روزنامه اطلاعات _بازار سرمایه
 
یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 13:9 ::  نويسنده : افسانه
بازار سرمايه در سال 91 وضع مناسبي خواهد داشت
 


رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار پيش بيني كرد كه بازار سرمايه سال آينده با توجه به وضع سودآوري شركت‌ها در سال جاري مطلوب و مناسب باشد.‏ علي صالح آبادي در گفتگو با ايرنا، گفت: وضع سودآوري شركت‌ها و پوشش سود شركت‌ها در سال جاري بهتر از پارسال بوده و پيش بيني مي‌شود با توجه به پوشش سودي كه شركت‌ها داشته‌اند سال 91 سال مناسبي براي بازار سرمايه باشد. ‏

وي در پاسخ به پرسشي در برخي انتقادات در مورد بالا بودن قيمت در عرضه‌هاي اوليه سهام شركت‌هاي دولتي، ادامه داد: بازار در بورس و فرا بورس قيمت سهام را تعيين مي‌كند.

صالح آبادي با بيان آنكه، نبايد انتظار داشت بر اساس ادبيات چند سال گذشته، سهمي با قيمت پاييني عرضه شود و سپس در مدت زمان كمي قيمت‌ها چند برابر شود، اظهار داشت: شايد به اصطلاح لزوما اين اتفاق تكرار نشود و سهم عرضه اوليه بايد به گونه‌اي باشد كه در طول زمان قيمت آن رشد كند نه اينكه در يك هفته يا چند روز درصد بالايي رشد كند.

وي ادامه داذ: اين انتظارات عرضه و تقاضا كنندگان است كه قيمت را تعيين مي‌كند و ما به عنوان سازمان بورس هيچ قيمتي مد نظر مان نيست.

به گفته صالح آبادي، قيمت عرضه اوليه بايد به گونه‌اي باشد كه در طول زمان و بر اساس پتانسيل سود آوري رشد يابد تا عرضه‌كننده و خريدار متضرر نشوند. ‏ يك عضو هيات مديره‎ ‎كارگزاري تامين سرمايه نوين هم معتقد است در پي آزاد سازي قيمت‌ها سال آينده با افزايش‎ ‎قيمت سهام روبه رو خواهيم بود‎.

زينت مرادي نيا در گفتگو با ايسنا، بازدهي كه بورس اوراق بهادار سال 90 به‎ ‎سرمايه گذاران داد را ناچيز و بسيار كمتر از ساير بازارها دانست و گفت: علت اين‎ ‎اختلاف تفاوت بين احتمالات پيش روي سرمايه‌گذار و اخبار بازار سرمايه است‎.

وي سود سهام را تعيين‌كننده ارزش يك‎ ‎شركت ندانسته و معتقد است: دارايي‌هاي يك شركت اهميت ويژه‌اي دارد گرچه برخي‎ ‎شركت‌ها از دارايي خود سود خوبي به دست نمي‌آورند كه سهامداران بايد در اين باره‎ ‎مديران شركت‌ها را به چالش بكشند‎.

اين كارشناس بازار سرمايه با يادآوري‎ ‎افزايش سود سپرده‌هاي بانكي كه تاثير قابل توجهي به بازار سرمايه بويژه اوراق‎ ‎بهادار وارد آورد پيش بيني كرد: ‌سال آينده قيمت سهام بالا خواهد رفت‎.

وي در توضيح اين پيش بيني اظهار كرد: به‎ ‎دنبال افزايش نرخ طلا و ارز تعداد زيادي از سهامداران بورس سرمايه خود را به بازار‎ ‎ارز و سكه منتقل كردند و اين امر ميزان حضور سرمايه گذاران از نظر حجم نقدي را كاهش‎ ‎داد اما به زودي بازار طلا و ارز اشباع شده و با ثبات قيمت‌ها مواجه مي‌شود و به‎ ‎اين ترتيب بخشي از سرمايه گذاران خارج شده از بورس به اين بازار باز خواهند گشت‎.

مرادي نيا ادامه داد: به اين ترتيب سال‎ ‎آينده با افزايش سرمايه گذاري و افزايش قيمت سهام روبرو خواهيم بود‎.

عضو هيات مديره كارگزاري تامين سرمايه‎ ‎نوين يكي ديگر از دلايل اميد به افزايش قيمت سهام در سال آينده را واقعي شدن اقتصاد‎ ‎به دنبال آزاد شدن قيمت و حذف يارانه‌ها دانست و اظهار كرد: ممكن است آزاد شدن قيمت‎ ‎و حذف يارانه‌ها در كوتاه مدت بازار را دچار شوك كند اما به طور قطع در بلند مدت به‎ ‎بورس كمك خواهد كرد‎.

اين كارشناس همچنين معتقد است: سياست‌هاي‎ ‎كلي حاكميت در اين زمينه كه بخشي از تامين مالي توسط بازار سرمايه تامين شود، منجر‎ ‎به اقدامات موثري براي جذب سرمايه شده است‎.

وي افزود: براي جذب سرمايه گذار بازار‏‎ ‎بورس بايد جذاب باشد. نقدشوندگي يكي از مهمترين عوامل جذاب بازار است. هر چند با‎ ‎توجه به قيمت‌هاي جهاني كه خارج از كنترل ماست نقدشوندگي با مشكل روبرو است‎.

وي وجود مشكلاتي كه بي‌اعتمادي‎ ‎سرمايه‌گذاران به بازار سرمايه را دامن مي‌زند از جمله چالش‌هاي پيش روي بازار‎ ‎بيان و در مثالي اظهار كرد: پست‌بانك به عنوان يكي از شركت‌هاي مشمول اصل 44 با‎ ‎اين مسئله مواجه است كه نبايد خصوصي مي‌شد. با توجه به چنين اتفاقي چه تضميني وجود‎ ‎دارد كه سرمايه‌گذاران براي ورود به شركت‌هاي اصل 44 سرمايه گذاري كنند. اين‎ ‎زمزمه‌ها و تصميمات به جذب سرمايه گذار صدمه مي‌زند‎.

همچنين در اعلام كارنامه امسال پذيرش شركت‌ها در بورس از عرضه سهام هفت شركت در بورس ياد شده است.

در اعلام كارنامه امسال پذيرش شركت‌ها در بورس، علي سنگينيان با اشاره به اينكه امسال سهام هفت شركت در بورس پس از پذيرش عرضه شده است، افزود: سال 90 حدود 13 شرکت پذيرفته شده که از اين تعداد حدود هفت شرکت عرضه شدند.

بقيه واگذاري‌ها در صورت بررسي زمان‌بندي تا پايان سال و در غير اين صورت در سال آينده عرضه خواهد شد.

سنگينيان افزود: کارت اعتباري ايران کيش پس از برگزاري جلسه معارفه و به محض تکميل روند اطلاع رساني براي عرضه آماده است.وي با اشاره به اينکه شرکت بعدي نفت جي است ادامه داد: نام شرکت نفت جي در تابلوي بورس درج شده اما به دليل تغيير آن مديريت دچار يك وقفه شد و تلاش ما اين است که اسفند ماه عرضه شود.

معاون پذيرش شرکت بورس با بيان اينكه دو شركت ديگر نفت پاسارگاد و پالايش بندرعباس براي واگذاري آماده هستند، افزود: بررسي درج و عرضه اين دو شرکت به زمان بيشتري احتياج دارد. بورس در حال بررسي وضع اين دو شرکت است.

وي با اشاره به اينکه سهام بيمه ملت پذيرفته شده است و به نظر مي‌رسد تا پايان سال در بورس عرضه شود.اقدامات لازم براي آماده سازي و درج آن در حال انجام است.

سنگينيان گفت: احتمالاً تا پايان سال جلسه هيات پذيرش براي دو شركت سيمان آبيک و هلدينگ پتروشيمي خليج فارس البته پس از تكميل اطلاعات ارسالي آنها برگزار خواهد مي‌شود.

وي درباره شرکت‌هاي اصل44 گفت: شرکت هلدينگ پتروشيمي خليج فارس شامل 15شرکت پتروشيمي دولتي است که در قالب هلدينگ واگذار مي‌شود. در ضمن شرکت پالايشگاه نفت بندرعباس هم جزو شرکت‌هاي دولتي است که در ليست واگذاري قرار دارد اما بقيه شرکت‌هاي پذيرش شده امسال خصوصي هستند.

معاون پذيرش بورس تهران در پاسخ به اينکه بحث انحلال سازمان خصوصي سازي در رسانه‌ها مطرح شده است، نظر شما چيست؟ افزود: در اين مورد مشخصاً نمي‌توانم اظهار نظر کنم اما مرحله آماده‌سازي و واگذاري شرکت‌هاي دولتي کار سخت و زمان بري است. تبديل شرکت‌ها از ساختار دولتي به خصوصي جزو اقدامات سازمان خصوصي است که با همکاري بورس انجام مي‌شود. اگر قرار باشد سازمان خصوصي سازي منحل شود بايد يک متولي ديگر بحث واگذاري‌ها را پيگيري کند. چون شرکت‌هاي دولتي به شکل فعلي آماده واگذاري نيستند.

‏از سوي ديگر رئيس شوراي رقابت آخرين وضع افزايش قيمت سنگ آهن و واگذاري هلدينگ پتروشيمي خليج فارس را اعلام کرد و از برنامه قيمت گذاري براي مترو و عوارض جاده ايي و همچنين قيمت گذاري واگن و لوکوموتيو خبر داد.

جمشيد پژويان در گفت وگو با فارس، آخرين اخبار و تصميمات گرفته شده در شوراي رقابت به همراه برنامه‌هاي مدنظر را اعلام کرد و به سئوالات مربوط به تعيين تکليف افزايش صوري قيمت سنگ آهن با هدف کمک به صندوق کارکنان فولاد و همچنين واگذاري هلدينگ خليج فارس پاسخ داد.


وي با اشاره به آخرين مصوبه شوراي رقابت اظهار داشت: انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي شکايتي را از طرف توليدکنندگان لوکوموتيو و واگن به اين شورا داده بود و به قيمت گذاري انجام شده توسط راه آهن معترض بود، چرا که به اعتقاد مسؤولان انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي،اين رويه به ورشکستگي توليدکنندگان خواهد انجاميد.

وي ادامه داد: در اين باره شوراي رقابت جلسه‌اي را با دعوت از رئيس هيات مديره انجمن صنفي و مديرعامل شرکت راه آهن تشکيل داد،اما مديرعامل راه آهن علي‌رغم دعوت قبلي در اين جلسه حاضر نشد،بر همين اساس مقرر شده شورا اين مسئله را با دقت بررسي کند تا در جلسه بعد و با دعوت مجدد از مديرعامل راه آهن،اين موضوع مطرح شود.

اين مقام مسؤول تاکيد کرد: قيمت گذاري مواردي چون لوکوموتيو و واگن به عهده شوراي رقابت است و نبايد به عنوان يک انحصار در اختيار راه آهن باشد،بنابراين اگر مسؤولان راه آهن در جلسه بعدي حضور نداشته باشند و يا توجيه آن مورد قبول نباشد، در آن صورت شوراي رقابت از مرکز ملي رقابت خواهد خواست نسبت به بررسي و تهيه پيش‌نويس دستورالعمل قيمت گذاري حمل و نقل ريلي اقدام کند تا جهت بررسي و تصويب در شوراي رقابت طرح شود.

 

منبع روزنامه اطلاعات7/12/1390




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







آیا می دانید91-9
رابطه رشد اقتصادی و توزيع درآمد: مقايسه نظريه هاي مختلف توزیع درآمدوتوسعه اقتصادی عجایب دهگانه طبیعی تصویر خورشید در لحظه شروع یک انقلاب آیا می دانید91-8 کشتی نوح آیا میدانید91-7 جمجمه روشهای تحقیق ، تحلیل و طرح مسائل اقتصادی ایا میدانید91- 6 تجارت بانوان ؟؟؟؟پدر علم حسابداری ایران؟؟؟؟ پدر علم حسابداری قلعه ضحاك آريو برزن مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران بيوگرافي :پدر اقتصاد ايران جهاني شدن و توسعه اقتصادي اطلاعاتي پيرامون جنبش عدم تعهد تحول در نظام مالياتي اقتصاد کشاورزی2 نرخ تورم 2 اقتصاد چیست ؟ نگاهی به پوپولیسم اقتصادی بحران بازار های مالی جهان و تاثیر آن بر دیگر کشور ها قيمت سكه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان توسعه اقتصادی و آدرس afsanehmohamadi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان