توليد ملي وكاهش نرخ بيكاري
 
شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:35 ::  نويسنده : افسانه

ضرورت ها و الزامات
امروز که ایران اسلامی با تکیه بر تخصص، دانش و خلاقیت متخصصان و دانشمندان بومی خود موفق به پشت سر نهادن مرزهای علوم و فنون نوین شده است، آرزوی بزرگی مثل «حمایت تمام و کمال از محصولات ساخت داخل و احترام به کیفیت جنس ایرانی» در زمان مناسبی مورد توجه واقع شده است.
در راستای سال «جهاد اقتصادی» که در زمان بحران اقتصادی کشورهای غربی و ابرقدرت‌ها، با ژرف اندیشی رهبر معظم انقلاب شعار سال گذشته ملت و مسئولان جمهوری اسلامی ایران بود، امسال در تقویت آن هدف بزرگ، تولید ملی و حمایت مادی و معنوی از دسترنج متخصصان، طراحان، تولید کنندگان و کارگران ایرانی به درستی هدف قرار گرفته است.
درباره «تولید ملی» و «حمایت از کار و سرمایه ایرانی»‌ می‌توان ساعت‌ها بحث کرد و هزاران ورق نوشت اما در این مقاله کوتاه تنها به رئوس نقشه‌ی راه تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اشاره می‌کنیم.
با مروری ساده‌ بر ارزشهای تولید ملی، تابلویی زیبا با عنوان «ساخت ایران»‌ در ذهن ما نقش می بندد. متأسفانه در چند سال اخیر در برخی از حوزه‌ها، «ایران» تبدیل به بازاری پولساز برای اجناس خارجی که در کشورهای همسایه و هم‌قاره ما تولید می‌شوند، شده است و تأسف بارتر از همه این است که می‌شنویم اجناس خوب داخلی که به دست توانمند کارگران ایرانی ساخته می‌شوند با مارک کشورهای خارجی و قیمت گران به مردم کشورمان فروخته می‌شوند. به نظر می‌رسد که پیش از پرداختن به کیفیت اجناس داخلی و خارجی و مقایسه آنها، نخست باید به خریدار ایرانی ثابت شود که جنس تولید شده در کشورش علاوه بر قابل رقابت بودن با نمونه مشابه خارجی، حتی بهتر از آن نیز است. در سال‌های اخیر، ایرانی‌ها به هر چیزی که اراده کردند رسیدند اما هنوز درک و پذیرش این موفقیت‌های بزرگ به شکلی که باید در فرهنگ مردم وارد شود، وارد نشده است. اگر با جدیت و نبوغی که متخصص یا کارگر داخلی یک جنس ایرانی را تولید می‌کند، رسانه ها هم در تبلیغ این اجناس کوتاهی نکنند، آن وقت است که دیگر فروشنده ای جرأت نخواهد کرد با افتخار برای جنس خارجی که در برخی موارد ساخت ایران هم است و آرم جعلی خارجی دارد تبلیغ کند.
از جنبه دیگر، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گامی بلند در جهت رفع بیکاری جوانانی است که در حرفه‌ها و صنایع مختلف دارای مهارت و دانش هستند اما بالاجبار یا بیکار هستند یا در رشته‌ای غیر از رشته‌ای که سال‌ها برای آن درس خوانده‌اند مشغول کار هستند. فراوانی محصول ایرانی مستلزم تولید بیشتر و حتی راه‌اندازی کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی بیش از تعداد فعلی است. هر اندازه که در کشور کارگاه و کارخانه راه اندازی شود چند برابر آن جوانان مشغول به کار می‌شوند و هیبت پوشالی بیکاری که بغض فروخورده بسیاری از خانواد‌ها و جوانان است به حول و قوه الهی شکسته خواهد شد.
همچنین از سویی دیگر، این که همواره بزرگترین بهانه مصرف کننده داخلی برای عدم استفاده از محصولات ساخت داخلی، کیفیت پایین آن محصولات بوده است. رهبر فرزانه انقلاب در این خصوص تعبیر جالبی دارند. ایشان در دیدار با هزاران نفر از کارگران سراسر کشور فرمودند: «یک وقت تولید داخلی نداشتیم؛ یک وقت تولید داخلی، تولید غیرقابل مصرفی بود؛ امروز اینجوری نیست؛ امروز تولیدات داخلی، تولیدات مرغوب و مطلوب است. در عین حال یک عده‌ای خوششان می‌آید که بگویند فلان نشان خارجی روی لباسشان هست یا روی وسیله خوراکی‌شان هست. این یک بیماری است، این بیماری را باید علاج کرد.» به راستی که این نگاه بیمار گونه به ساعت‌ها و روزها تلاش و دسترنج کارگر یا متخصص ایرانی باید برای همیشه از سطح جامعه فهیم ایران محو شود تا در عرضه و تقاضا کفه ترازو برای تولید کننده و خریدار مساوی باشد، یعنی محصولاتی که تولید داخلی هستند بی مشتری نمانند و چرخه تولید و بازار داخلی همواره با تناسب مفیدی از عرضه و تقاضا حرکت کنند.
 
«دولت و مجلس» پرچمداران حمایت از کار و سرمایه ایرانی
علاوه بر نکات بالا که در خصوص کیفیت مطلوب کالای ایرانی و فرهنگ سازی برای احترام به کیفیت جنس ایرانی به طور مختصر اشاره شد، همکاری‌های دولت و مجلس برای برداشتن هرگونه مانعی که بر ثمره شیرین تولید ملی تأثیر منفی می‌گذارد، اهمیت ویژه‌ای دارد. مجلس با تصویب قوانین گره‌گشا و دولت با توسعه مشاغل و حمایت از بخش‌های صنعت و معدن در واقع پرچمداران و ستون‌‌های اصلی حمایت از کار و سرمایه ایرانی به شمار می‌روند. دولت و مجلس با عهده دار بودن مسئولیت حمایت از کارگران و سرمایه‌گذاران، باید وظیفه خود را به بهترین نحو نسبت به این گروه‌ها انجام دهند و تمام همت و تلاش خود را به منظور  به ثمر نشستن اهداف متعالی "حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه داخلی" بکار بندند.
آن چیزی که مسلم است، علاوه بر حمایت‌های دولت و مجلس از تولید ملی، نوع نگاه تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان به این مقوله مهم ، نیز بسیار حائز اهمیت است. در تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» هر فرد و هر نهادی وظایف و مسئولیت های مختص به خود را دارد. در این میان انتظارات  متقابلی مثل "انتظار مشتری از تولید کننده برای داشتن جنس با کیفیت" یا "انتظار تولید کننده از دولت برای حمایت مادی" و امثالهم وجود دارد؛  اما نباید فراموش کرد که همه ما در برآورده کردن این انتظارات ، همانند حلقه‌های یک زنجیر قطور هستیم، وجود هر یک پشتیبان و قوت قلبی برای حیات دیگری است.
نظام جمهوری اسلامی ایران که با دستان توانمند فرزندانش دشوارترین مرزهای علم و دانش را برای جهش و رشد خود هموار کرده است، در جبهه تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز به موفقیت‌های چشمگیری خواهد رسید به شرط آنکه در قدم به قدم تحقق این شعار مهم همه پشتیبان یکدیگر باشیم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







آیا می دانید91-9
رابطه رشد اقتصادی و توزيع درآمد: مقايسه نظريه هاي مختلف توزیع درآمدوتوسعه اقتصادی عجایب دهگانه طبیعی تصویر خورشید در لحظه شروع یک انقلاب آیا می دانید91-8 کشتی نوح آیا میدانید91-7 جمجمه روشهای تحقیق ، تحلیل و طرح مسائل اقتصادی ایا میدانید91- 6 تجارت بانوان ؟؟؟؟پدر علم حسابداری ایران؟؟؟؟ پدر علم حسابداری قلعه ضحاك آريو برزن مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران بيوگرافي :پدر اقتصاد ايران جهاني شدن و توسعه اقتصادي اطلاعاتي پيرامون جنبش عدم تعهد تحول در نظام مالياتي اقتصاد کشاورزی2 نرخ تورم 2 اقتصاد چیست ؟ نگاهی به پوپولیسم اقتصادی بحران بازار های مالی جهان و تاثیر آن بر دیگر کشور ها قيمت سكه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان توسعه اقتصادی و آدرس afsanehmohamadi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان