تاریخچه برج کج پیزا در ایتالیا
 
شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, :: 20:22 ::  نويسنده : افسانه

 

برج کج پیزا

تصویری از برج کج پیزا

یکی از عجایب جهانی قرون وسطی برج کج پیزا میباشد که در ناحیه ی توسکانی ایتالیا و در میدان کلیسای جامع شهر پیزا واقع شده است . این برج هم اکنون متمایل به سمت جنوب غربی و در زاویه ی ۳٫۹۷ درجه واقع شده است . در ابتدا قرار بوده که این برج بطور عمود ی ساخته شود اما چون بستر زمین سست و ضعیف بود برج بصورت کج ایستاد . بلندی این برج از سطح زمین در کوتاهترین سمتش ۵۵٫۸۶ متر و در بلندترین قسمت ۵۶٫۷۰ متر میباشد و وزنی در حدود ۱۴٫۵۰۰ تن دارد .

 

تاریخچه :

بر اساس گفته های ناموثق منشی گالیله ۲ گلوله با جرم های متفاوت را از بالای این برج به طور همزمان رها کرد تا این نظریه که سرعت سقوط اجسام از جرمشان مستقل است را ثابت کند !

برج پیزا که یک اثر هنری نیز هست ساختنش ۱۷۷ سال بطول انجامید و اولین طبقه ی آن در سال ۱۱۷۳ ساخته شد که از سنگ مرمر سفید با ستون های بزرگ و زیبا بود و به قوسهایی منتهی میشد . در سال ۱۱۷۸ بعد از آنکه کار طبقه ی سوم به اتمام رسید به علت پــی ناپایدار و ضعیفش برج نشست کرد و پس از آن ساخت و سازش قریب به یک قرن متوقف شد . در این سال ها برج پیزا در گیر جنگ های جنوا ، لوکا و فلورانس بود و فقط در سال ۱۱۹۸ به طور موقت ساعتهایی را در طبقه ی سوم آن نصب کردند .

پله های برج پیزا

مهندسین آن زمان برای آنکه بتوانند کج بودن برج را جبران کنند یک طرف از طبقات آن را از طرف دیگر بلندتر ساختند اما برج به طرف دیگر خم شد . در سال ۱۲۸۴ ساخت برج دوباره متوفق شد تا سال ۱۳۱۹ که طبقه ی هفتم آن را کامل کردند . در سال ۱۳۷۲ شخصی به نام توماس آندره پیزانو هفت زنگ به سبک رومی را برای این برج طراحی کرد که هر کدام از آنها گویای یک نت موسیقی است . نام و وزن هر کدام از زنگها به شرح زیر است :

+) زنگ اول : L’assuna با وزن ۳۶۲۰ کیلوگرم
+) زنگ دوم : Crocifisso با وزن ۲۴۶۲ کیلوگرم
+) زنگ سوم : san ranieri با وزن ۱۴۴۸ کیلوگرم
+) زنگ چهارم : La Terza با وزن ۳۰۰ کیلوگرم
+) زنگ پنجم : La Pasquereccia یا La Giustizia ( از عید پاک میآید زیرا در عید پاک از آن استفاده میکردند ) با وزن ۱۰۱۴ کیلوگرم
+) زنگ ششم : Vespruccio با وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم
+) زنگ هفتم : Dal Pozzo با وزن ۶۵۲ کیلوگرم ( در آواخر قرن ۱۸ زنگ جدیدی را بجای این زنگ که شکسته بود قرار دادند )

تصویری از برج کج پیزا

در سال ۱۹۳۴ بنیتو موسیلینی دستور داد که برج پیزا را بصورت عمودی جابجا کنند اما هرچه بتن زیر آن ریختند بدلیل خاک سست و ضعیف پی آن باز هم بصورت کج ایستاد . در سال ۱۹۶۴ دولت ایتالیا بدلیل اهمیت بسیار زیاد این برج در صنعت گردشگری و برای جلوگیری از واژگونی برج تلاش های بسیار کرد به همین دلیل یک گروه چند ملیتی از مهندسان و ریاضیدانان را گرد هم آورد تا به تبادل نظر درباره ی راهای نگهداری برج بپردازند . نتیجه ی این اقدام بسته شدن درب های برج به روی عموم در حدود ۲ دهه بود تا برج را کمی به سمت راست متمایل کنند تا به زاویه ی امن تری برسد و سر انجام پس از یک دهه کار بر روی برج در سال ۲۰۰۱ درب های برج پیزا به روی عموم باز شد و مهندسین اطمینان دادند که برج تا ۳۰۰ سال یگر همچنان پابرجا خواهد بود

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







آیا می دانید91-9
رابطه رشد اقتصادی و توزيع درآمد: مقايسه نظريه هاي مختلف توزیع درآمدوتوسعه اقتصادی عجایب دهگانه طبیعی تصویر خورشید در لحظه شروع یک انقلاب آیا می دانید91-8 کشتی نوح آیا میدانید91-7 جمجمه روشهای تحقیق ، تحلیل و طرح مسائل اقتصادی ایا میدانید91- 6 تجارت بانوان ؟؟؟؟پدر علم حسابداری ایران؟؟؟؟ پدر علم حسابداری قلعه ضحاك آريو برزن مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران بيوگرافي :پدر اقتصاد ايران جهاني شدن و توسعه اقتصادي اطلاعاتي پيرامون جنبش عدم تعهد تحول در نظام مالياتي اقتصاد کشاورزی2 نرخ تورم 2 اقتصاد چیست ؟ نگاهی به پوپولیسم اقتصادی بحران بازار های مالی جهان و تاثیر آن بر دیگر کشور ها قيمت سكه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان توسعه اقتصادی و آدرس afsanehmohamadi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان