فاصله ایران تا بدترین اقتصاد دنیا تنها ۱۰ پله
 
چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 20:50 ::  نويسنده : افسانه

رتبه اقتصاد ايران در جهان:168 
نشريه اقتصادي فوربس به تازگي در گزارشي که به بررسي عملکرد اقتصادي 177 کشور جهان طي سه سال گذشته پرداخته، ايران را در کنار 9 کشور ديگر از جمله کشورهاي ماداگاسکار، ارمنستان، گينه، اوکراين، جامائيکا، ونزوئلا، قرقيزستان، سوازيلند و نيکاراگوئه به عنوان بدترين اقتصاد هاي جهان معرفي کرده است.فوربس در اين گزارش چهار فاکتور "رشد توليد ناخالص داخلي"، "تورم"، "توليد ناخالص داخلي سرانه" به اضافه "تراز حساب هاي جاري" را ملاک قرار داده و با توجه به ميانگين آمارهاي سه ساله در اين خصوص 10 کشور را از ميان 177 کشور به عنوان بدترين اقتصادها دانسته است. اين گزارش در حالي منتشر مي شود که چندي پيش بانک جهاني در آخرين گزارش خود رشد اقتصادي ايران در سال 2010 را يک درصد اعلام و پيش بيني کرد اين رقم در سال جاري ميلادي به صفر و در سال آينده به سه درصد برسد.آمارهاي بانک جهاني نيز پس از آن انتشار يافت که صندوق بين المللي پول رشد اقتصادي ايران را براي سال 2010 (1389) معادل يک درصد دانسته و پيش بيني کرده بود که اين رقم در سال 2011 به صفر تنزل کند، اما وزير اقتصاد کشورمان اين آمار را غيرواقعي و سياسي دانست و چندي بعد معاون صندوق بين المللي پول در ديدار با معاون اقتصادي وزير اقتصاد از اصلاح آمارها بر اساس اطلاعات جديد خبر داد. نشريه اقتصادي فوربس بر پايه عملکرد اقتصادي ايران طي سه سال گذشته و با ادعاي سو» مديريت دولتي، ايران را در رتبه دهم بدترين اقتصادهاي جهان قرار داد.بدترين اقتصادهاي جهان در اين گزارش براساس ميانگين آمارهاي سه ساله در خصوص رشد توليد ناخالص داخلي، تورم و توليد ناخالص داخلي سرانه به اضافه تراز حساب هاي جاري تعيين شده اند. براساس گزارش فوربس درآمد سرانه در ايران به 5493 دلار مي رسد. گرچه دولت ايران سعي کرده با حذف 60 ميليارد دلار از يارانه هاي پرداختي به بخش انرژي اصلاحات وسيعي را در اقتصاد اين کشور آغاز کند ولي اجراي اين طرح موجب رشد حتي20 برابري قيمت برخي کالاها شده است. صندوق بين المللي پول بر اين باور است که ايران براي حفظ نرخ تورم در سطح کمتر از 14درصد با مشکلات زيادي روبه رو است. اما بر اساس گزارش فوربس، ماداگاسکار در رتبه نخست از نظر بدترين اقتصادها قرار گرفته است. البته برخي کشورها مثل غنا و زيمبابوه به علت عملکرد ضعيف اقتصادي به طور کلي از اين فهرست حذف شده اند پس از ماداگاسکار، ارمنستان در رتبه دوم اين فهرست قرار دارد. گينه کشوري در غرب آفريقا در رتبه سوم قرار گرفته است. اوکراين با در اختيار داشتن ذخاير غني معدني و زمين هاي حاصلخيز کشاورزي در رتبه چهارم اين فهرست است. ونزوئلا در اين فهرست در جايگاه ششم است. اين کشور به رغم در اختيار داشتن ذخاير انرژي فراوان و شعارهاي تبليغاتي هوگو چاوز با مشکلات زو چالش هاي عديده اقتصادي روبه رو است. تنها نکته مثبت اقتصاد ونزوئلا افزايش درآمدهاي نفتي به لطف افزايش قيمت جهاني انرژي است. ونزوئلا با نرخ تورم 32 درصدي روبه رو است. قرقيزستان، سوازيلند، نيکاراگوئه و ايران نيز در رتبه هاي هفتم تا دهم بدترين اقتصادهاي جهان قرار گرفته اند.
رتبه پايين و تاسف بار ايران در اين جدول در شرايطي ثبت شده که کشور ما يکي از کشورهاي داراي پتانسيل بالا  در اقتصاد است و به همين دليل قرار گرفتن در بين ده اقتصاد ضعيف دنيا و در کنار کشورهايي که اغلب از پتانسيل هاي کمي برخوردارند موضوعي قابل تامل و نشاندهنده سو» مديريت در عرصه اقتصادي کشور است.
ايران از منابع غني نفت وگاز برخوردار است به طوري که دومين ذخاير غني گاز و سومين ذخاير غني نفت جهان متعلق به کشور ماست. البته در اين رده بندي کشوري همچون ونزوئلا  در بين 10 کشور ضعيف دنيا از لحاظ اقتصادي قرار دارد که همچون ايران از ذخاير غني انرژي برخوردار است اما به دليل سو»مديريت موفق نشده از اين موقعيت خود به نحو مطلوبي استفاده کند. ايران علا وه بر برخورداري از ذخاير غني نفت و گاز، از لحاظ مواد معدني هم در زمره کشورهاي غني جهان محسوب مي شود. علا وه بر آن از لحاظ کشاورزي، کشور ما از پتانسيل بسيار بالا يي برخوردار است. يک بار، گروهي از مهندسان ژاپني که براي بازديد از مناطق نفت خيز استان خوزستان و منطقه ويژه پتروشيمي ماهشهر به اين منطقه سفر کرده بودند، در جريان بازديد خود به ميزبانان ايراني خود گفتند که اگر ما فقط استان خوزستان را داشتيم، اقتصاد کشور را تامين مي کرديم. همه تصور مي کردند منظور اين ميهمانان ژاپني، بهره مندي از نفت و پتروشيمي است در حالي که منظور آنها خاک حاصلخيز کشاورزي خوزستان بود. سرزمين چهارفصل ايران در هرگوشه و کنارش، چنين خاک ها و زمين هاي حاصلخيزي دارد که به جاي استفاده مطلوب از آن، به واردات بي رويه ميوه روي آورده ايم. از نظر جاذبه هاي توريستي هم که يک منبع درآمد مهم براي کشورهاي پيشرو درجهان محسوب مي شود، کشور ما از موقعيتي ممتاز و کم نظير برخوردار است. ايران چه از نظر جاذبه هاي تاريخي و چه از نظر جاذبه هاي طبيعي و اکوتوريستي در زمره 10 کشور اول جهان است. اما در آمد کشورما از لحاظ جذب گردشگر به هيچ وجه با کشورهايي همچون امارات و ترکيه و حتي جمهوري آذربايجان هم قابل مقايسه نيست. ملا حظه مي فرماييد که کشور ما از تمام پتانسيل هاي مورد نياز براي رشد وتوسعه اقتصادي برخوردار است اما با تورم بالا ، رشد اقتصادي نزديک به صفر، نرخ بيکاري دورقمي، رشد اندک توليد ناخالص ملي و مواردي از اين دست، در رده 168 کشورهاي جهان قرار گرفته است که بسيار تاسف آور است.
به راستي چه شده که ايران با اين همه پتانسيل رشد اقتصادي اين چنين شده است؟
هرچند در کل مي توان سو» مديريت اقتصادي در دوره هاي مختلف را عامل کلي و اصلي اين ضعف دانست اما يافتن جزئيات آن نيازمند بررسي هاي دقيق تري است که کارشناسان و صاحبنظران اقتصادي بايد آن را مورد بحث و مداقه قرار دهند تا شايد اميدها براي تغيير جايگاه ايران در اقتصاد جهان افزايش يابد. هرچند که با شرايط کنوني و تداوم وضعيت مديريتي فعلي در عرصه اقتصاد، بعيد است به زودي شاهد تغيير محسوسي در جايگاه تاسف بار اقتصادي کشور در عرصه بين المللي باشيم.




نظرات شما عزیزان:

امیرشیما
ساعت21:48---24 اسفند 1390


سسلام عزیز وب خوبی داری عالیه به ماهم یه سر بزن بزرگترین وبلاگ آهنگ.آهنگ های جدید
http://www.amirshima.LoxBlog.Com
اگر تونستی لینکمون کن تبلیغات شماهم به صورت رایگان گذاشته میشود بابای منتظرم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







آیا می دانید91-9
رابطه رشد اقتصادی و توزيع درآمد: مقايسه نظريه هاي مختلف توزیع درآمدوتوسعه اقتصادی عجایب دهگانه طبیعی تصویر خورشید در لحظه شروع یک انقلاب آیا می دانید91-8 کشتی نوح آیا میدانید91-7 جمجمه روشهای تحقیق ، تحلیل و طرح مسائل اقتصادی ایا میدانید91- 6 تجارت بانوان ؟؟؟؟پدر علم حسابداری ایران؟؟؟؟ پدر علم حسابداری قلعه ضحاك آريو برزن مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران بيوگرافي :پدر اقتصاد ايران جهاني شدن و توسعه اقتصادي اطلاعاتي پيرامون جنبش عدم تعهد تحول در نظام مالياتي اقتصاد کشاورزی2 نرخ تورم 2 اقتصاد چیست ؟ نگاهی به پوپولیسم اقتصادی بحران بازار های مالی جهان و تاثیر آن بر دیگر کشور ها قيمت سكه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان توسعه اقتصادی و آدرس afsanehmohamadi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان