مطالب علمی
 
شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 12:9 ::  نويسنده : افسانه

سراینده واقعی شعر معروف روباه و زاغ کیست؟
همه درس ” روباه و زاغ ” دوران مدرسه را به یاد داریم…همان شعر معروفی که تا به امروز در ذهن اکثر ما مانده است و فکر می کردیم که این شعر سروده ی فردی به نام ” حبیب یغمایی” است .ولی این شعر در واقع در قرن هفده توسط یک شاعر فرانسوی به نام ” ژان دو لا فونتن ” سروده شده است.حبیب یغمایی مترجم این شعر است.

شکاف دیجیتالی چیست؟
شکاف دیجیتالی نابرابری های‌ موجود میان کشور های مختلف‌ جهان‌ است که از چگونگی‌ بهره گیری آنان‌ از تکنولوژی‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ در جهت‌ توسعه‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ ناشی می شود‌.این اصطلاح طی ده سال گذشته کاربرد وسیعی برای بیان تغییرات گسترده در دسترسی به فن‌آوری های اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان یافته است.در دهه ۱۹۹۰ و قبل از ورود رسانه‌های دیجیتالی، متفکران به وجود "شکاف آنالوگی" اشاره می کردند و از این اصطلاح وجود تمایز و تفاوت بر حسب تولید محتوا و دسترسی به فن‌آوری‌های رسانه های سنتی نظیر رادیو، تلویزیون و تلفن را مراد می کردند.بروز شکاف دیجیتالی تاثیرات زیادی در تجارت الکترونیک، اقتصاد و آموزش خواهد داشت. حاصل این امر عقب افتادگی در علوم و فن‌آوری کشورهای در حال توسعه خواهد بود. عمیق تر شدن این شکاف به معنای فاصله گرفتن اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورهاست که نتیجه آن تحمیل کالا ها و تولیدات فرهنگی صاحبان تکنولوژی برای سست کردن باورها، سنت ها و فرهنگ ها ی کشورهای در حال توسعه است که پیامدش نوعی استثمار فرهنگی، بحران بی هویتی نسل جوان یاس و افسردگی در سطح جوامع خواهد شد.

نخستین دوره آموزش روزنامه نگاری در ایران
تا سال ۱۳۳۵ در ایران دوره آموزش روزنامه نگاری (به مفهوم آکادمیک) دایر نشده بود .صاحبان روزنامه ها از روزنامه هایی که از خارج وارد می شد و یا این که ناشران در مسافرت های خارجی خود می دیدند الگو می گرفتند. در ۱۳۳۵ هجری خورشیدی (۱۹۵۶ میلادی) موسسه اطلاعات برای تکمیل کادر تحریری خود چنین دوره ای را دایر کرد . دانشجویان این دوره توسط موسسه سنجش هوش و استعداد دانشگاه تهران از میان صدها متقاضی بر گزیده شده بود. این دوره در دو سال متوالی بعدی با حضور دو استاد آمریکایی در ساختمان دانشکده حقوق دانشگاه تهران برپا شد.این دو دوره ویژه بازآموزی روزنامه نگاران شاغل بود. دوره های چهار ساله روزنامه نگاری (لیسانس در دهه ۱۳۴۰) در دانشگاه تهران و مدرسه آموزش عالی وابسته به موسسه کیهان دایر شدند . دانشگاه تهران پس از مدتی، این مقطع را به دلیل نبود بازار کار برای روزنامه نگاران تازه، تعطیل و یک دوره فوق برنامه (گواهینامه) به مدیریت و استادی مسعود برزین (روزنامه نگار قدیمی، زبان دان، نخستین دبیر سندیکای روزنامه نگاران و آخرین مدیرعامل سازمان رادیو ـ تلویزیون نظام سابق) را جانشین آن ساخت که سال ها ادامه یافت. در دوران طولانی ریاست نصرت الله معینیان بر سازمان انتشارات و رادیو و بعداً وزارت اطلاعات و جهانگردی (وزارت ارشاد فعلی) چند دوره کوتاه مدت خبرنویسی برای خبرگزاری پارس (ایرنا) و رادیو و تلویزیون (در آن زمان تلویزیون غیر دولتی و موظف بود اخبار خود را از خبرگزاری پارس دریافت و پخش کند) دایر شد که انضباط سخت بر آنها حکمفرما بود. سپس دوره های روزنامه نگاری چهار ساله و بالاتر در بیشتر دانشگاه ها دایر گردید که ادامه دارند . روزنامه نگاری یک دیسپپلین آکادمیک نیست، باید استعداد این کار را داشت و تمرین و تجربه فراوان لازم دارد. به عبارت دیگر؛ به همان گونه که با رفتن به مدرسه شعر نمی توان شاعر شد با رفتن به مدرسه روزنامه نگاری هم نمی توان یک روزنامه نگار واقعی شد.

اتوبان ابتکار کدام کشور است؟
اتوبان واژه ای آلمانی است . در آلمان هنوز محدودیت سرعت وجود ندارد و وسوسه اتومبیلرانی با سرعت زیاد در اتوبان های پهن جنوب این کشور هر سال بسیاری از علاقه مندان این عرصه را مهمان آلمان می کند.برداشت غالب در آلمان این است که ایده ساخت اتوبان و بهره برداری از نخستین اتوبان متعلق به نازی هاست. این باور عمومی وجود دارد که ساخت اتوبان بخشی از برنامه کارآفرینی گسترده رژیم هیتلر بود. گروهی هم گسترش شبکه بزرگراهی در این کشور را در راستای ایجاد شبکه ارتباطی منسجم و سریع برای چرخش چرخ های ماشین جنگ نازی ها می دانند.ناسیونال سوسیالیست ها ایده ساخت اتوبان را متعلق به شخص پیشوا (آدولف هیتلر) و اجرای آن را هم پس از به قدرت رسیدن رژیم او می دانند. فیلم های تاریخی بسیاری از سال های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۷ وجود دارند که در آن هیتلر اتوبان های مختلف را یکی پس از دیگری افتتاح می کند.بنا بر ادعای ماشین تبلیغاتی عظیم نازی ها، هیتلر ایده ساخت اتوبان را در سال ۱۹۲۳ مطرح کرده است. آنها حتا واژه Autobahn را هم ابداع خود می دانندAuto) معنای خودرو و Bahn به معنای مدار و مسیر است.(بررسی های بیشتر اما خلاف ادعای نازی ها را اثبات می کنند. رد پای نخستین خیابان هایی که می شد با سرعت زیاد در آن ها راند، در متون مربوط به دهه ۱۹۲۰ میلادی دیده می شود. این مسیرها اما عمومی نبودند.آلمانی ها در واقع در سال ۱۹۲۹ و اندکی پیش از آغاز بحران مالی جهانی شروع به ساختن جاده ای به ابعاد اتوبان های کنونی بین شهرهای کلن و بن کردند. این مسیر عمومی که ششم اوت ۱۹۳۲ افتتاح می شود، نه تنها نخستین اتوبان در آلمان که اولین اتوبان در جهان به حساب می آید.ناسیونال سوسیالیست ها حدود ۵ سال پس از این تاریخ به قدرت رسیدند. کُنراد آدناوئر، مبتکر ساخت اتوبان بود. وی شهردار کلن و از مخالفان سرسخت نازی ها بود که پس از سقوط رژیم هیتلر، به عنوان نخستین صدراعظم آلمان غربی سوگند یاد کرد.

چطور مغز خود را جوان نگه دارید؟
مغز انسان بعد از سن ۳۰ سالگی شروع به کم کاری می کند و به آرامی به سوی پیر شدن پیش می رود. به تازگی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که پیر شدن و از بین رفتن مغز در کنار گذر سن به یکسری از فعالیت ها نظیر؛ ورزش،جستجو در اینترنت،مسواک زدن،حل جدول و خوردن میوه بستگی دارد. ورزش می تواند از پیر شدن مغز جلوگیری کند. هنگامی که شما به جستجو در اینترنت می پردازید انگشتان و ذهن شما باید هماهنگ شوند تا بتوانید دکمه مورد نظر را فشار دهید این کار باعث می شود تا فعالیت مغز شما افزایش یابد. سلامت دهان به طور مستقیم با سلامت مغز در ارتباط است. طی مطالعاتی که دندانپزشکان بر روی یک گروه هزار نفره که سنی بین ۲۰ تا ۵۹ سال داشتند انجام دادند به این نتیجه رسیدند که برخی از بیماری های مغز مربوط به رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. در دانشگاه آلاباما تحقیقاتی بر روی سه هزار زن و مرد کهنسال انجام گرفت که طبق آن مشخص شد، افرادی که روزانه ۶۰ تا ۷۵ دقیقه از ورزش های ذهنی مانند جدول حل کردن یا حل معماها استفاده می کنند، مغزی جوان تر و با کارایی بالاتر نسبت به افراد کوچکتر از خود دارند.میوه ها با توجه به ویتامینی که دارند همیشه باعث می شوند تا بدنی سالم داشته باشیم و همین بدن سالم می تواند تضمین یک مغز سالم نیز باشد




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







آیا می دانید91-9
رابطه رشد اقتصادی و توزيع درآمد: مقايسه نظريه هاي مختلف توزیع درآمدوتوسعه اقتصادی عجایب دهگانه طبیعی تصویر خورشید در لحظه شروع یک انقلاب آیا می دانید91-8 کشتی نوح آیا میدانید91-7 جمجمه روشهای تحقیق ، تحلیل و طرح مسائل اقتصادی ایا میدانید91- 6 تجارت بانوان ؟؟؟؟پدر علم حسابداری ایران؟؟؟؟ پدر علم حسابداری قلعه ضحاك آريو برزن مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران بيوگرافي :پدر اقتصاد ايران جهاني شدن و توسعه اقتصادي اطلاعاتي پيرامون جنبش عدم تعهد تحول در نظام مالياتي اقتصاد کشاورزی2 نرخ تورم 2 اقتصاد چیست ؟ نگاهی به پوپولیسم اقتصادی بحران بازار های مالی جهان و تاثیر آن بر دیگر کشور ها قيمت سكه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان توسعه اقتصادی و آدرس afsanehmohamadi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان