افزايش نرخ ارز - رييس بانك مركزي آقاي بهمني
 
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 8:48 ::  نويسنده : افسانه

اقتصاد > پول ‌و بانک 

رئیس بانک مرکزی گفت: افزایش نرخ ارز یک شمشیر دولبه است که از یک طرف می‌تواند رقابت‌پذیری بین‌المللی صنایع داخلی را افزایش دهد و از طرف دیگر می‌تواند تورم را افزایش دهد.
به گزارش همشهری‌آنلاین، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی مطالب جدیدی درباره طلا، ارز و وضعیت اقتصادی کشور مطرح کرده است که مهمترین آنها در جدول زیر آمده است: 

 

1.نقدینگی در 30 دی ماه 90 معادل 3260 هزار میلیارد ریال شده که نسبت به یک سال قبل 323 هزار میلیارد ریال رشد داشته است.

2. نقدینگی بالای جامعه، در ترکیب با نرخ سود پایین، مثل قند خون بالا بود که یک روز به چشم، یک روز به کبد و هر روز به نقطه‌ای از بدن آسیب می‌رساند ولی آزاد سازی نرخ سود سپرده‌های بانکی این وضعیت را ساماندهی کرد.

3.هم اکنون که نرخ سود سپرده‌ها آزاد شده، در همین سه هفته اخیر، آمارها نشان می‌دهد که نقدینگی به سمت بانک‌ها رفته و الان بانک‌ها وضعیت مناسبی به لحاظ مالی پیدا کرده‌اند.
 
4.در همین دو الی سه هفته می‌بینیم که آزاد شدن نرخ سود باعث رونق شدید فروش اوراق مشارکت برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده است.
 
5.افزایش نرخ ارز باعث افزایش رونق صادرات می‌شود و بنده کاملاً این مساله را قبول دارم؛ اما باید توجه کنیم که الان 80 درصد واردات ما، به کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه تولیدات داخلی هست. بنابراین افزایش نرخ ارز، باعث افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه افزایش تورم می‌شود.
 
6. افزایش نرخ ارز، یک شمشیر دولبه است که از یک طرف می‌تواند رقابت‌پذیری بین‌المللی صنایع داخلی را افزایش دهد و از طرف دیگر می‌تواند تورم را افزایش دهد.

7. در کوتاه‌مدت می‌توان بحث کنترل تورم را در سیاست‌گذاری برای نرخ ارز اولویت داد، اما در بلندمدت باید به سمت افزایش رقابت‌پذیری صنایع کشور برویم.

8. الان اگر واردات رسمی سالیانه را (صرف نظر از واردات قاچاق) حدود 70 میلیارد دلار در نظر بگیریم، صادرات نفت سالیانه ما 90 میلیارد دلار است.

 

9. ما الان به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که به هر واردکننده‌ای که مجوز رسمی واردات داشته باشد، "ارز" بفروشند.

10. بانک مرکزی در حال حاضر تحریم هست و لذا برای نقل و انتقال دارایی‌های ارزی در کشورهای مختلف، دارای مشکلاتی هستیم که این مساله باعث تاخیر در ارائه ارز به واردکنندگان شده است و در حال حاضر پیگیر حل این مشکل هستیم.

11. کارآمدی افزایش نرخ سود بانکی بر کاهش هجوم سرمایه‌گذاران به بازار طلا، کاملا محسوس است. برای مثال روزی بود که ما ظرف یک روز، یک میلیون و 625 هزار سکه پیش‌فروش کردیم اما الان هر روز حدود 30 هزار سکه پیش‌فروش می‌شود و بیش از این میزان فیش پیش فروش باطل می شود که نشانه استقبال شدید مردم از سپرده‌گذاری در بانک‌ها است.
 
12. الان نرخ رشد نقدینگی ما 11 درصد است که یکی از دلایل کاهش نرخ رشد نقدینگی، جمع‌آوری بخشی از نقدینگی از طریق فروش طلا به مردم بوده است.

 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







آیا می دانید91-9
رابطه رشد اقتصادی و توزيع درآمد: مقايسه نظريه هاي مختلف توزیع درآمدوتوسعه اقتصادی عجایب دهگانه طبیعی تصویر خورشید در لحظه شروع یک انقلاب آیا می دانید91-8 کشتی نوح آیا میدانید91-7 جمجمه روشهای تحقیق ، تحلیل و طرح مسائل اقتصادی ایا میدانید91- 6 تجارت بانوان ؟؟؟؟پدر علم حسابداری ایران؟؟؟؟ پدر علم حسابداری قلعه ضحاك آريو برزن مقایسه اقتصاد ترکیه با اقتصاد ایران بيوگرافي :پدر اقتصاد ايران جهاني شدن و توسعه اقتصادي اطلاعاتي پيرامون جنبش عدم تعهد تحول در نظام مالياتي اقتصاد کشاورزی2 نرخ تورم 2 اقتصاد چیست ؟ نگاهی به پوپولیسم اقتصادی بحران بازار های مالی جهان و تاثیر آن بر دیگر کشور ها قيمت سكه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان توسعه اقتصادی و آدرس afsanehmohamadi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان