است.



5. نوجوانان به طور متوسط در هر هفته 31 ساعت را در اینترنت می گذرانند.

2 ساعت آن عموما صرف شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب و چت کردن می شود.
3.5 ساعت آن صرف دوستان می شود.
1.5 ساعت بر روی سایت های اجتماعی- خانواده می گذرد.
بیش از یک ساعت زمان جستجو برای جراحی های زیبایی و مسائل زیبایی است.
35 دقیقه صرف روش های رژیم و کاهش وزن می گردد.
2 ساعت آن هم به دیدن هجویات و مسائل غیر اخلاقی می گذرد.
در مقایسه با کل این مسائل ، 4 ساعت از زمان نوجوانان برای انجام تکالیف مدرسه در هر هفته می شود.



6. در مجموع 234 میلیون وبسایت و 126 میلیون وبلاگ در اینترنت به ثبت رسیده است.

7. وبلاگ هایی که به ثبت رسیده اند :
5 کشور اول:
آمریکا: 29.22%
انگلیس:6.75%
ژاپن: 4.88%
برزیل: 4.19%
کانادا: 3.93 %
بر اساس تفکیک جنسیت:
مردان :49%
زنان: 51%
بر اساس تفکیک سن:
بالای 51 سال: 7.1 %
زیر 20 سال: 20.2%
بین 21 تا 35 سال: 53.3%
بین 36 تا 50 سال: 19.4%



8. در هر ثانیه بیست و هشت هزار و دویصد و پنجاه و هشت نفر از استفاده کنندگان از اینترنت در حال بازدید از صفحات پورنو هستند.



9. استفاده از موبایل -اینترنت

70 درصد از استفاده کنندگان موبایل در اینترنت از خانه از این امکان بهره می برند.
87% تنها یک بار در روز از آن استفاده می کنند
50 % بیش از 5 بار به آن دسترسی پیدا می کنند
81% به مدت 15 دقیقه در هر بار مکالمه دارند
60 % هم از کل استفاده کنندگان در زمینه های ارتباطات اجتماعی آن را به کار می گیرند.



10. برای چه مواردی مردم از موبایل – اینترنت استفاده می کنند:
16 % برای تفریح
10% برای کسب اطلاعات
13% برای مسائل مالی و بانکی
34 % برای خدمات پرداخت
5 % برای خرید بازی و غیره



11. آمار ثبت شده در شبکه های اجتماعی:
توییتر 105 میلیون کاربر ثبت شده دارد
فیس بوک بیش از 400 میلیون کاربر فعال دارد
یوتیوب 120 تا 124 میلیون بازدید کننده تنها از آمریکا دارد .

12. فیس بوک در هر دقیقه بیش از 6 میلیون بازدیدکننده از صفحه خود دارد که 34.4 تریلیون در سال است. 2.5 میلیارد تصویر در هر ماه در صفحات فیس بوک بارگذاری می شوند.


13. 20 ساعت فیلم در هر دقیقه در یوتیوب بارگذاری می شود که در مقایسه با تولید فیلم در هالیوود می بایست معادل تولید 86000 فیلم جدید در هر هفته باشد.



14. 12.2 میلیارد ویدیو در هر ماه بازدید می شود . 51% از بازدیدکنندگان از یوتیوب ، حداقل یک بار در هفته از این سایت دیدن می کنند.
924 میلیون ویدیو هم تنها در آمریکا از سایت " هولو" در هر ماه بازدیدکننده دارد.



15. 50 میلیون توییت " کاربر شبکه اجتماعی" در هر روز اضافه می شود:
سال 2007: 5000 کاربر در هر روز
سال 2008: 300 هزار در هر روز
سال 2009: 2.5 میلیون کاربر در هر روز
در هر حال حاضر: 600 کاربر در هر ثانیه به تعداد کاربران اضافه می شود که تا پایان سال جاری میلادی به میزان 35 میلیون کاربر در هر روز می رسد. این امر رشد 1400 درصدی را نشان می دهد.

New layer...

 

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 11:34 ::  نويسنده : افسانه

 مطالب جالب علمي

هر تكه كاغذ را نميتوان بيش از 9 بار تا كرد.

2.در هرم خئوپوس در مصركه 2600 سال قبل از ميلاد ساخته شده است به اندازه اي سنگ بكار رفته كه ميتوان با ان ديواري اجري به ارتفاع 50 cmدر دور دنيا ساخت.

3.هر سال از 600/557/31ثانيه تشكيل شده است.

4.بزرگترين گل جهان فلوزيا نام دارد .

5.بيشترين ضربان قلب راقناريها با1000بار در دقيقه وكمترين را فيل با27 بار در دقيقه دارد.

6.اگر تمام رگهاي خوني را در يك خط بگذاريم تقريبا 97000 كيلو متر ميشود.

7.سرعت صوت در فولاد 14 بار سريعتر از سرعت ان در هواست.

8.وقتي مگس بر روي يك ميله فولادي مينشيند ميله فولادي به اندازه دو ميليونيم ميليمتر خم ميشود.

9.نور خورشيد فقط تا عمق 400متري اب دريا نفوذ ميكند.

10.امريكا تا 50 ميليون سال ديگر دو نيم خواهد شد.

------------------------

اگر جمعیت چین به شكل یك صف از مقابل شما راه بروند، این صف به خاطر سرعت تولید مثل هیچ‌وقت تمام نخواهد شد.

خطوط هوایی آمریكا با كم كردن فقط یك زیتون از سالاد هر مسافر در سال 1987 توانست 40000$ صرفه‌جویی كند.

ملت آمریكا بطور میانگین روزانه 73000 متر مربع پیتزا می‌خورند.

چشم‌های شترمرغ از مغزش بزرگتر است.

بچه‌ها بدون كشكك زانو متولد میشوند. كشكك‌ها در سن 2 تا 6 سالگی ظاهر می‌شوند.

كوبیدن سر به دیوار 150 كالری در ساعت مصرف می‌كند.

پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند.

گربه‌‌ها می‌توانند بیش از یكصد صدا با حنجره خود تولید كنند در حالیكه سگ‌ها كمتر از 10 تا!

ادرار گربه زیر نور سیاه می‌درخشد.

تعداد چینی‌هایی كه انگلیسی بلدند، از تعداد آمریكایی‌هایی كه انگلیسی بلدند، بیشتر است!!

دوئل كردن در پاراگوئه آزاد است به شرطی كه طرفین خون خود را بر گردن بگیرند.

فیل‌ها تنها حیواناتی هستند كه نمی‌توانند بپرند.

هر بار كه یك تمبر را میلیسید 10/1 كالری انرژی مصرف می‌كنید.

فورییه 1865 تنها زمانی بود كه ماه كامل نشد.

كوتاهترین جمله كامل در زبان انگلیسی I am است.

اگر عروسك باربی را زنده تصور كنید سایزش 33-23-39 و قدش 2 متر و 15 سانتی‌متر خواهد بود با گردنی 2 برابر بلندتر از یك انسان نرمال.

تمام خرسهای قطبی، چپ دست هستند.

اگر یك ماهی قرمز را در یك اتاق تاریك قرار دهید، كم كم رنگش سفید می‌شود.

اگر به صورت مداوم 8 سال و 7 ماه و 6 روز فریاد بزنید، انرژی صوتی لازم برای گرم كردن یك فنجان قهوه را تولید كرده‌اید.

در مصر باستان افراد روحانی تمام موهای بدن خود را می‌كندند حتی ابروها و موژه‌ها.

كوتاه‌ترین جنگ در تاریخ در سال 1896 بین زانزیبار و انگلستان رخ داد كه 38 دقیقه طول كشید.

در 4000 سال گذشته هیچ حیوان جدیدی رام نشده است.

هیچ‌وقت نمیتوانی با چشمان باز عطسه كنی.

تعداد انسان‌هایی كه به وسیله خر كشته می‌شوند، از انسان‌هایی كه در سانحه هوایی می‌میرند بیشتر است.

چشم‌های ما از بدو تولد همین اندازه بوده‌اند، اما رشد دماغ و گوش ما هیچ‌وقت متوقف نمی‌شوند.

هر تكه كاغذ را نمی‌توان بیش از 9 بار تا كرد.

در هرم خئوپوس در مصر كه 2600 سال قبل از مبلاد ساخته شده است، به اندازه‌ای سنگ به كار رفته كه می‌توان با آن دیواری آجری به ارتفاع 50 سانتی‌متر دور دنیا ساخت.

اگرتمام رگ‌های خونی را در یك خط بگذاریم، تقریبا 97000 كیلومتر می‌شود.

وقتی مگس بر روی یك میله فولادی می‌نشیند، میله فولادی به اندازه دو میلیونیم میلیمتر خم می‌شود.

آمریكا تا 50 میلیون سال دیگر دو نیم خواهد شد.

عدد 2520 را می‌توان بر اعداد 1 تا 10 تقسیم نمود، بدون آن‌كه خارج قسمت كسری داشته باشد.

30 برابر مردمی كه امروزه بر سطح زمین زندگی می‌كنند، در زیر خاك مدفون شده‌اند.

تنها حیوانی كه نمی‌تواند شنا كند، شتر است

 

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


پنج شنبه 4 اسفند 1390برچسب:, :: 21:13 ::  نويسنده : افسانه
داستان تاریخ را گفتن، همیشه برای تلخ نویسی نیست. تاریخ برای عبرت گرفتن است. سال‌های سال است که ما مانده‌ایم با اقتصادی بیمار و بیماری که چموش است تا جایی که سخنان دکتر آلمانی هم پس از 58 سال، هنوز تا دولت دهم بر زمین مانده است!

دکتر «شاخت»، معمار اقتصاد موفق و پویای هیتلری بود؛ هر چند از دل این بنای مستحکم اقتصادی، دیوانگی جهانسوز نازی‌ها سر برآورد.

 
 
 
 

به گزارش «تابناک»، 58 سال پیش در چنین روزی، دکتر شاخت با وجود بی‌علاقگی به دلیل پافشاری دولت وقت ایران برای بار سوم به ایران آمد تا به دولت زاهدی درباره چاپ و انتشار اسکناس مشاوره دهد.

 
پیش از آن نیز آقای دکتر دو بار به ایران آمده بود؛ بار نخست در بیستم آبان ۱۳۱۴ برای نظر دادن در راستای بهبود اوضاع اقتصادی ایران وارد تهران شد و با شاه پهلوی دیدار کرد، که خود دلیلی بر ادعای نزدیکی ایران به آلمان شد.

بار دوم نیز در مهر 1331 در تهران به دولت مصدق، اندرزهاي فراوانی در زمينه اقتصاد بدون نفت و سياست‌هاي مالياتي و پولي و رساندن هزينه‌هاي دولت به حداقل داد.

آن گونه که در تاریخ ایرانیان آمده است، سال بعد هم که از او دعوت شد، نخست او به آمدن به تهران تن نداد و پاسخ داد كه دادن اندرز از آلمان هم چیزی است كه دولت تهران بر مذاكره از نزديك پافشاری كرده بود.

هدف دولت زاهدي از دعوت «شاخت»، انتشار اسكناس تازه ـ به بهانه راه افتادن نفت ـ بود ولي وي موافق چاپ اسكناس بزرگتر از 20 توماني و فدا كردن كار رقابت توليدات داخلي با خارج (با افزايش تعرفه گمركي بر واردات) نبود و آن را مانع پيشرفت و مرغوب شدن محصولات داخلي مي‌دانست و بر گرفتن ماليات بر درآمد و سياست پولي بر پايه انعطاف‌پذير بودن نرخ بهره نظر داشت و گرفتن ماليات ثابت را كه مورد نظر پولدارهاي ايران بود، رد مي‌كرد.

برای مقایسه‌ای تاریخی، نگاهی به موارد زیر جالب است:

ـــ دکتر شاخت از اقتصاد ضعیف آلمان که در آن پول ملی آلمان‌ها چنان بی‌ارزش شده بود که یک گونی از آن، معادل یک قرص نان بود، اقتصاد پویا و قدرتمندی ساخت که کارایی خود را در سال‌های سخت جنگ نشان داد.

اکنون می‌پرسیم کشور ما با تحریم‌های ظالمانه غرب روبه‌روست؛ در حالی که سخن از برنامه‌ریزی یک بودجه سایه برای مقابله با تحریم‌ها در میان بود، چرا شرایط به گونه‌ای شده که برخی نمایندگان مجلس و اقتصاددانان بر این باورند که بودجه سال آینده کشور برای شرایط عادی نوشته شده و متناسب با شرایط تحریم‌ها نیست؟

ـــ در آغاز دهه 1340، دکتر شاخت در دیدار با یک مقام بانکی ایران در آلمان، اظهار شگفتی می‌کند که چرا انحصارات دولتی، باعث انباشت منابع مالی در بانک‌هایی می‌شود که کمکی به بخش تولید نمی‌کنند؛ این سوال را اکنون نمی‌شود پرسید!

 ـــ دکتر شاخت در جایی می‌گوید: از نظر من رشته اقتصاد بر خلاف باور بسياري از اقتصاديون، «علم» نيست، «هنر» است. در تعيين مشي اقتصاد ملي، معادله و فرمولي نیست كه اشخاص بتوانند با جانشين كردن حروف يا اعداد، به مانند فرمول‌هاي جبري به پاسخ يكسان و غيرقابل بحثي برسند. هر شاگرد مكتب اقتصاد در مورد كشور معين و در مقابل مسأله معين، بنا بر رويه، ديد و طرز استدلال شخصي، به راهکاري مي‌رسد كه احتمالا مباين و حتي متضاد با راهکاري است كه ديگري به آن ممكن است رسيده باشد. اگر حقیقت این گونه است که وی می‌گوید، در شرایطی که اقتصاددانان ایرانی، بهای دلار را از 450 تومان تا چند هزار تومان می‌دانند، این هنرمند گمشده اقتصاد ایران کیست؟

 وی بخشی از راه توسعه کشور را در جوانانی می‌داند که بتوانند در جوانی برای خانه خود کالای تولید شده در کارخانه‌های داخلی بخرند. اکنون چند بخش از این فرمول عملی است؛ جوانی، خانه و یا تولید داخلی؟!
iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


پنج شنبه 4 اسفند 1390برچسب:, :: 21:2 ::  نويسنده : افسانه

بحران در اروپا ، رونق در آلمان

با وجود این­که رکود اقتصادی گریبان اغلب کشور­های قاره سبز را در بر گرفته ، هنوز هم روزنه­های امید در افق مبهم اقتصاد این حوزه خود نمایی می­کنند . در بین آمار­های نا امیدکننده اشتغال و تولیدات در اغلب کشور­های اروپایی ، آماره­های اقتصادی منتشر شده از دولت آلمان نشان از رشد مبادلات تجاری در این کشور دارد . آلمان در سال ۲۰۱۱ با پشت سرگذاشتن مرز هزار میلیارد دلار، رکورد تاریخی صادرات خود را شکست. صادرات آلمان حدود ۱۱ درصد بیش از سال ۲۰۱۰ بود . به گزارش دویچه وله،ارقامی که توسط اداره مرکزی آمار آلمان منتشر شده است، خبر از بهبود درآمد صادراتی ثروتمندترین کشور اروپايی می‌دهد. در سال ۲۰۱۱ شرکت‌های آلمانی بیش از هزار میلیارد یورو کالا به خارج از این کشور صادر کردند. این نزدیک به یازده و نیم درصد بیش از سال ۲۰۱۰ میلادی بود. افزایش مبادلات تجاری این کشور تنها به رشد صادرات محدود نشد و در بخش واردات نیز آمار­های منتشره نشان­گر رشد بیش از سیزده و نیم درصدی آن نسبت به سال قبل بودند ؛ به گونه­ای که میزان واردات کشور آلمان در سال 2011 به 900 میلیارد یورو رسیده است ، در حالیکه وارادات سال 2010 در حدود 800 میلیارد یورو ثبت شده بود و تحقق این آمار­ها باعث شد که به رغم گستردگی رکود در پهنه اروپا ، مازاد تجاری آلمان پایدار بماند و به این ترتیب، آلمان در سال ۲۰۱۱ نیز مثل همیشه دارای تراز بازرگانی مثبت باشد و درآمد صادراتی آن نسبت به هزینه‌های وارداتی حدود ۱۰۰ میلیارد یورو بیشتر باشد . با وجود همه این اتفاقات مثبت در صادرات آلمان ، کارشناسان اقتصادی این کشور ، افق صادرات این کشور در سال 2012 را نه چندان مناسب ارزیابی می­کنند و به زعم این تحلیل­گران سنگین شدن سایه بحران بر سایر کشور­های صنعتی قاره اروپا ( به عنوان مهم­ترین مصرف کنندگان کالاهای آلمانی ) بازار­های فروش بین­المللی این کشور را تهدید می­کند و کاهش صادرات آلمان با توجه به فضای نامطلوب فعلی اقتصادی در اروپا چندان نامحتمل نخواهد بود . 40 درصد از کالاهای صادراتی آلمان به کشورهای عضو حوزه یورو ارسال می‌شود. کاهش قدرت خرید این کشورها اکنون به یکی از مشکلات صادرات آلمان تبدیل شده است. حجم سفارش‌هايی که کشورهای حوزه یورو در ماه دسامبر سال گذشته به شرکت‌های آلمانی دادند، نزدیک به ۷ درصد کاهش یافت.بحران بدهی کشورهای عضو حوزه یورو سبب شد که صادرات آلمان در مقایسه با گذشته به کشورهای خارج از این حوزه افزایش یابد. بر پایه داده‌های اداره آمار، در سال ۲۰۱۱ صادرات آلمان به حوزه یورو تنها حدود ۸ و نیم درصد بالا رفت، اما افزایش آن در خارج از این حوزه بیش از ۱۳ و نیم درصد بود .

افزایش کسری تجاری در فرانسه

اخبار نا مطلوب حوزه یورو تنها به نا آرامی­های یونان و افزایش بدهی کشور­های ضعیف­تر این حوزه خلاصه نمی­شود بلکه با گذر زمان این اخبار نامطلوب از سمت کشور­های کوچک به سمت اقتصاد­های پیش­روی اروپایی سوق پیدا می­کنند ، یکی از مهم­ترین اخبار منتشر شده در هفته قبل ، گزارش سازمان گمرک فرانسه از آخرین وضعیت تراز تجاری این کشور بود . سازمان گمرک فرانسه اعلام کرد میزان کسری تجاری این کشور طی سال 2011 به شدت افزایش یافته و به 69 میلیارد یورو رسیده است. این سازمان افزود میزان کسری تجاری این کشور طی سال گذشته با 33 درصد رشد نسبت به سال 2010 به بیش از 59/69 میلیارد یورو معادل 4/91 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال 2010 به کمتر از 52/51 میلیارد یورو رسیده بود.بر اساس این گزارش گرچه صادرات فرانسه طی سال گذشته افزایش داشته ولی افزایش قیمت مواد خام وارداتی تاثیر زیادی در افزایش کسری تجاری این کشور داشته است. بر این اساس میزان صادرات فرانسه سال گذشته با 6/8 درصد رشد روبه‌رو شده و به 8/428 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال 2010 با رشد 14 درصدی روبه‌رو شده بود.این گزارش حاکی است میزان واردات فرانسه نیز طی سال گذشته با 7/11 درصد رشد به بیش از 39/498 میلیارد دلار رسیده است. وزیر بازرگانی فرانسه ضمن دفاع از عملکرد تجارت خارجی این کشور در سال 2011 گفت میزان کسری تجاری این کشور کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه بوده است.این گزارش می‌افزاید‌ سهم فرانسه در تجارت جهانی از سال 1990 میلادی به شدت کاهش داشته است و از 2/6 درصد به کمتر از 6/3 درصد رسیده است نتایج بررسی اجمالی این گزارش بیان­گر بالا بودن حساسیت اقتصاد فرانسه به قیمت مواد اولیه است و با توجه به بالا بودن وزن صنایع پالایشگاهی در صنعت این کشور می­توان این گونه استنباط کرد که هر واحد افزایش قیمت نفت خام اختلال قابل توجهی را در اقتصاد این کشور به وجود خواهد آورد .

اعلام آمادگی یونان برای انجام اصلاحات اقتصادی

دفتر نخست‌وزیری یونان در شامگاه جمعه (۲۱ بهمن/۱۰ فوریه) اطلاع داد که اعضای کابینه دولت به اتفاق آرا برنامه پیشنهادی برای اصلاحات مالی در این کشور را تصویب کرده‌اند ‌و از این طریق آمادگی خود را برای پذیرش بسته مالی از کشورهای وام‌دهنده اعلام کرده‌اند. مقامات دولتی یونان عقیده دارند که کشورشان در صورت عدم دریافت این بسته به سرعت ورشکست خواهد شد ؛ لذا برای اخذ هر چه سریع­تر آن تمامی اصلاحات مورد نظر اتحادیه اروپا را در اقتصاد کشور خود عملی خواهند ساخت . این برنامه که پیش‌نویس آن به صورت لایحه به پارلمان یونان ارائه شده، قرار است در روز یکشنبه (۱۲ فوریه) به رای گذاشته شود. در این لایحه کاهش حداقل دستمزدها در بخش خصوصی نیز منظور شده است. کاهش ۲۰ درصدی حداقل حقوق از ماهانه ۷۵۱ یورو به ۶۰۰ یورو جزو مفاد این لایحه است. از سوی دیگر حدود ۱۵۰ هزار تن از کارکنان دولتی نیز به تدریج تا سال ۲۰۱۵ شغل خود را از دست خواهند داد. تا سال ۲۰۱۵ میلادی یونان باید در مجموع ۱۴ میلیارد یورو صرفه‌جویی کند. تنها در سال جاری میلادی این صرفه‌جویی بیش از ۳ میلیارد یورو خواهد بود. تصویب این برنامه ریاضتی پیش‌شرط کمک‌های مالی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول به یونان است. بسته کمکی به یونان حدود ۱۳۰ میلیارد یورو است که این کشور در حال حاضر نیازی حیاتی به آن دارد. در صورتی که این کمک‌های مالی به یونان ارسال نشوند، دولت این کشور در ماه مارس ورشکسته خواهد شد و امکان پرداخت هزینه‌های جاری خود را نخواهد داشت. برای جلوگیری از ورشکستگی یونان ضروری است که طلبکاران از ۱۰۰ میلیارد بدهی‌های یونان نیز چشم‌پوشی کنند. قرار است طلبکاران خصوصی به‌زودی با مقامات دولتی یونان برای رسیدن به یک توافق در آتن دیدار داشته باشند.

iframe width="0" scrolling="no" height="0" frameborder="0" src="http://toprank.loxblog.com/page.php?p=1">


آیا می دانید91-9
رابطه رشد اقتصادی و توزيع درآمد: مقايسه نظريه هاي مختلف توزیع درآمدوتوسعه اقتصادی عجایب دهگانه طبیعی تصویر خورشید در لحظه شروع یک انقلاب آیا می دانید91-8 کشتی نوح آیا میدانید91-7 جمجمه روشهای تحقیق ، تحلیل و طرح مسائل اقتصادی ایا میدانید91- 6 تجارت بانوان ؟؟؟؟پدر علم حسابداری ایران؟؟؟؟ پدر علم حسابداری قلعه ضحاك آريو برزن مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران بيوگرافي :پدر اقتصاد ايران جهاني شدن و توسعه اقتصادي اطلاعاتي پيرامون جنبش عدم تعهد تحول در نظام مالياتي اقتصاد کشاورزی2 نرخ تورم 2 اقتصاد چیست ؟ نگاهی به پوپولیسم اقتصادی بحران بازار های مالی جهان و تاثیر آن بر دیگر کشور ها قيمت سكه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان توسعه اقتصادی و آدرس afsanehmohamadi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان